12. Nemzetállamok és fasizmusok Közép-Európában
2000.december 20.
Vendégeink: Tőkéczki László történész és Vajda Mihály filozófus
Gecse Géza: Mai vendégeink közül Vajda Mihály filozófusról
annyit hadd mondjak el, hogy amikor a nyolcvanas években megpróbáltam
megkeresni azt a cikket, amelyet ő a Filozófiai Szemlébe a német
nemzeti- szocializmusról írt, akkor nagyon nehezen találtam meg. A folyóirat
1970-es számában aztán a tartalomjegyzékben mégiscsak rábukkantam. De a
Filozófiai Szemléből valaki zsilettel „kioperálta”. Aztán, amikor egy
másik helyen mégiscsak sikerült hozzájutnom ehhez a cikkhez, az volt a feltűnő,
hogy ebben az 1970-es számban Vajda Mihály még a szerkesztőbizottság tagja
volt, a következő számban már nem volt az. Tehát megírta ezt a tanulmányt,
majd „ennek köszönhetően” eltűnt, még a folyóirat szerkesztőbizottságából
is. Azt hiszem, a különleges érdeklődésnek az lehetett az oka, hogy az
akkori fogalmak szerint a német nemzeti -szocializmusról olyan írást közölt,
amely a német nemzetiszocializmusról valami jót mondott. Pontosan
fogalmazok-e?
Vajda Mihály: Azt hiszem, hogy nem egészen. Nem mondtam én jót a német
nemzetiszocializmusról, csak nem úgy elemeztem, ahogy abban az időben ez kötelező
volt. A fasizmusnak volt akkor egy hivatalos kommunista definíciója és ebből
kiindulva értelmezték. Kétségtelen tény, hogy az olasz fasizmusról voltak
enyhébb szavaim, de a német nemzetiszocializmusról nem. Alapvetően azért
nem szerették ezt az írást, mert arra gondoltak, hogy én ezt nem a német
illetve az olasz fasiszta típusú rend-szerekről, hanem a keleti, orosz típusú
kommunizmusról írtam. Nem arról írtam! Én ezt a német nemzeti
szocializmusról és a Mussolini-féle fasizmusról írtam. Ezeket a
rendszereket akartam megérteni. Természetesen nem kívánom tagadni, hogy
benne volt a koponyámban az is, hogy ezek a totalitarizmusok nagyon sok
tekintetben hasonlítanak egymásra.
Gecse Géza: Mennyiben különbözik az az államszerkezet,
amit Mussolini épített fel, attól, amit Hitlernek sikerült
megszerveznie?
Vajda Mihály: Az államszerkezet részleteibe belemenni
azért nehéz, mert 1922-ben volt a „Marcia su Roma”, amikor Mussolini átvette
a hatalmat. Uralma 22 évig tartott, egészen 1944-ig. A hitleri német
nemzetiszocializmus 12 évig volt hatalmon. Tehát az állam szerkezetét
igencsak nehéz megítélni, annál is inkább, mert a domináns német nemzeti
szocializmus hatalmának hat évét leszámítva háborús időszakban létezett
és jól tudjuk, hogy háborúban más világ van, mint békeidőszakban. És
az sem igaz, hogy az egész előtte lévő hat esztendő a háború előkészítését
szolgálta volna. Az első három évben, 1933 és 1936 között, még nem volt
világos, hogy mi lesz ebből a német nemzetiszocializmusból. Csak 1936-tól
kezdve vált egyértelművé, hogy háborúra készülnek, és alapjában véve
a cél Európa meghódítása. Hjalmar Schacht, aki konzervatív közgazdász
volt, nem volt náci. Az 1929-es világválság Németországot sújtotta
leginkább. Schacht nem háborús gazdaságot készített elő, hanem úgy
mobilizálta a gazdaságot, hogy azzal végső soron háborúra is alkalmassá
tette, de messze nem azzal a céllal, hogy háborút indítson. Az ő célja az
volt, hogy jól működő gazdaságot hozzon létre. 1936-ban, amikor teljesen
világossá vált, hogy számára nem a német terjeszkedés a cél, hanem a német
gazdaság rendbehozatala, félre is állították.
Gecse Géza: Ha én abból indulok ki, hogy a hetvenes években mit állított
be haladónak a magyar politikai vezetés, akkor az, amit ön a német
nemzetiszocializmusról, akár az olasszal összehasonlítva írt, vagyis hogy
ez egy ipari szempontból jól működő rendszer volt, akkor az pozitívnak számított,
és ez is zavarhatta az akkori ideológusokat.
Vajda Mihály: Talán. A számukra az volt a fontos,
hogy az ember tartsa magát a szlogenekhez. Alapvető gondjuk az volt, hogy nálam
az embléma nem stimmelt. Nem annak tekintettem a fasizmust, aminek ők
tekintették, vagyis én nem a tőkés rendszer szükségszerű és logikus végső
konzekvenciájának, hanem valami nagyon specifikusnak, ami nem is jöhetett akárhol
létre. Fasiszta mozgalmak természetesen voltak az úgy-nevezett demokratikus
országokban is: Franciaországban, Angliában, az Egyesült Államokban kevésbé,
de még ott is volt. Azonban a hatalomra kerülés lehetősége csak ott volt
meg, ahol valamilyen oknál fogva a nyugati típusú demokrácia kibontakozásának
a feltételei hiányoztak.
