13.
A magyar hazaárulások története
a XIX.századtól napjainkig
(A Görgei Artúr, Kossuth Lajos, Deák Ferenc, Tisza István, Károlyi Mihály, Kun Béla, Horthy Miklós, Bárdossy László, Rákosi Mátyás, Nagy Imre és Kádár János körüli viták)
2001.január 24.
Vendégeink: Hermann Róbert hadtörténész, a Hadtörténeti Intézet igazgatója, Perjés Géza hadtörténész és Pritz Pál történész.
Gecse Géza: A
Kárpát-medencében élő magyarság történetében nem csupán az első és
a második világháború elvesztése, a trianoni trauma, illetve 1956
jelentett óriási megrázkódtatást, hanem a korábbi évszázadok is bővelkedtek
a vesztes háborúkban és szabadságharcokban. Hol rontottuk el? A kérdésre
választ kerestek már a kortársak is. Mi is ezt tesszük, és meggyőződésünk,
hogy erre a kérdésre leginkább az utóbbi 150 év története adja meg a választ.
Az 1848–49-es forradalom és szabadságharc újkori történelmünk
legnagyobb eseménye. Mégis, még napjainkban is, sokan a szabadságharc tábornokát,
Görgei Artúrt árulónak tartják. Vegyük elő 1849. január 5-én
kibocsátott váci kiáltványát. Árulónak tekinthető-e Görgei Artúr?
Hermann Róbert: A hazaárulás olyan történeti kategória,
amire sok esetben azt szokták mondani, hogy időpont kérdése, de ha Görgei
váci nyilatkozatát figyelmesen elolvassuk, abban semmi más nincs, mint amit
Kossuth Lajos 1849. január 9-én és 13-án is elmondott a magyar
parlamentben. A váci nyilatkozatban az szerepel, hogy a fel-dunai hadtest,
tehát Görgei hadserege az áprilisi törvények védelmében minden külső
ellenséggel határozottan szembeszáll. Ez ekkor csak a császári királyi
hadsereget, illetve a nemzetiségi szövetségeseit jelenthette, és hogy Görgei
hű maradt ehhez a fogadalomhoz, azt a tavaszi, illetve a nyári hadjárat története
is bizonyítja. A második pont arról szólt, hogy a fel-dunai hadtest hasonló
határozottsággal fel fogja venni a küzdelmet azok ellen is, akik az alkotmányos
királyság rendjét, amelyre a hadsereg megesküdött, „idő előtti
republikánus izgatásokkal felforgatni megkísértenék”. Ez a pont arra
vonatkozott, hogy Perczel Mór csapatai, amelyek Debrecen fedezésére
vonultak vissza a Tisza irányába, sőt átkeltek a Tiszán túlra is, egy
olyan tábornok vezérlete alatt voltak, aki közismert volt a republikánus
elkötelezettségéről. Görgei joggal tartott attól, hogy a forrófejű
Perczel bevonul Debrecenbe, szétkergeti az országgyűlést, és kikiáltja a
köztársaságot. Ez nemcsak azért lett volna baj, mert ennek következményeiről
Perczelnek fogalma sem volt, hanem azért is, mert kihúzta volna a morális
alapot az alól a tisztikar alól, amely az uralkodóra, illetve az uralkodó
által szentesített alkotmányra, az alkotmányos királyságra esküdött föl.
Ez megint nem tekinthető hazaárulásnak. A harmadik pont azt mondta, hogy a
fel-dunai hadtest a továbbiakban csak azokat a parancsokat fogja végrehajtani,
amelyek hozzá szolgálati úton a magyar hadügyminisztertől, illetve ennek
a saját maga által kinevezett helyettesétől, Vetter Antal tábornoktól
érkeznek. Ez a pont arra vonatkozott, hogy 1848. december 30-án Perczel Mór
Mórnál azért szenvedett súlyos vereséget, mert nem a Hadügyminisztériumtól
kapott utasításokat, hanem Kossuth Lajos egy magánlevélben egy kis
győzelmecskét kért „édes Móricától”. Így van az eredetiben, tehát
nem én ironizálok, Görgei semmi mást nem követelt ebben a pontban, csak
azt, hogy a továbbiakban a hadsereg irányításában a szakmai követelmények
érvényesüljenek. Ami – szerintem
– megint nem hazaárulás. Végül
a negyedik pont – amit mindig föl
szoktak hozni – arról szólt,
hogy a fel-dunai hadtest bármilyen az ellenséggel folytatott alkudozás
eredményét csak akkor fogja elismerni, ha ez részint az áprilisi törvényeket,
részint pedig a hadtest katonai becsületét biztosítja. Erre szokták korábban
azt mondani, hogy Görgei fölajánlkozik az ellenséggel a tárgyalásra. Itt
nem erről, hanem arról van szó, hogy a magyar parlament 1848. december 31-én
az utolsó budapesti ülésén úgy döntött, hogy küldöttséget küld
Windisch-Grätzhez, az ellenséges fővezérhez. Ez a küldöttség 1849.
január 1-én áthaladt a fel-dunai hadtest harcvonalán úgy, hogy a hadtest
parancsnoka, illetve tiszti kara semmit sem tudott e küldöttség felhatalmazásáról,
tehát arról, hogy milyen békefeltételekkel mennek tárgyalni. Görgei
semmi mást nem tett, mint tiltakozott egy olyan alku ellen, amely az áprilisi
törvények megcsonkítását jelenthetné. Kossuth Lajos 1849. január 9-én,
illetve január 13-án szinte ugyanerről beszélt a magyar parlamentben, tehát
arról, hogy mi a törvényadta, illetve az uralkodó adta jogainknak törvényes
önvédelmi harcban érvényt fogunk szerezni. Itt semmilyen nézeteltérés
nincs, ez sem hazaárulás, hanem egy olyan tábornok nyilatkozata, akit
tisztikara harmada, méghozzá a jobban képzettek, és magasabb rangúak
1849. január 2-án és 3-án Pesten otthagytak, mert reménytelennek érezték
a további küzdelmet, és Görgei nem tudhatta, hogy a többiek nem ugyanezt
fogják-e tenni. Ha valaki egyben akarja tartani a hadseregét, akkor az nem
hazaáruló, hanem ezzel az önvédelmi harcot szolgálja.
Görgei
úgynevezett hazaárulásával kapcsolatban a nagy gond az, hogy ezt soha nem
definiálta senki. Egyértelműen bizonyított, hogy Görgeit az anyagiak nem
érdekelték. Spártai nevelést kapott, és a korabeli értelemben véve igen
cinikus férfiú volt, megvásárolni nem lehetett, és nem is volt érdemes
1849. augusztus 13-án, Világosnál, mert akkor már abszolút reménytelen
helyzet alakult ki a harctereken. Engedjék meg, hogy elmondjak egy anekdotát,
amit Mikszáth Kálmán vetett papírra. Az 1860-as években az itáliai
magyar légióban elterjedt, hogy az ő vezérük: Türr István tábornok áruló,
és „eladta őket”. És erre Türr István összehívta az
olaszországi magyar légionáriusokat, majd azt mondta: „Katonák,
mutassatok nekem bárkit ezen a világon, akinek egy lukas fillért megértek!