Gecse Géza: Örülhetünk-e annak, hogy Magyarországon nem volt
fasiszta mozgalom mondjuk a húszas években sem, vagy nem úgy alakult ki,
ahogy tőlünk nyugatabbra?
Vajda Mihály: De volt. A nyilaskeresztes mozgalom az
egy...
Gecse Géza: De most még a húszas években járunk,
akkor hadd fogalmazzak úgy, hogy autentikus, vagy olyan, ami az egész társadalmat
áthatotta, olyan nem igen.
Vajda Mihály: Olyan típusú fasisztoid mozgalom, mint
Mussolini mozgalma, olyan nem volt Magyarországon, lévén hogy 1919–20-tól
Magyarországon egy konzervatív rendszer volt uralmon nem biztosított igazi táptalajt
a fasiszta mozgalom számára. Ne felejtsük el, Olaszország egy
szakszervezetek befolyásolta kormányzat alatt volt Mussolini fellépése idején.
Németországban a weimari demokrácia az egyik legdemokratikusabb alkotmány
alapján működtette a társadalmat. Hogy ez mennyire volt problematikus, az
egy másik kérdés, amely Hitler sikereinek igazi magyarázatához természetesen
hozzátartozik. Magyarországon a konzervatív típusú Horthy-rendszer,… na
ez is egy óriási baj volt velem. Én nagyon határozottan leszögeztem, hogy
az ilyen típusú rendszerek, mint a Horthy-rendszer, nem fasiszta
rendszerek. Ez sem volt elfogadható. Meg kell mondjam, ugyanakkor a magyar történészek
többsége boldog volt, hogy egy filozófus ezt kimondta. Attól kezdve ők már
hivatkozási alapnak tekinthették a filozófus „dilettáns” munkáját.
Gecse Géza: Hadd kérdezzem meg most Tőkéczky Lászlót,
hogy boldogok lehetünk-e attól, hogy Magyarország nem volt annyira fejlett,
mint az olasz vagy még inkább a német társadalom, amely egy ilyen szörnyűséget
végül is ki tudott termelni.
TőkéczkI László: A fejlettséggel kapcsolatban nekem mindig
problémáim vannak, mert nincs tisztázva, hogy mit is jelent, és az sem közömbös,
hogy mihez képest fejlett valami. Magyarországon
a fajvédő mozgalom, amelyet nagyon sokan megpróbáltak egy prefasiszta társaságnak
beállítani, valójában nem volt az. Bajcsy-Zsilinszky Endre éppen az
antináci, az antifasiszta ellenállás hőse lesz, vagy Eckhardt Tibor,
akit demokrataként, mint esetleges kormányfőjelöltet küldenek ki Amerikába.
1918–19-ben Magyarországon olyan hihetetlen nagy volt a nemzeti tragédia,
aminek következtében szükségszerű volt az, hogy „kifelé” is és
valamiféle nemzeti összefogásban is kellett gondolkodni, ami akkor a
konzervatív politika malmára hajtja a vizet. Ezt nem lehet egyszerűen a
fejlettség–fejletlenség kategóriáival leírni. Másrészt, az olyan típusú
szociális mozgás, amely az 1919-es vörös diktatúra következtében szemmel
láthatóvá vált, diszkreditálta az ilyen „mozgalmár-típusú”, tehát
nem balos, hanem jobboldali típusú szerveződéseket is. A korszakra jellemző
Horthy híres mondása, ha a szélsőjobboldali mozgalmak támadni fognak,
akkor csak az lesz a különbség, hogy míg a szélsőbalra passzióval fognak
lőni, a szélsőjobb esetében, sajnálattal. Magyarországon a helyzet rendkívül
különleges volt, nem lehetett összehasonlítani sem a Németországban, sem
az Olaszországban kialakultakkal. Mind a nemzeti szocializmus, mind a
fasizmus sokkal inkább társadalmi gyökerű volt, nem úgy, mint Magyarországon.
Gecse Géza: Tehát fogalmazzunk úgy, hogy Magyarországon
a trianoni sokk, az, hogy az ország az egyharmadára zsugorodott, a magyarok
harmada a határon túlra került, az mintegy életképessé tette a
konzervativizmust? Adott neki egy olyan tartalmat, amitől az vonzóvá tudott
válni?
TőkéczkI László: Egy
majdnem életképtelen országot kellett életképessé szervezni.
Csak másodlagos volt az, hogy majd ebből tartalmilag, szociálisan mi
lesz. Én azért tartom Károlyi Mihályt rettenetesen csapnivaló
politikusnak, mert ő és a társasága azon gondolkodtak, hogy milyen
demokratikus Magyarországot fognak majd csinálni, miközben az országot
„kihordták” alóluk. Minden sikeres politika előfeltétele, hogy meg
tudja határozni azt, hogy adott történelmi helyzetben minek van prioritása.
Ha 1918–19-ben megvédték volna az országot, utána lehetett volna azon
gondolkodni, hogy milyen legyen Magyarország belső berendezkedése. Hasonló
volt a helyzet a húszas években, amikor egy életképtelen országot kellett
életképessé tenni. Nem véletlen, hogy erre a feladatra Bethlen István
és Klebelsberg Kuno tudott a siker reményében vállalkozni, hiszen a
számukra a folyamatosság volt az elsődleges szempont. Az egész országnak
elege volt a zűrzavarból. Magyarországon még talán azok is nyugalomra vágytak,
akik egyébként szellemükben forradalmárok voltak.
Gecse Géza: Mint például Gömbös Gyula,
akinek szépen lassan „lenyesegették a szárnyait”.
TőkéczkI
László: Nagy élvezettel hallgattam egy előadást Stromfeld Aurélról,
amin a közönség elcsodálkozott. Szakály Sándor történész tartotta.
Stromfeld ugye 1928-ban meghalt. Szakály azt kérdezte: mit gondolnak, ki
volt az, aki 1931-ben elintézte, hogy Stromfeld özvegye ezredesi nyugdíjat
kapjon? A közönség persze hallgatott, és amikor elhangzott a név, hogy kérem
ez Gömbös Gyula volt, akkor mindenki megdöbbent.
Gecse Géza: Az a kaszáskeresztes, hungarista vagy
nyilaskeresztes mozgalom, amely Magyarországon a harmincas évek második felére
viszonylag erős párttá szerveződik, mennyire tekinthető olyannak, ami a német
nemzetiszocializmussal rokon? Ráadásul azt is gyakran halljuk, hogy valójában
ez olyan jobboldali mozgalom volt, amelyet gyökértelen volta miatt csak
importálták Magyarországra.
Vajda Mihály: Azt nem hiszem, hogy gyökértelen lett volna, de nem volt
azonos a német nemzetiszocializmussal. Ha valamire a német nemzeti
szocialista mozgalomból hasonlított, akkor annak kifejezetten populista szárnyára
hasonlított, amelyet Hitler 1934-ben rövid úton megsemmisített. A hitleri
mozgalom nagyon összetett és bonyolult volt. Maga Hitler fantasztikus
politikai érzékkel rendelkező ember volt, aki a weimari demokráciával
szemben Németországban egyesíteni tudta a legkülönbözőbb típusú elégedetlenségeket.
Volt ebben az elégedetlenségben abból is, amit az alulról érkező, frusztrált,
magát teljesen kisemmizettnek érző, lumpenproletár mozgalom fogalmazott
meg. Amin nem változtat az, hogy ennek olyan úgymond értelmiségi vezetői
is voltak, akik nem tudtak jó pozíciókhoz jutni, ezért frusztráltak
voltak, és ezért a politikán keresztül próbáltak meg érvényesülni.
Abban a pillanatban, ahogy hatalomra került, Hitlernek likvidálnia kellett
ezt a réteget ahhoz, hogy a
permanens rendetlenséget egy diktatúra rendjével helyettesítse.
TőkéczkI László: Azért
sem lehet igazán összehasonlítani a magyar fejlődést a némettel, mert a
magyar kaszás- és nyilaskeresztesek az ország jellegének megfelelően mást
és mást képviseltek. A kaszáskeresztes mozgalom kifejezetten a frusztrált
szegényparasztok körében született meg. A Nyilaskeresztes Párt viszont
sokkal inkább a világválság sújtotta városi kispolgárok pártja volt. A
német történetírásban óriási vitákat váltott ki Noltenak az a
tézise, hogy a nácizmusban a leninista, kommunista mozgalom alapján lehet
sok mindent megérteni. Én azt
hiszem, a harmincas évek magyar szociális válságában az a sajátos, hogy sújtottjai,
mint ahogy egész Európában, a válságból jobboldali kiutakat kerestek, míg
1918 előtt ez a kiútkeresés bal felé irányult. Hitlernek és mozgalmának
közvetlen hatása csak másodlagos. Ráadásul Szálasi –
minden zavarosságával együtt önjelölt birodalmi főnökként
gondolkodott, vagyis esze ágában sem volt „gauleiter”-nek, helytartónak
lenni, hanem az egyesült Hungária nagytérség vezetőjének szerepéről ábrándozott.
Vajda Mihály: Az alapvető talán az lehetett, hogy a 1919-es Tanácsköztársasággal
kapcsolatos negatív élmények ezt a réteget teljes mértékben elfordították
a baloldaltól. Másrészt nagyon fontos tényező, hogy a baloldali, alulról
jövő mozgalmak mindig internacionalistának hirdették magukat. Nagyon határozottan
hangsúlyozom, hogy csak hirdették magukat és valójában nem voltak azok. Az
orosz kommunizmus sem válhatott volna olyanná, amilyenné lett, ha nem lett
volna deklarált internacionalizmusa mellett, vagy annak ellenére mélyen
orosz.
Gecse Géza: Vagy azzá vált.
Vajda Mihály: Hát persze, de egyvalami biztos volt:
Magyarországon egyszerűen Trianon következtében a húszas–harmincas években
semmiféle internacionalista indíttatású mozgalomnak semmiféle talaja nem
lehetett.
Gecse Géza: 1945 után sem, mert míg 1918 őszén a
kommunista pártot Kommunisták Magyarországi Pártjaként alapították
Budapesten, addig 1945 után Magyar Kommunista Párt a párt hivatalos elnevezése.