Ha tudtok ilyet mutatni, akkor én itt ebben a pillanatban lemondok a
parancs-nokságról és főbelövöm magam. De ha nem tudtok, akkor ne beszéljetek
árulásról, mert aki erről beszélni fog, azt gúzsbaköttetem, és tömlöcbe
záratom. Ennyi a véleményem Görgei „hazaárulásáról”.
Gecse Géza: Klapkának sikerült elsáncolnia magát Komárom várába.
Megtehette-e volna Görgei 1849 augusztusában, hogy egy ehhez hasonló akciót
szervez?
Hermann Róbert: Komárom akkor nemcsak Magyarországnak,
hanem a Habsburg Birodalomnak is az egyik legjobb olyan erődje volt, aminél
az osztrákok azért nem kísérleteztek az ostrommal –
láttam az erről szóló okmányokat a bécsi hadilevéltárban –,
mert kiszámolták: csak szétlőni annyiba kerülne, mint amennyit az egész
magyar szabadságharcra költöttek, és utána újjá kellene építeni, mert
stratégiai fontosságú helyen van. Ez megért annyit, hogy a várőrség
szabad elvonulását, illetve büntetlenségét szavatolják. Görgei 1849.
augusztus 11-én összehívott egy haditanácsot, amelynek a fegyverletételi
javaslatot beterjesztette, de a szavazásnál végül nem volt ott. A
megjelent több tucat törzstisztből összesen ketten mondták, hogy nem az
oroszok, hanem az osztrákok előtt kellene letenni a fegyvert, arra senki nem
szavazott, hogy folytatni kéne a küzdelmet. Amikor Görgei a tisztjeivel együtt
ezt a nagyon nehéz döntést meghozza és végrehajtja, akkor a katonai
helyzet a következő: délre tőle ott van Haynau a győztes dunai császári-királyi
hadsereggel, amely legalább 30-40 ezer fő. Ehhez előbb-utóbb csatlakozni
fog Jellasicsnak addig a Titeli-fennsíkon található, legalább 20
ezer főnyi hadereje. Tőle keletre, Erdélyben Lüders orosz és Clam-Gallas
osztrák tábornok, legalább 50 ezer emberrel közeledik, északról pedig Paszkevics
tábornagy közeledik az orosz fősereg 120 ezer emberével. Ezzel szemben Görgeinek
van körülbelül 30 ezer embere, ami hatezer olyan, akinek sem puskája, de még
egy bugylibicskája sincs. A maradéknak, akinek van puskája, puskánként
van összesen másfél tölténye. Az ágyúknál volt ugyan két csatanapra
való lőszer, de csak ágyúzással nagyon nehéz csatát nyerni, háborút
meg főleg. Ebben a helyzetben a fegyverletételnél nem volt jobb megoldás.
Persze lehetett volna megkísérelni áttörést, mondjuk török föld-re. Ez
azzal járt volna, ami a többi áttört magyar haderővel meg is történt:
augusztusban átmentek, aztán októberben vissza is jöttek, ráadásul
azzal, hogy előbb-utóbb úgyis be fogják őket sorozni a császári királyi
hadseregbe, addig pedig százával haltak meg a nem kellő higiéniai, élelmezési
és egyéb körülmények miatt. Végső soron –
ugyan nem katonás dolog, de – fel
is lehetett volna oszlatni a hadsereget. Gondolják csak el: milyen sors érte
volna azokat a katonákat, akik a román felkelők által megszállt területeken
próbáltak volna hazamenni? Számos példa van arra, hogy a „derék” császárhű
román felkelők hogyan verték tucatjával agyon ezeket a magyar katonákat,
és csak akkor lett rend, amikor a császári és királyi hadsereg ezekre a
területekre bevonult. Én azt gondolom, hogy ebben a helyzetben felelősebb döntést,
mint a fegyerletétel, nem nagyon lehetett hozni. És hogy a többi katona is
így gondolta, bizonyítja azoknak a példája, akik szintén a fegyverletételt
választották. Itt az aradi vértanúk közül nemcsak azokra gondolok, akik
Görgeivel együtt tették le a fegyvert, hanem Vécsey Károlyra, aki
úttalan utakon áttörve igyekezett, hogy Borosjenő környékén az oroszok
előtt kapitulálhasson. Lázár Vilmosra és Dessewffy Arisztidre,
akik Karánsebes környékén tették le a fegyvert, Inczédy Lászlóra,
akinek csapatai Nagyhalmágy környékén kapituláltak, és végül Kazinczy
Lajosra, aki Zsibónál tette le a fegyvert. Teljesen reménytelennek, és
értelmetlennek érezték a további küzdelmet.
Vannak
olyan pillanatok, amikor a nemzetet „fejenként” kell számba venni,
amikor nem a katonai dicsőségre, hanem arra kell törekedni, hogy minél több
ember életét megmentsük, még ha ezzel mások, jóval kevesebbek életét
veszélyeztetjük is. Ebben a tekintetben sem lehet párhuzamot vonni a Görgei,
illetve Klapka helyzete között. Ezt Görgei is tudta, amit az is
mutat, hogy amikor az oroszok kérésére és az oroszok felügyelete mellett,
augusztus 16-án ír egy levelet Klapkának, akkor azt írja benne: gondold
meg, mit tehetsz, és mit kell tenned. Klapka megértette a célzást, hogy
neki van lehetősége arra, hogy csapatai büntetlenségét és életét
biztosítsa. Görgei tudta, mert az oroszok a fegyverletétel előtt közölték
vele, hogy csak a feltétel nélküli fegyvertletétel alapján hajlandók tárgyalni,
és ha Görgei mást akar, forduljon Haynauhoz. Haynauról pedig mindenki
tudta, hogy vérengző futóbolond, aki a katonai működését azzal kezdte,
hogy felakasztott két olyan honvédtisztet, akik nem is harcolhattak a trónfosztás
után, hisz előtte két hónappal fogták el őket. Ennek ellenére Haynau
kivégeztette őket. Azt is tudni kell, hogy Haynau feltett szándéka volt,
hogy valamennyi magát megadó, olyan volt honvédtisztet, aki korábban a császári-királyi
hadseregben szolgált – márpedig a magyar hadsereg felső vezetésének a
100 százalékát, középszintű vezetésének pedig legalább a 70 százalékát
ilyenek alkották (több száz főről volt szó) –
rövidített eljárással kivégzi. Erre csak azért nem került sor,
mert Görgei az oroszoknak adta meg magát, és mire az oroszok átadták a
foglyaikat Haynaunak, addigra Bécsből már más utasítások érkeztek.