Az sem érdektelen, hogy 1947-re körülbelül ugyanakkora a létszáma, mint
amekkora a Nyilaskeresztes Pártnak a felfelé ívelő szakaszában, vagyis
1943–44-ben volt. Mennyire átjárhatóak ezek a határok, mennyire volt
mondjuk a Magyar Kommunista Párt hasonlónak tekinthető ahhoz, amilyen a
Nyilaskeresztes Párt volt?
Vajda Mihály: Mind a kettő totalitárius mozgalom,
ebben az értelemben vannak közös vonásaik. Mindkettő épít egyfajta alsó
rétegbeli elégedetlenségre. Mind a kettő demagóg, és mind a kettő egypártrendszerű
diktatúrára tört. Ne tessék arról megfeledkezni, hogy Mussolini a
Szocialista Pártból jött, a Szocialista Párt lapjának volt a főszerkesztője,
és Hitler sem valahonnan „felülről”. Ezek Francóval szemben
alulról jövő mozgalmak, aki mint bázisra, a spanyol hadseregre építette a
diktatúráját. Talán nem is véletlen, hogy Francónak sikerült kimaradnia
a háborúból és ezért sikerült megőriznie a hatalmát és Spanyolországot
fölhozni egy olyan szintre, ahol már ő is úgy gondolta, hogy nem lehetséges
többé a diktatúra. Elképzelhetetlen, hogy Hitlerből ilyen gondolat előjöjjön.
TőkéczkI László: Nem véletlen, hogy Franco egész rendszere inkább
egy sajátságos – most
vonatkoztassunk el a szó Magyarországon beidegzett rosszízű csengésétől,
de – „reakció” volt, amely a
népfrontban megtestesülő szélsőbalos tendenciák elleni harcban született
meg. Egy olyan konzerváló hatalom, amely annak ellenére, hogy Franco el volt
kötelezve a hatalma megszerzését támogató német és olasz erőknek,
vezetője személyiségéből következően sem kockáztatott, és ezért
a háborúból ki is maradt. A spanyol helyzet tehát megint egy teljesen más
összefüggésrendszer, mint akár a német, akár az olasz. A francói modell
egy olyan társadalom stabilitás iránti igényét fejezte ki, amely a három
éves polgárháborúban rettenetesen felkavarodott, és ezért is hasonlít például
a magyarra, ahol a két forradalmat és az ellenforradalmat egy feldarabolás követte.
Gecse Géza: Ha az ember azt veszi szemügyre, hogy
milyen volt a Rákosi-rendszer 1949-től 1956-ig, vagy a Kádár-korszak
kezdeti megtorló szakasza, akkor arra is gondolhat, hogy van hasonlóság e között
az időszak és aközött, ami Németországban Hitler hatalomra jutása és a
világháborúba való belépés között történt. Ott is voltak munka- és
koncentrációs, illetve megsemmisítő táborok. Magyarországon is volt ávós
terror, padlásleseprés, munka- és megsemmisítő tábor, például Recsk.
Elképzelhető volt-e az, hogy egy olyan típusú rendszer, mint amilyenek ezek
voltak, át tudjon alakulni, fenn tudjon maradni, vagy pedig szükségszerű
volt a bukása?
Vajda Mihály: Én azt hiszem, hogy Németországban a rendszer sorsa
1936-ban dőlt el. Ekkor állt át ugyanis egy olyan hadigazdálkodásra,
amelyből más kiút, mint világhódító háborúba kezdeni már nem
lehetett. Az I. világháború esetében csak a békecsináló győztes
hatalmak döntötték el, hogy a háborúért kizárólag Németország a felelős.
Miért pont ő? Valójában az összes nagyhatalom egyformán felelős volt az
első világháborúért! A II. világháborúra, ha azt egy külön háborúnak,
és nem az I. világháború folytatásának tekintjük, azt kell mondanunk,
hogy azért valóban Németország volt a felelős. Németország volt a kezdeményezője,
mert nem volt más kiútja, mint az állandó expanzió. Na de állandóan mégsem
lehet terjeszkedni. Tételezzük fel, hogy Hitler győz. Ha ez bekövetkezik,
akkor összeomlott volna a rezsim, mert a hitleri rendszer természetéhez
tartozott az állandó „akarás”. Mussoliniben az volt a furcsa, hogy olyan
rezsimet épített fel, amely nem volt ilyen expanzív, és a mozgalmat sem
kellett állandóan újraéleszteni. Amikor azonban az abesszin háborút
megkezdte, elszigetelődött a világtól, ezért neki sem volt más kiútja,
mint elfogadni Hitler szövetségét, aminek következtében neki is expanzív
stratégiát kellett folytatnia.
TőkéczkI László: Nem véletlen, hogy a hitleri célok között a
világ-uralom olyan fajtája húzódott meg, amely faji eszmével volt átitatva
és – mint jövendő haszonélvezőknek
– eleve csupán egy kisebbséghez
szólt. Ez magában horda azt, hogy ennek az elképzelésnek korlátja van. A
kommunizmus expanziója szintén olyan társadalmi utópikus vonásokhoz
kapcsolódott, amelyek – mint azóta
kiderült – nem voltak végrehajthatók. Amennyiben a rendszer állandóan
terjeszkedik, mindig bűnbakokat kell találni, ezért az ilyen típusú
forradalmak előbb-utóbb semmivé apasztják saját bázisukat. Amikor a sztálini
rendszer célrend-szerében nem realitásokat, hanem egy irracionalitást
helyezett a középpontba, ugyanezt a fajta önellehetetlenítést fejezte ki.
Gecse Géza: Vajda Mihály egyszer
azt is mondta, hogy a késői Kádár-kort sem szereti, de azért az már
hasonlít a fasizmusra, és ezt örömmel, mintegy dicséretként mondta.
Vajda Mihály: Olasz fasisztákkal is vitatkoztam erről.
A fasizmus szitok-átok szóvá vált. A fasizmus gondolata, Olaszországban születik
meg, alapjában véve egyfajta diktatórikus elképzelés, amelynek a feladata
az, hogy egy országot felhozzon a modern nyugati demokráciák szintjére.
Semmiféle más cél nem lebegett a szemük előtt. Az, hogy ezt egy nemzeti
gondolatba ágyazták, az teljesen természetes. Ellenben semmi olyat nem találunk
benne, mint ami a német nemzetiszocializmust jellemezte. Nemhogy a felsőbbrendű
faj, de még a faji gondolat sem jelent meg az olasz fasizmusban. Mi a legfőbb
jellegzetessége? Az, hogy politikailag teljesen monolit, semmiféle
pluralizmust, így a pártok pluralizmusát sem engedi érvényesülni. Megakadályozza
a szakszervezeti protesztet, és még azt sem engedi meg, hogy a csúcsvezetésen
kívül bárki bármiféle eszmével jelentkezzen. Ezzel szemben ad gazdasági
szabadságot, és azt mondja az embereknek: dolgozzatok, vállalkozzatok,
gazdagodjatok! Ebben az értelemben mondtam azt, hogy a kádárizmus az „echte”kommunizmusból
fasizmussá szelídült. A politikai monolitizmuson nem engedett: jól tudjuk,
hogy 56-ról nem lehetett jót, a Szovjetunióról nem lehetett rosszat
mondani. A Szovjetunióhoz való viszonyunkat nem lehetett kritizálni, a párt
vezető szerepét pedig nem lehetett kétségbe vonni. Politikailag a rezsim
egységes volt. Ezzel szemben adott olyat, amiért Nyugaton liberálisnak
nevezték a Kádárt. Csodát volt ő liberális! Ellenben engedte, hogy az
emberek csaljanak, lopjanak, hazudjanak, szerezzenek, amit csak lehet, ha csöndben
vannak, és politikailag engedelmesek. Ebben az értelemben beszéltem én
„fasizmussá szelídülésről”. Érdekes módon a nemzetiszocializmus egy
ellenkező utat járt be, mert kezdetben ott is volt gazdasági szabadság, de
ez egyre inkább szűkült. Persze lehet az mondani, hogy egy az egész világ
ellen folytatott háborúban ez szükségképpen van így. Ez igaz, de azt
hiszem, hogy az mégis a rendszer természetéből adódott, hogy míg a német
nemzetiszocializmusban a totalizálódási tendencia volt az erős, a Kádár-féle
kommunizmusban a detotalizálódási tendencia. Kádár rendszere semmiféle értelemben
nem volt szabadpiaci gazdaság, ellenben a politikai totalitarizmus mellett
nemcsak a gazdasági detotalizálódás, hanem a gazdasági pluralizmus
bizonyos csíráit is felfedezhetjük.
TőkéczkI László: Két
dolog volt még a Mussolini-féle rendszerben, amit Kádár soha sem engedett
meg. Mussolini hozta létre a Vatikánnal azt a konkordátumot, ami ideológiailag
mégsem tudta a teljes totalizációt végrehajtani, politikailag sem. A másik
pedig, ami a fasizmus húszas évekbeni viszonylagos európai népszerűségét
hozta, az volt, hogy a kezdeti időszakban óriási közmunkákkal
munkahelyeket teremtett, mocsarakat csapolt le, városokat, utakat épített.
Ezért nem véletlen, hogy szegény Klebelsberg Kunót –
idézőjelben – azzal „ütötték
ki” a történetírók, hogy a „fasizmus szimpatizánsa” volt, mivel
szerinte az olaszokról példát lehetett venni a munka olyanfajta megszervezésében,
amely a modernizációt, a nemzet felemelkedését szolgálja.
Gecse Géza: Ha a két világháború közötti rendszert a II. világháború
utánival hasonlítom össze, a magyar köztudatban mind Horthy Miklós, mind Kádár
János fajsúlyos figura. Míg a két világháború között a „mindent
vissza” ideológiája érvényesült, a II. világháború után olyan
rendszer alakult ki, amely mindenféle nemzeti elemet tagadott,
antinacionalista volt, és mégis olyan típusú jövőképet tudott a határon
túli magyarok számára felvillantani, amire a Horthy-rendszer sem volt igazából
képes. Ez a „gazdagodjatok” ugyanis egy viszonylagos szabadságkép ahhoz
képest, ami például Ceausescu idején Romániában volt, de ahhoz képest
is, ami Csehszlovákiában a hetvenes években uralkodott, gondolhatunk akár
arra is, ami Kárpátalján volt.