Gecse Géza: Ezek szerint nyugodtan fogalmazhatunk úgy,
hogy az osztrákok szempontjából az egész magyar honvéd tisztikar áruló
volt.
Hermann Róbert: Így
van.
Gecse Géza: Kossuth a haza bölcsének nyilvánított
Deákot, majd később a közös Monarchia első nagy formátumú
miniszterét, Andrássy Gyulát is árulónak tekintette…
Hermann Róbert: Kossuth Deákot nem nevezte árulónak, hanem
azt írta neki a Cassandra-levélben, hogy a jogfeladás sikamlós terére lépett,
ami azt jelenti, hogy Deák nem tartja magát a korábbi álláspontjához.
Ahelyett, hogy ragaszkodott volna a 48-hoz, azt írta a húsvéti cikkben, meg
a későbbiekben is, hogy össze kell egyeztetnünk a 48-as törvényeket a
birodalom biztonságának a követelményével. Adott pillanatban ez nagyon bölcs
döntés volt, mert Magyarország számára a passzív ellenállás további
gyümölcsöket nem hozhatott. Tudomásul kellett venni, hogy mi 1848 tavaszán
többet nyertünk, mint amennyivel a birodalom műkö-dőképes tudott volna
maradni. A birodalomnak viszont ugyanígy le kellett mondania arról az illúzióról,
hogy egy központból lehet irányítani az egész Monarchiát. 1867-ben
Budapest ugyanolyan fővárossá vált az Oszt-rák–Magyar Monarchián belül,
mint amilyen addig Bécs volt, és legalább akkora volt a lemondás a másik
fél részéről is, mint a miénkről. Ez volt, amit Andrássynál Kossuth
kifogásolt. A későbbiekben még Görgeinél is tett olyan nyilatkozatokat,
hogy ő sem volt „ex professo”, tehát „hivatásból” áruló, csak
intrikáns és ambiciózus, és mégiscsak elveszítette a hazát, és nyilván
Deákról nem gondolta azt, hogy intrikáns és ambíciózus volt. Andrássyról
ezt gondolta, és úgy látta, hogy ezek a derék emberek a haza-vesztés útjára
vitték az országot.
Az, amit
Kossuth a Cassandra-levélben, illetve egyéb nyilvánosságnak szánt
irataiban jósolt, hogy a kettős monarchia rendszere olyan háborúba fogja
vinni Magyarországot, amelynek a végkimenetele csak káros lehet a számunkra,
az nem az I. világháborúra vonatkozott, mert a jövőbe azért Kossuth sem
látott. Kossuth azt feltételezte, hogy Ausztria nem fogja sokáig tűrni,
hogy az 1866-os porosz–osztrák háborúban elvették tőle német területeit,
és előbb-utóbb a német egység, illetve a német egységben betöltendő
hegemónszerep kérdésében újra háborúba sodródik Poroszországgal. Ha
megnyeri a háborút, akkor nekünk azért lesz rossz, mert akkor ismét az
abszolutizmus, illetve az egyközpontúság erői fognak megerősödni. Ha meg
elveszíti, akkor azért lesz rossz, mert lehet, hogy a németek szétverik az
egész Monarchiát, és akkor mi itt maradunk a nemzetiségeinkkel, amelyek
kifelé fognak tekingetni.
Perjés Géza: Nem lehetséges-e az, és itt főleg a
Kossuthtal való gyakori konfrontációjára gondolok, hogy mint minden
tisztességes katona, Görgei abszolút konzervatív volt? Egy katona ugyanis
nem lehet liberális, hisz a katonai hivatás alapja a közösségiség.
Hermann Róbert: Itt a nézőpontok különbsége volt az
elsődleges. Amikor Kossuth Lajos azt írja Görgeinek 1848 decemberének közepén,
hogy egy kis sikert!, kedves tábornok úr, akkor joggal gondolt arra, hogy az
ország első számú vezetője ő, és neki az a dolga, hogy az országot minél
magasabb hőfokon tartsa, hogy a szabadságharcot folytatni lehessen. Görgei
pedig a fázós, nyári köpenyes honvédeit látja, akik épp-hogy bandukolni
tudnak a mínusz 15–20 fokban. 1848 telén egyébként farkasordító hideg
volt Magyarországon, és Görgei már annak is örült, ha csapatai egyben
maradnak, és együtt érik el a Vértes vonulatait vagy a Dunát. Ekkor tehát
nem lehetett őket harcba vinni, várni kellett vele, és ezt Görgei tudta.
Mondok ennek alátámasztására egy jellegzetes példát. 1848 augusztus végén,
amikor a magyar parlament elfogadja az újoncozási törvényjavaslatot, ebben
szerepel az, hogy a katonákat a továbbiakban botbüntetéssel nem szabad büntetni,
ami nagyon nemes gondolat. Mindaddig működik, amíg önkéntesek szolgálnak
a hadseregben. Igen ám, de mit lehet csinálni mínusz 15 fokban, amikor a
katona fogja magát, és ahelyett, hogy nyári köpenyében az őrhelyén strázsálna,
bemegy a szomszédos faluba, a kocsmába, lehúz két-három felest, aztán az
ellenség, ha bejön – bejön,
ha meg nem – akkor nem. Volt
erre bizony néhány példa, tehát én most nem humorizálok. Ha ez a szerb
hadszíntéren történik, akkor még ennél is rosszabb a helyzet, mert
nemcsak bejöttek, hanem a fejét is levágták. Ilyen helyzetben valahogy
fegyelmezni kell a katonákat. Mit lehet velük csinálni? Ha beviszik őket a
kóterba, akkor a katona örülni fog, mert ott mondjuk mínusz 1 fok van, és
az még mindig 15-tel több, mint amennyi odakint volt, és még szolgálatot
sem kell teljesítenie. Főbe is lehet lőni a katonát, de ez nem tesz jót a
morálnak, meg a katonának sem, ráadásul a hadseregben is kevesebben
lesznek. Tehát marad a testi fenyítés. Görgei ezért engedélyt kér erre
Kossuthtól, aki megírja, hogy rendben, de csak „a tábornok úr személyes
engedélyével”, „indokolt esetben” és így tovább, és így tovább.