Vajda Mihály: Kádár megértette azt, ha lenyeleti az
oroszokkal, hogy itt egy kicsit szabadabb légkör van, persze sokszor csak látszatra
szabad, akkor Magyarországot pacifikálni lehet. Míg Husáknak
Csehországot nem sikerült pacifikálnia, csak Szlovákiát, bár Szlovákia
nem is volt fölfordulva, Husák Szlovákiára építve pacifikálta a cseheket
úgy, hogy minden eleven, mozgékony és valamilyen értelemben ellenzéki erőt
erőszakkal kikapcsolt. Kádár rájött arra, hogy ez nem fizetődik ki. Míg
1968 után Csehországban nem volt véres terror, 1956 után Magyarországon
igen kemény megtorlás volt. 1962–1963-ban egyszer csak jött a fordulat,
„aki nincs ellenünk, az velünk van”, és ettől fogva fáradt embereket,
egy fáradt nemzetet igába lehetett hajtani. Adunk nektek Trabantot, ócska
lakótelepeket, és meg fogtok nyugodni. Kádár összekacsintgatós módon
elhitette az értelmiséggel, és másokkal is, hogy ez nem is lehet másként:
tessék megnézni, itt vannak az oroszok, ha ugrálunk,
akkor megint jön a november negyedike, és én döntöttem jól, én, Kádár
János, amikor azt mondtam, nem hagyjuk magunkat véres húscafattá darálni,
hanem csinálunk magunknak egy élhető országot. Tíz-tizenegy évvel a
rendszer bukása után itt történészeknek, de mindannyiunknak érdemes
elgondolkodni azon, hogy mi volt jobb? Husák volt jobb, vagy Kádár?
Magyar-országon ez alatt a jó húsz év alatt valahogy lehetett éldegélni.
Nem élni, csak éldegélni! Csak én azt mondom, ennek sajnos negatív morális
következményei voltak. Az a világ, amelyikben ma élünk, az egy kicsit
annak az öröksége, hogy a törvény arra való, hogy kijátsszuk. Ebben az
országban nekem olyan kádárista remineszcenciáim vannak. A rend-szerváltás
utáni első két-három évben nem voltak, aztán mégis minden visszatért
ebbe a kerékvágásba, és mindegy, hogy melyik oldalon áll valaki, egyszerűen
a zsigereiben vannak e gesztusok, hogy „valahogy túl kell élni a dolgokat,
hát egyszer élünk kérem!” Ez morális romlást jelent. Azt nem állítom,
hogy rosszabb itt, mint a cseheknél, de rosszabb, mint a lengyeleknél! Ott a
Solidarnosc nyolc éve meghagyta a maga nyomát. A lengyelek büszkék arra,
hogy ők hozzájárultak a kommunista rezsim összeomlásához. Mennyiben járultunk
mi hozzá?
TőkéczkI László: Ha ez ma a magyar belső társadalomra nézve
ilyen morális problémák sokaságát veti fel, sajnos a magyar kisebbségekre
gyakorolt kádári hatás ugyanezt okozta a határon túl is. A közösséget
az identitás, az egymáshoz kapcsolódás, a hovatartozandóság érzése és
a morális összefüggésrendszerek tartják össze. Az a rablók vagy a maffiózók
közössége, amely a közös szerzés és meggazdagodás vágyával csinál vállalkozást,
akár nemzeti keretekben. A kádárizmus árát nemcsak abban fizetjük meg,
hogy ilyen morális problémák sokaságát veti fel, hanem abban is, hogy a
„gazdagodjatok egyénileg” ahhoz vezetett, hogy mind közösségi, sőt
anyagi szinten is irtózatos deficitek keletkeztek. Tehát nemcsak a morálban,
az emberek belső világában, hanem abban is, hogy a közösség külső
megjelenési formája is háttérbe szorult, kezdve az infrastruktúrától az
intézményekig. Ez mindenütt megfigyelhető.
Gecse Géza: Nem véletlen, hogy különösen a Kádár-rendszer iránti
nosztalgia a határon túli magyarlakta területeken is élénk, hisz akkor nem
voltak például tankönyvgondok. Sőt, talán nagyobb rokonszenvvel
tekintettek Magyarországra akkor, mint a Horthy-korszakban.
Mennyire van szükség
diktatúrára a mi térségünkben és Magyarországon?
Vajda Mihály: Semennyire.
TőkéczkI László: Egyáltalán nincsen.
Gecse Géza: Akkor úgy teszem fel a kérdést, hogy a fasizmusnak ebben az átértékelt formájában, ahogy Vajda Mihály beszélt a Kádár-rendszerről, van-e valamiféle létjogosultsága ma Magyarországon, vagy lesz-e?
Vajda Mihály: Nincs, és nagyon merem remélni, hogy nem is lesz. Az,
hogy ebben az országban a demokratikus magatartás előfeltételei még
gyerekcipőben járnak – így
szokták mondani –, ez igaz. Volt az a bizonyos repülőegyetem, amit a
demokratikus ellenzék szervezett, 1980-ban lehetett. Két évig Nyugaton éltem,
megkértek, hogy tartsak előadást, mi az, hogy demokrácia. Négyrészes előadást
tartottam, és azt mondottam, hogy azt nagyon jól tudjuk, hogy ehhez hozzátartozik
az önszabályzó piacgazdaság, mint alap, a modern parlamentáris demokrácia,
de működni akkor működik, ha az emberek működtetik. Ehhez a demokratikus
magatartást is el kell sajátítani, és a demokratikus magatartás elsajátítása
nem megy egyik napról a másikra, az intézmények pedig önmagukban üresek,
ha nem e magatartásra épülnek. Mire valaki fölállt, és azt mondta, hogy
én ugyanazt mondom, mint Kádár, hogy az ország még nem érett a demokráciára.