Mindig föl szokták hozni példának, hogy Görgei milyen ronda
ellenforradalmár alak volt, mert elverte a katonák fenekét. Ugyanakkor
viszont megtaláltam azokat az iratokat, amikor mondjuk Vetter Antal tábornok,
aki a délvidéki hadsereg parancsnoka volt, sőt egy idő után Perczel Mór
is írta, hogy mégiscsak engedélyezni kellene a botbüntetést, mert nem
lehet másképp fegyelmezni a katonákat. Ilyenkor Bem apóval és
Damjanichcsal szoktak példálózni. Damjanich fenékbe rúgással és pofozással
fenyítette a katonákat, ami egy két méter magas és 150 kilós embernél
elég súlyos, Bem apó pedig minden ütközet előtt „hangulatjavító intézkedésként”
főbe lövetett néhány szolgálatmegtagadót. Ha lehet választani a „humánus
megoldások” között, akkor a katona fenekének az elveretése még mindig
humánusabb, mintha főbe lövik, mert a fájós fenekű katona többé az őrhelyéről
nem fog eljönni. Akit viszont agyonlőttek, a föld mélyéről nem jön elő
többé.
Gecse Géza: Az 1918-cal elkezdődött időszakból a
korszak polgári politikusát, Károlyi Mihályt szokták gyakran a klasszikus
hazaáruló jelzővel illetni. Mit szól Károlyi Mihály „áruló” mivoltához
Pritz Pál?
Pritz Pál: Én Károlyi Mihályt nem tartom árulónak. Mielőtt
azonban ennek kérdésnek a fejtegetésébe kezdenék, szeretnék kapcsolódni
Hermann Róbert kollégámhoz annyiban, hogy valójában igen nehéz meghatározni,
hogy mit jelent a „hazaárulás”, ki a „hazaáruló”? Vannak természetesen
vitán felül álló esetek, amikor valaki anyagi ellenszolgáltatásért,
anyagi előnyökért „árulja a hazát”, de ezek olyan ügyek, amelyekről
itt most nem kell beszélni. A história nem Görgeivel kezdődik. Én legalább
a Mohács utáni korszakhoz térnék vissza. Az, aki nem Szapolyai pártján
volt, hanem átállt a Habsburgokhoz, azt itt hazaárulónak tekintették,
a másik oldal pedig ezt az oldalt tekintette annak. Kérem, a századelőn
egyik vicclapunkban megjelent egy karikatúra, amelyben az egyik politikus pöffeszkedve
azt mondja: azt tekintem hazaárulónak, aki nem az én pártomra szavaz. Nálunk
rengeteg bukott szabadságharc, sok vérbefojtott küzdelem után megindult a
bűnbakkeresés. A higgadt történetírás ma már, például, a Rákóczi-szabadságharcot
lezáró szatmári békét aláíró Károlyi Sándort sem
tekinti hazaárulónak, holott annak idején, amikor a Rákóczi- szabadságharc
elbukott – és később is sokáig
–, sokan annak titulálták. Ez tehát hosszú évtizedekre és évszázadokra
visszanyúló história. Sokkal inkább azt a kérdést kell tisztázni, hogy
az illető vajon helyesen, jól cselekedett, ügyes politikus volt-e? Világos,
hogy Károlyi Mihály rossz politikus volt, de azzal az állítással, hogy ő
áruló lett volna, hogy nem tudta négy hét alatt megnyerni azt a világháborút,
amit korábban Magyarország négy évig nem tudott megnyerni, azt én méltánytalan
kérdésfelvetésnek tartom. Valóban jó lett volna ezt az országot megvédeni
legalább az etnikai határain belül, de nem feledhetjük el, hogy 1918-ban
ez az ország még parasztország volt. A hazaözönlő katonák szerették
volna tudni, mi történik otthon, mert számos esetben, nyugtalanító
levelek érkeztek, hogy mit csinált a jegyző például otthon az asszonnyal.
Szeretett volna tehát a gazda a ház környékén körülnézni. Ígértek
neki földet is, amit szeretett volna megtartani. A hazaözönlő katonák a
rend szempontjából veszedelmes anyagot képeztek, és ahogy Hermann Róbert
érzékletes képet rajzolt arról, hogy a szabadságharc hétköznapjaiban
milyen összefüggések voltak a rendtartás terén, kérem, 1918-ban is
voltak akasztások és sortüzek, hogy a földhöz ne nyúljanak hozzá.
Hihetetlenül nehéz helyzet volt itt akkor, amiben egy jobb politikus egész
biztosan kedvezőbb pozíciókat vívott volna ki, de az ország annak idején
Károlyit emelte a magasba.
Gecse Géza: 1919 márciusától Kun Béláék a proletár
internacionalizmus szellemében védik az „ezeréves magyar területeket”,
a Felvidéken próbálnak Szlovák Tanácsköztársaságot létrehozni, és
felveszik a harcot a románokkal. 1919 késő tavaszán– kora nyarán Horthy
Miklósék szervezik a nemzeti hadsereget, de nem harcolnak. Ki tekinthető
ebben az esetben hazaárulónak? Hazaárulónak tekinthető-e Horthy Miklós?
Pritz Pál: Nyilvánvaló, hogy nem tekinthető annak
egyik sem, de Horthy Miklós hazaképe természetesen más volt, mint a Kun Béláé.
Fogunk még ma Bárdossyról is diskurálni, akit 1945-ben hazaárulással
vádoltak meg. Bárdossy László a Bárdossy-perben, a saját mentségére éppen
Kun Béláék tavaszi hadjáratát hozza példának, mint annak a szerves
folyamatnak a kezdőpontját, amelyet ő csak „továbbvitt”. Vagyis a Tanácsköztársaság
honvédő harcaival magyarázta azt, hogy nem lehetett mást tenni, a háborút
kellett vállalni, és mélyen fájlalja, hogy így alakultak a dolgok.
Gecse Géza: Van Gömbös Gyulának egy 1918.decemberi szereplése.
A beszéde arról szól, hogy véget ért egy korszak, ezért a magyar
nemzetnek a nemzeti egoizmus útját kell követnie, szembe kell szállni a
románokkal és a csehekkel, és le kell győzni őket. Ami számomra rendkívül
meglepő volt a következő: az katonák majdnem meglincselték Gömbös Gyulát.
Ez a Gömbös Gyula az, aki a húszas évek elején megfogalmazza radikális
elképzeléseit, és Horthyék lépésenként szorítják ki a hatalomból, és
mire Gömbös miniszterelnök lesz, addigra eredeti „programját” neki is
fel kell adnia.
Pritz Pál: 1918 végén, amikor tüntetnek a katonatanács emberei a
Honvédelmi Minisztérium előtt, Gömbös Gyula izzó magyar hazafiként
kimegy az erkélyre – amire valóban
csak bátor ember volt képes –, és azt mondja: „Menjetek inkább a hazát
megvédeni!” De azt is tudnunk kell, hogy valóban ez a Gömbös akkor legföljebb
egy bátor, de meglehetősen rossz és az erőviszonyokat helytelenül felmérő
politikus volt. Hosszú éveken keresztül kell neki tanulnia a politikát, és
e folyamat során számos esetben, bizony csúnyán alul is marad. És
megromlik a barátsága Horthy Miklóssal is, akihez a húszas évek elején
szorosabb szálak fűzik. Reálpolitikájával a húszas évek elején a
magyar nemzetnek a legtöbb szolgálatot Bethlen István tette, aki számot
vetve a nemzetközi viszonyok diktálta követelményrendszerrel,
beillesztette Magyarországot a korabeli Európába.
Perjés Géza: Kun Béla Pesten szervezi a harcot a megszállók ellen,
Horthy pedig kényszerű tétlenségben van Szegeden. Ne csodálkozzunk ezen,
hiszen Kun Béla kezében volt az államhatalom, Horthynak pedig csak pár száz
katonája lehetett, ha egyáltalán volt neki. Egyszerűen nem volt rá módja.
Hermann
Róbert: Azért
itt van három igen súlyos kérdés 1919–20-ban. Az első azoké a tiszteké,
akik a Magyar Tanácsköztársaság Vörös Hadseregében vállalnak szolgálatot.
Szerintem a többségük, főleg azok, akik hivatásos tisztek voltak, érzik
azt, hogy az államhatalom, amit szolgálnak, ez nem elsődlegesen magyar,
hanem egy olyan világforradalmi hatalom, amely „mellesleg” Magyarországon
jutott hatalomra. Viszont azt is tudják, hogy mivel ennek az államhatalomnak
a kezében vannak az eszközök, csak ennek a hadseregében tudnak szolgálni
és harcolni a magyar nemzeti célokért. És amikor ez az államhatalom hátat
fordít e céloknak, akkor ők is otthagyják a hadsereget, ahogy Stromfeld
Aurél teszi 1919 nyarán, amikor a visszafoglalt felvidéki területeket ki
kell üríteni.
A következő
dilemma, Horthy nemzeti hadseregének a dilemmája, hiszen az ország nagy részét
a vörös hatalomtól nem ők tisztítják meg, hanem az a román hadsereg,
ami ellen szívesebben harcolnának, minthogy –
már bocsánat a kifejezésért –
kvázi szövetségeseikként tisztítják meg az országot, és utána
vonulnak be Budapestre. De azt is tudják, ha nem tesznek semmit, annál később
mennek ki a románok az országból, és csak utána lehet valóban újra
magyar államhatalmat csinálni. A harmadik dilemma pedig maga a trianoni békekötés:
hazaárulás-e aláírni egy olyan békét, amely elveszi az ország területének
a kétharmadát, a magyar etnikumnak pedig a jelentős részét? Bizonyos
szempontból kétségkívül – hazaárulás.
Ha viszont nem akad, aki aláírja, akkor itt maradnak a megszálló csapatok,
és lehet, hogy még rosszabbul járunk. Ebben az időszakban azért nagyon
nehéz volt megtalálni a helyes, az erkölcsös és a politikus megoldást.
Gecse Géza: Hihetetlen nagy vitát kavart Bárdossy esetleges rehabilitációjának
a lehetősége, és a vita még a mai napig sem csitult. Bárdossy volt az a
magyar politikus, akit nemcsak hazaárulónak bélyegeztek, hanem ki is végeztek
Magyarországon, holott nem ő volt az, aki a legsötétebb bűntetteket ebben
az időszakban elkövette. A vita két legszínvonalasabb képviselője ül
itt most közöttünk: az egyik Perjés Géza, a másik pedig Pritz
Pál. Azt hiszem, finoman fogalmazok, ha azt mondom, hogy Perjés Géza Bárdossyt
egyáltalán nem tartja hazaárulónak.
Perjés Géza: Nem tartom Bárdossyt annak, de előre kell bocsátanom,
hogy Pritz Pál sem tartja hazaárulónak Bárdossyt. A történelem sokszor
olyan körülményeket teremt, hogy olyan dolgokat is vállalnia kell egy
politikusnak, amelyekről meg van győződve, hogy veszélyes, sőt végzetes
dolog. Így volt ezzel Bárdossy is. Ő Teleki Pál halála után, 1941
áprilisában lesz miniszterelnök, és júniusban kezdődik el és lép be
Magyarország is a háborúba. Ezek a hónapok olyan feszültségeket
hordoznak magukban, amelyek szinte megoldhatatlan feladat elé állítják Bárdossyt.
Ő nem akarta, hogy Magyarország ebben a háborúban részt vegyen. A vezérkar
főnöke: Werth Henrik agresszív módon javasolta a Szovjetunió elleni hadüzenetet,
amit Bárdossy határozottan elutasított. Amikor a szerencsétlen kassai bombázásra
végül sor kerül, amelyről máig nem tudjuk, ki tette – hogy valóban
szovjet gépek voltak-e, – a háborút követelő Werth Henrik és Bartha
honvédelmi miniszter gyorsan fölkeresik a kormányzót, aki mivel
temperamentumos ember volt, lehetett rá azzal hatni, hogy megsértették
Magyarország becsületét. Hallgatva a két katona tanácsára, Horthy
elrendeli, hogy magyar gépek viszonozzák a támadást, és aztán a hadba lépést
is eldönti. Bárdossy csak ezután kerül a kormányzó elé, aki mint kész
helyzetet közli vele, hogy már a parancsait is kiadta a légierőnek. Bárdossy
ebben a helyzetben most mit tehet? Két választása volt, az egyik:
lemondani. Nem ezt tette, és nagy emberi felelősségérzet nyilvánult meg
ebben, mert ahogy elmondta egyik politikustársának, Ullein-Reviczkynek:
„...ha én lemondok, akkor itt egy olyan kormányelnök lép a színre, aki
mindent megad a németeknek, amit a németek követelnek.” Szélsőjobboldali
kormány alakítására is sor kerülhetett volna. Bárdossy alapelve az volt:
a minimumot megadni a németeknek, nehogy a maximumot követeljék.
Pritz Pál: Köszönöm, hogy Perjés Géza azt mondta, hogy nincs közöttünk
vita a tekintetben, hogy a Bárdossyt egyikünk sem tartja hazaárulónak. Sőt
két olyan kulcsfogalom is elhangzott, amelyben szintén messzemenően egyetértünk.
Azt mondta Perjés Géza, hogy Bárdossy László kész helyzetet kapott.
Abszolút így van, ebben a szörnyű históriában a fő felelősség nem Bárdossy
Lászlóé, hanem az akkori kormányzóé: Horthy Miklósé. A másik a minimálprogram
kérdése. Ez mutatja Bárdossynak a tisztességességét, hogy valóban nem
„csóvás ember” volt. Tehetsége szerint annak idején mindent bevetett
annak érdekében, hogy Magyarország ebből a háborúból kimaradjon, de ez
nem sikerült, és ebből következik sajnos az, hogy Bárdossy László rossz
politikus volt.