Azt mondtam, nagyon tetszik tévedni: egy ország mindig érett a demokráciára,
meg kell csinálni az intézményrendszert, és türelmesen kell várnunk, néha
talán évtizedeket. Énnekem már nincs olyan sok évtizedem, de akkor is türelmesen
kell várnom, míg ezek az intézmények és a körülmények megteremtik az
emberekben a demokratikus magatartás képességét. Diktatúra soha ezt meg
nem teremtheti. Én nagyon keményen veszekedtem nyugati kollégákkal, barátokkal
is, mert nem igen értik e térséget. Amikor jött valaki a fejlődésdiktatúrák
elméletével, hogy – ezeknek a
diktatúráknak akár jobboldali, akár baloldali, az már mindegy, a jelszó
nem számít –, lényege a gazdaság fejlesztése, és akkor én azt mondtam:
a jobboldali diktatúrák között még láttam olyat, ami fejlesztette a
gazdaságot, de a baloldaliak között egyet sem! Mert a baloldali diktatúra
csak az alapokat képes a nagyipari tevékenységhez megteremteni, de abban a
pillanatban, ha finom készségeket kell kialakítania, akkor erre ez a diktatúra
már alkalmatlan. De nem is ez, hanem fő gond az, hogy a diktatúra tönkreteszi
az emberek kezdeményezőkészségét, és olyan figurákat csinál az emberekből,
akik csak parancsot képesek végrehajtani. Én inkább szeretnék egy kicsit
szegényebb, de olyan országban élni, ahol az emberek öntudattal, saját elképzeléseik
szerint próbálják formálni a maguk környezetét, ami diktatúrában nem
lehetséges.
TőkéczkI László: Én másként vetném fel a kérdést, mégpedig
úgy, hogy e diktatúra utáni térségben a rengeteg szociális, társadalmi,
erkölcsi problémával irtózatos nagy az elégedetlenségi potenciál. E
tekintetben hasonlítunk a Nyugathoz, bár a viszonylatok –
szintben – igen különböznek.
És akkor megjelenik a modern társadalom régi-új
jellegzetessége, amit populizmusnak neveznek, de nem más, mint egy artikulálatlan
elégedetlenség megjelenése: „végre csináljanak már rendet”, „végre
legyen már nekünk is jó”. Magyarul:
ma egész Európában, de a szegényebb országokban jóval nagyobb erővel a tömegtársadalom
igen veszélyes tünetei jelennek meg. Hogy ezeket a mozgalmakat illő-e egy
fazékba vetve populistának nevezni, az kérdés. További kérdés, hogy mit
is jelent a populizmus. Az elkövetkező időben ez azért lesz veszélyes,
mert megvan a demokratikus struktúra mind gazdasági, mind törvényi formája,
megvannak hozzá a jelszavak is, és ugyanakkor ezzel a demokráciával egyre több
ember elégedetlen, mert neki nem azt hozta, amit szeretett volna. Van tehát
egyrészt demokrácia mint intézményrendszer,
törvény és ethosz, másrészt pedig van egy gazdasági rendszer,
amely az embereket folyamatosan fogyasztásra, gazdagodásra és jó közérzetre
biztatja; és a kettő ütközik. Ennek következtében a folyamatos elégedetlenség
állandóan újratermelődik, és a családtól kezdve az iskoláig, a hagyományos
erkölcsi elvek illetve intézmények képtelenek a kommunizmus által szétvert
társadalmak integrálására. Az igazi fenyegetés tehát az, hogy sajnos, nem
egyszerűen egy-két vagy három évtized lemaradásunk van, hanem az, hogy magában
a mai társadalomban is van egy állandóan növekvő elégedetlenségi potenciál,
és a protest szavazatok mindenhol nőnek. A németeket bántják állandóan,
pedig Franciaországban Le Pen 15 százalékot tud szerezni. Én nem
nevezem őt se fasisztának, se nácinak, pusztán olyan embernek, aki pontosan
érzi, hogy mekkora feszültségek vannak. És én úgy gondolom, hogy ezzel
kell majd igazán szembenézni a világnak, és akkor látni fogjuk, hogy a történelem
kicsit ismétli magát. Ezeknek a mozgalmaknak nagy
az erős kéz, a rend utáni vágyakozása, hogy egyenlősítsenek, mert
nagy az egyenlőtlenség. Sajnos ez a jelenség a klasszikus típusú diktatúra
irányába mutat, attól függetlenül, hogy az ilyen mozgalmak ideológiailag,
nemzetileg vagy szociálisan éppen milyen irányzatúak vagy színezetűek.
Gecse Géza: Mi a különbség a totalitarizmus különböző változatai
között?