Perjés Géza: A kormányzó felelősségét természetesen
nem lehet vitatni. Az ő alkotmányos joga volt a hadba lépést kezdeményezni.
Csak itt azért arról se feledkezzünk el, hogy –
akármilyen szörnyen is hangzik, de – a háborúba lépés mellett
szóltak érvek. Egyrészt az, hogy 1941 júniusában vagyunk, amikor elképesztő
mértékű német sikerek vannak. Világszerte mindenki meg volt győződve
arról, hogy a németek megnyerik a háborút, és nem volt ez alól kivétel
az amerikai vezérkar sem. De volt ennél egy súlyosabb dolog, hogy miután a
terület-visszacsatolások megtörténtek, tehát a Felvidék, Kárpátalja és
Erdély visszacsatolása, ami német támogatással ment, ez a szlovákokban
és a románokban óriási elégedetlenséget keltett, és rendkívül agresszív,
hangos propaganda indult, amelyben Magyarországgal való leszámolásról
beszéltek. Miután Románia és Szlovákia is azonnal csatlakozott a német támadáshoz,
vagyis a Barbarossa-hadművelethez, ezzel olyan előnyöket szereztek –
vélték a magyar kormányban, nem is alaptalanul –,
hogy ezt nem lehet hagyni. Tehát a hadba lépés nem volt egy annyira
elképesztően felelőtlen dolog. Hogy Bárdossy rossz politikus lett volna?
Én sokat gondolkodtam azon, hogy mi mást lehetett volna tenni?
Pritz Pál: Amit majd Kállay Miklós tesz 1942-ben. Folyton
hitegette a németeket, de valójában nem úgy cselekedett. Bárdossy László
törékeny, vékony ember volt, ráadásul gyomorbeteg, amit gyűlölködve
mondott Bárczy István a perében: ”a kivágott bendőjű Bárdossy”. A háborúba
lépés mellett valóban súlyos érvek szóltak. Ám még súlyosabb érvek
szóltak amellett, hogy ebből a háborúból ki kellett volna maradni!
Csakhogy az az ember, aki ezzel teljes mértékben tisztában volt, már a
Kerepesi temetőben aludta örök álmát. Teleki Pál 1941. április 3-án öngyilkos
lett. És azt is tudomásul kell venni, hogy az 1941-es nehéz helyzet sokkal
korábban indul. Ebben benne van a Trianon-szindróma is, de ennek ellenére
alapvetően rossz döntés volt a kormányzó részéről a háborúba lépés.
Kéznél volt Bárdossy – oda
tették. Így sokkal nehezebb helyzetbe került az a Kállay Miklós, aki a
robusztusságával, egykedvűségével egy évvel később, sokkal nehezebb körülmények
között próbálkozik eredményt elérni. Nézzék meg Szegedy-Maszák
Aladár emlékiratait. Arra a jelenetre gondolok, amikor Kállay Miklós a
Hitlerrel való tárgyalásáról jön vissza, és a nem túl okos
berlini követünk, Sztójay Döme egyvégtében azt zsolozsmázza a fülébe,
hogy így a németek, úgy a németek, így a jövő, úgy a jövő. Kállay
pedig csak egykedvűen szivarozik, kinéz az ablakon, és azt mondja: „Hű,
de szép lesz ez a zabtermés!” Háborúból való kiugrási, béketapogatózási
kísérleteit, a köznyelv hamisan nevez „Kállay-kettősnek”. Kérem, Kállay
soha nem folytatott kettős politikát. Ő lukat próbált beszélni az ellenség
hasába, hogy félrevezesse, ám közben politikájának a célja egyértelmű
volt: országunk ne süllyedjen el még jobban a háború mocsarában.
Sajnos, a
legújabb történelmi irodalom is hibázik, amikor viszonylag megértő Bárdossyval
a Szovjetunió elleni hadba lépés ügyében és felszíni jelenségeken
mozogva sokkal keményebben elítéli őt az Anglia és az Egyesült Államok
elleni hadiállapot dolgában, holott akkor már csúsztunk lefelé a lejtőn,
amikor már szinte lehetetlenség volt mást csinálni. De amikor még
lehetett volna, akkor Bárdossy nem jól cselekedett. Itt van az ő igazi
felelőssége. Kérem a kassai bombázás esetében ezt nagyon világosan
jelzi. Mert ne feledjük el, 1941 áprilisában, a Jugoszlávia elleni akciónál
a Teleki–Bárdossy-féle koncepció még a legkövetkezetesebben érvényesül:
Magyarország nem támadja meg Jugoszláviát. A csapatok csak akkor indulnak
meg, ha már Jugoszlávia szétesett, és a független Horvátországot már
kikiáltották. Kérem, a szerbek megpróbálnak bennünket beleprovokálni a
háborúba, és ebben még az angolok is segítenek nekik, mert Szegednél,
Villánynál és még egy harmadik helységnél súlyos repülőtámadások érik
az országot, Bárdossyék mégis rezzenéstelen arccal tűrik ezt. Sokkal
kevesebb bomba hullik Kassára majd azon a napon, mint Magyarország déli területein
korábban, június 22-e után mégis elvesztik a fejüket. Ez a tragédia.
Perjés Géza: Kállay Miklós politikája eleve
kudarcra volt ítélve. Képtelenség volt, amit ő akart, hogy az angolszászokkal
majd szövetségre tud lépni, és ezt Bárdossy ismeri fel a leginkább. Van
közöttük egy éles vita, amikor Kállay veszi át a miniszterelnöki
poszotot. Bárdossy elmondja neki, hogy nem fogsz boldogulni, mert az egész
dolog el van intézve Trianonban. És a csehek fognak diadalmaskodni:
Londonban Benest, nem pedig téged fognak támogatni. Ez következett be. Kállayék
elképzelése végül is egy ábránd volt.
Gecse Géza: Ahhoz, hogy teljesebb képet kapjunk, érdemes
egy másik politikus életpályájáról is szót ejteni. Rákosi Mátyásról
azt tudjuk, hogy 1944 végén idegen szuronyokon érkezett Magyarországra, de
ennek ellenére az, amit a csehszlovákiai magyarokért tett, az a koalíciós
időszakban pozitív volt, és ő soha nem mondta azt, hogy „öröknek és véglegesnek
tartjuk a trianoni határokat”. Tekinthető-e árulónak Rákosi Mátyás?
Hermann Róbert: Mit árult el? Ez a kérdés.
Gecse Géza: A magyar hazát.
Hermann Róbert: De mi volt az ő hazája? Ez ugyanaz a
dilemma, mint Kun Béláé. Ha valaki a világforradalmat tekinti fő céljának,
akkor az nem mérhető ezzel a mércével. Rákosi Mátyás egy utolsó
gazember volt…
Gecse Géza: Akkor most másképp kérdezem. Magyar
nemzeti szempontból hazaárulónak tekinthető-e Rákosi Mátyás?
Hermann Róbert: Szerintem annyira tekinthető, mint bármelyik
másik koalíciós partner, mert azért ne feledjük, mindenki a szovjet
szuronyokon jött be. Tehát ki kellett innen kergetni egy hadsereget, és bejött
helyette egy másik, amelyik először csinált egy kis demokráciát, aztán,
amikor megunták, jött az erdőőr és kikergetett mindenkit az erdőből,
ahogy a viccben is szokták mondani. Utána jött Rákosi Mátyás, aki a
szovjet érdekek gátlástalan kiszolgálója volt.
Gecse Géza: A Független Kisgazdapárt, a Nemzeti Parasztpárt, a Szociáldemokrata
Párt és a Kommunista Párt mind hasonló lett volna?
Hermann Róbert: Nem volt szuverén magyar állam. Van egy
jó kifejezés erre, néhány éve mondogatták, ez a félszabadulás volt,
mert megszabadultunk az egyiktől, de bejött helyette a másik.
Perjés Géza: Itt a jogi és a morális szempontok őrült keveredéséről
van szó. Bárdossy perében, a védekezésében a bíróság szemére hányta,
hogy nem vizsgálták az alanyi bűnösség kérdését, hogy mi motiválta a
cselekvéseit. Ha Kun Bélának a cselekvését az motiválta, hogy ő
csatlakozni akar a világforradalomhoz, de még kiegészítjük azzal, hogy
ezzel a magyar népen is segít, akkor mi a helyzet? Alanyi szempontból
mondható ő bűnösnek vagy árulónak?
Gecse Géza: Ez a kérdés azért érdekes, mert amikor jöttünk ide Perjés Gézával, az autóban arról beszélgettünk, hogy a magyar történelem napjainkban talán legvitatottabb alakját: Kádár Jánost hogyan értékeljük? Akkor Perjés Géza azt mondta, Kádár János helyzete nagyon hasonlít a Bárdossyéhoz.
Perjés Géza: A német és a szovjet veszély lényegében egyforma volt.
Igaz, Pritz Pál azt mondja erre, hogy 1941-ben a szovjet veszély még nem
volt konkrét veszély, de a magyar tudatban a Szovjetunió egy nem szeretett
dolog volt.
Felfoghatjuk Kádár működését 1956 végén, amikor a szolnoki jelenet-re sor került, amikor a szovjetek rávették, hogy vegye át a hatalmat, hogy ő is felelősséget vállalt. Nem lehetett tudni, hogy a szovjetek mivel revolverezték, mi fog történni az országgal, ha nem vállalja. Bárdossyhoz hasonlóan ő felelősséget vállalt, hogy a krízisből kiviszi az országot.
Gecse Géza: Pritz Pál hazaárulónak tekinti-e Kádár Jánost?
Pritz Pál: Nem tekintem Kádár Jánost hazaárulónak,
és a Bárdossy–Kádár párhuzamot magam is egy pontig megvonhatónak vélem,
de azért látok markáns különbségeket is. Kérem, azért 1944. március
19-éig, a mi országunk minden nehézség ellenére független ország volt.
Sokszor büszkén beszélünk arról, hogy az 1942-43-as időszakban, amikor
egész Európa elbarnult, akkor ebben az országban több párt működött, létezett
egy Magyar Nemzet című újság, amelyből ha valaki jól tudott olvasni,
akkor a nemzetközi viszonyok tényleges állapotáról sok mindent
megtudhatott. Magyarországon működtek a szakszervezetek, és ha már Bárdossyról
van szó, megjegyzem: egyszer kint tárgyalt Ribbentropnál, és
Ribbentrop megkérdezte, tervezik-e az angol rádióadások hallgatásának a
tiltását. Bárdossy ügyesen kicsúszott a kérdés elől, és esze ágában
sem volt betiltani az angol nyelvű rádióadásokat. Ugyanakkor, ahogy így végignézek
a teremben, látom, sokan vagyunk, akik tudjuk, hogy Magyarországon az ötvenes–hatvanas
években a Szabad Európa Rádiót milyen zajok kíséretében lehetett fogni.
1956-ban Kádár helyzete nehezebb volt, mint Bárdossyé 1941-ben.
Ma már
azért sok mindent tudunk a korszakkal foglalkozó történészek írásaiból,
hogy bizony leginkább az volt a reális alternatíva: visszajön-e „Rákosi
elvtárs”. És azon ugyan történetfilozófiai értelemben el lehet töprengeni,
hogy Magyarországon kétségkívül a rendszerváltásig egy sztálinista
politikai intézményrendszer volt, de hogy egy intézményrendszert így is,
meg úgy is lehet működtetni, azt hiszem, arra Kádár János és Rákosi
arcélének a különfélesége a bizonyság.
Hermann Róbert: Én Kádár Jánost a szó köznapi értelmében
árulónak tartom, azért, amit 1956 novemberében csinált, tehát, hogy –
korábbi nyilatkozataival ellentétben –
otthagyta társait, vagy például azért, amit a Nagy Imre-perben
csinált, hogy ígéretet tett a büntetlenségre, és aztán tudjuk, hogy mi
történt. Ez a köznapi szóhasználatban kimeríti az árulás fogalmát.
Ami a hazaárulás fogalmát illeti, nagyrészt egyetértek az
elhangzottakkal, azonban még néhány tényezőt szeretnék felidézni. Az
egyik, hogy 1945 után közszájon forgott az országban egy mondás, amelyet
Sztálinnak tulajdonítottak: a magyar kérdés –
vagonkérdés. Ismerve azt, hogy egy tízmilliós országról van szó,
és a magyar népnek volt élménye arról, hogy 1944 tavaszán–nyarán háborús
körülmények között meg lehetett csinálni, hogy 500 ezer honfitársunkat
viszonylag rövid idő alatt kijuttatták az országból a végső pusztulásba,
ami olyan tanulság volt, ami joggal ütött szeget Magyarországon az emberek
fejébe. Vagyis, hogy nem jó ingerelni a macit, mert Szibériában fogjuk találni
magunkat. Erre voltak adatok is, mert a Szovjetunióban az utolsó nagy „népességrendezést”
Joszif Visszarionovics Sztálin hajtotta végre, több ezer kilométerre kerültek
a krími tatárok, a volgai németek, és a többiek, és bizony nagyon
kevesen jöttek vissza közülük. Kádár és társai politizálásában ez
is benne volt. Azzal is egyetértek, amit Pritz Pál mondott, hogy nem Kádár
János és Nagy Imre, hanem Kádár János és Rákosi Mátyás között
lehetett választani. Az alternatíva ez volt. És ha arra gondolunk, hogy a
keletnémet, illetve a kínai elvtársak helyből 20 ezer kivégzést
javasoltak, hogy majd nagyjából ennyivel lehet rendet teremteni az országban,
akkor az összes nyomorúság, kivégzés, törvénysértés ellenére,
mindannak dacára, ami 1956-tól 1963-ig nagy méretekben, utána pedig bújtatott
formában történt, lehet, hogy azt kell mondanunk, hogy –
most nem az egyéni sorsokra gondolok, félre ne értsen senki – történelmi
léptékekben, lehet, hogy Kádár Jánossal jártunk a legjobban.
Egy jóval
korábbi példát említenék, ez Bethlen Gábor erdélyi fejedelemé.
Bethlen Gáborról nem tudom, mennyire közismert: úgy került 1616-ban Erdély
trónjára, hogy török és tatár csapatokkal szövetkezve megdöntötte a törvényesen
választott erdélyi fejedelmet, Báthori Gábort, akit aztán meg is
gyilkoltak. Nem tudjuk, hogy Bethlen tudtával-e, de nyilvánvaló, hogy nem
volt ellenére a dolog. Majd pedig úgy választották meg Bethlen Gábort
fejedelemmé, hogy a templomot, ahol az erdélyi rendek tartották az országgyűlést,
körülállták ugyanezek a török és tatár csapatok és –
ahogy a korabeli forrás írja –
a rendek Bethlent „féltökben szabadon választották”. Ez a
Bethlen Gábor röviddel azután, hogy trónra került, személyesen
ostromolta ki Lippából a magyar várőrséget, hogy a várat átadhassa a török
csapatoknak, merthogy ez volt az ellenszolgáltatás. Ugyanakkor ez volt az a
Bethlen Gábor, aki 1619-től kezdve egészen a haláláig az erdélyi
szuverenitás olyan maximumát teljesítette, amit az utódai közül egyedül
I. Rákóczi Györgynek sikerült megőriznie, és ő volt az, aki fellendítette
az Erdélyi Fejedelemséget, amelyet európai politikai tényezővé tett.
Annak ellenére, hogy persze, továbbra is megmaradt török vazallus államnak.
A cseh és svéd királytól kezdve különböző európai uralkodók keresték
a szövetségét. Hosszú idő óta először volt Magyar-ország nemcsak
hadszíntérként, hanem legalább egyfajta önálló államként a térképen.
És én nem akarom Kádár Jánost és Bethlen Gábort összehasonlítani, de
azért valamiféleképpen a végeredmény dönt. És ha Kádár János
1975-ben vagy 1980-ban hal meg, vagy ha lemond, akkor nem azt mondom, hogy
jobb szívvel, de valamivel pozitívabban emlékeznénk rá. Így viszont az történt,
hogy az egyik krízishelyzetből bevitte az országot egy másik krízishelyzetbe,
egy olyanba, aminek azóta is isszuk a levét.
–
Bencze Nóra vagyok, és Hermann Róbert úrhoz lenne egy kérdésem. Mit szól
ön ahhoz, hogy a bécsi belügyi levéltárban ott van a besúgók fizetési
listáján Görgei Artúr? 1854-től évi 2000 osztrák forintot szavaznak meg
neki, amit Hübner báró pár év múlva 4000 forintra emelt. Ezt vajon miért
kapta?
Hermann Róbert: Amikor Görgei letette a fegyvert, akkor a Kossuth-bankó, amiben a fizetését kapta, az teljesen értékét vesztette. A hadikasszában volt némi osztrák bankjegy, amit nagyobbrészt szétosztott a tisztikar, illetve a közlegények között, sőt, a beérkező államkincstárból ugyanennek a követelésnek a kielégítésére utasította a volt pénzügymi-nisztert, Duschek Ferencet. Amikor Görgei Nagyváradon, az oroszok fogságába kerül, akkor Paszkevics tábornagy, az orosz fővezér megkérdezi tőle, hogy van-e pénze, mire Görgei azt mondja, hogy már bizony szét-osztogatta a tisztjei között. Erre Paszkevics adott neki 2000 félimperiál orosz aranyat, amit Görgei nem akart elfogadni. Paszkevics erre azt mondta neki, tekintse baráti kölcsönnek, majd valamikor vissza fogja adni. Görgei ezt a pénzt is szétosztogatta a tisztjei között, akik hasonló anyagi helyzetben voltak, és amikor Paszkevics ezt megtudta, akkor megint adott neki 2000 orosz félimperiált. Görgeit ezután az osztrákok augusztus végén nagy kerülővel, a Felvidéken, illetve Galícián, Morvaországon keresztül elszállították Bécsbe, majd pedig, a karintiai Klagenfurtba, ahol hosszú időn keresztül ebből a 2000 félimperiál aranyból volt kénytelen élni. Annál is inkább, mert ott volt a felesége, és lassan megszülettek a gyermekei is. 1850–51-ben megírta a visszaemlékezéseit, éppen azért, mert fogytán volt a pénze, és úgy gondolta, hogy ebből könyvsiker lesz. Azért egy hazaáruló magyar fővezér könyve nemzetközi szinten is nagy érdeklődésre tarthat számot, és a könyv valóban meg is jelent olaszul, két kiadásban angolul, illetve németül. Csak a baj az volt, hogy a Habsburg Birodalom területén azonnal betiltották a könyvet, mert Görgei nemcsak a volt bajtársait, tehát mondjuk Kossuthot, Dembinskit, Perczelt és a többieket bírálta, időnként talán kicsit túl keményen, de megkapta a magáét Jellasics, Haynau, Windisch-Grätz, Hentzi, sőt többé-kevésbé maga a felséges uralkodóház is. Miután elfogyott a teljes összeg, amit Paszkevicstől kapott, illetve ami kevés bejött a jogdíjakból, Görgei írt egy levelet a belügyminiszternek, Bachnak. Megírta, hogy vagy hagyják munkát vállalni Klagenfurtban, mert időnként próbálkozott ezzel, csak mindig megjelent egy fekete ember az adott helyen, és mondták, hogy hát akkor a Görgei urat talán mégse kellene itt alkalmazni, vagy pedig gondoskodjanak az ellátásáról. Ez az osztrák minisztertanács elé került, és az osztrák minisztertanács úgy döntött, hogy Görgeit, mint minden más, állami őrizet alatt lévő embert, el kell látni, és erre kapta évente ezt a 2000 forintot. Nemcsak a besúgók vannak ezen a listán, hanem ezen van minden olyan személy, aki különleges rendőri felügyelet alatt van. De Görgei nem volt besúgó, Klagenfurtban nem is nagyon tudott volna kit besúgni. Ő maga is bevallja később az egyik magánlevelében.