Vajda Mihály: Bár nagyon durva, de úgy fogalmazok, a
következő három fajtája létezik: van orosz, német és olasz diktatúra.
Ezek közül kétségtelenül az olasz diktatúra volt a legemberségesebb. Mégis
többnyire a némettel hozzák közös nevezőre. Hogy miért? Azért, mert
Hitler megnyerte szövetségesének Mussolinit. A német nemzeti szocializmus
bukásával pedig Mussolini együtt bukott szövetségesével. Mivel nem szakmám,
ezért inkább hajlok az általánosításra, mint egy történész. Bár a
totalitárius rendszerek egyikében sincs semmiféle szabadság, diktatúra
van, sőt gyilkolnak, mégis mindegyik nagyon más. Méghozzá annyiban, ha élni
akar, márpedig minden hatalom élni akar, akkor tekintetbe kell vennie annak a
területnek, államnak illetve nemzetnek a sajátosságait, amelyre épít. Míg
alapjában véve az olasz fasizmus a gazdasági problémák szülötte, addig a
német fasizmus a német széttagoltság és partikularizmus szülötte volt. A
rendszerváltás pillanatában jelent meg az
„Orosz szocializmus Közép-Európában” című könyvem, amelyben azt próbáltam
megmagyarázni, hogy – amit a
demokratikus nyugat nem akar megérteni –
Oroszország nem demokratizálható. Ezzel magyarázható, hogy miért jó
az oroszoknak Putyin, és miért nem volt jó egy valamilyen értelemben
vett mégis demokráciát akaró Jelcin.
TőkéczkI László: A
német nácizmus a XIX. században istenpótlóként fellépő természettudományra,
különösen a biológia tudományára támaszkodik. Ezzel magyarázható, hogy
Hitler jóval kevesebb emberhez szólhatott propagandájában, mint az a társadalomtudományi
utópia, amelyet Marx főleg a történelem és a szociológia tanulmányozása
után fogalmazott meg, amely ily módon valóban egyetemesebb lehetett, hiszen
minden elnyomotthoz szólt. Ebből következik a másik nem lényegi különbség,
de erkölcsileg mégiscsak súlyos következmény, hogy a bolsevizmus a nácizmus
kegyetlenségén és diktatúráján túl hazug rendszer is volt, mert a
propagandája és gyakorlata teljesen különbözött. Hitler –
idézőjelben – jóval „őszintébb”
volt, mint Lenin. Ami érdekes, annyira őszinte volt, hogy az emberek
szinte nem is hitték el. Hitler brutális nyíltsággal mondta meg, hogy mit
akar csinálni, és valóban azt is csinálta! Ehhez képest a baloldali diktatúra
humanizmust hirdetett, miközben ugyanazt a brutális gyakorlatot követte.
Gecse Géza: Kérem, tegyenek fel kérdéseket.
–
Mészáros István vagyok, Galgahévízről. A harmincas évek végén különböző
nyilaskeresztes pártok, mozgalmak voltak. Ennek a végkifej-lődése a Szálasi-féle
ha-talomátvétel volt. Szálasiék Hitlertől utasításba kapták a zsidók
üldözését, elvárás volt ez Hitlertől, vagy volt ebben „magánszorgalom”
is?
–
Jancsó Gábor vagyok, és az a kérdésem, vajon a mai körülmények között
milyen jellegű diktatúrák valósultak meg és valósulhatnak meg, illetve
hogyan mutatkozik meg egy diktatúra a mai világban?
–
Soplitz Sándor vagyok.
Fukuyama szerint a liberális demokrácia „a történelem vége”. Véleményük
szerint valóban véget ér ezzel a tör-ténelem?
TőkéczkI László: Kezdjük a nyilasokkal kapcsolatos zsidóproblematikával. A XIX. század ipari társadalmában megalkotják a munkás-osztály „kizsákmányolási elméletét”. Ennek értelmében a nyomorért a burzsoázia a felelős. Ebből következően aztán a baloldal válasza az lett: a burzsoáziát kell likvidálni. Ugyanerre a jelenségre a szélsőjobboldal válasza a következő volt: csak a zsidóság a kizsákmányoló, ezért a burzsoázia zsidó részét kell megsemmisíteni. A dolog lényegéhez mindkét esetben hozzátartozik, hogy folyamatosan „kell takarítani”, hogy az emberek elhiggyék, lépések történnek arra, hogy a világ tényleg rendbe jön. A történelmi, lélektani összefüggéseken túl a zsidókérdés olyan ideologikus része volt nácizmusnak, mint a burzsoázia a kommunizmusénak. Az sem véletlen, hogy a kommunista rendszereknek is erős antiszemita vonásaik voltak, hisz a burzsoázia jelentős része sok helyütt zsidó volt. Minden diktatúra hatalmi monopolhelyzetet jelent. A kérdés ma az, hogy egy adott társadalomban melyek azok a létfontosságú területek, amelyek birtoklása olyan hatalmat, befolyást jelent, hogy a többség ezzel szemben tehetetlen? Nyilvánvaló, hogy a kérdésben rejtetten az volt benne, hogy olyan új helyzetekben, amikor a virtuális valósággal olyan manipulációs lehetőségek jelentek meg, amelyek korábban ismeretlenek voltak és egyfajta médiadiktatúrát hoznak létre, mit tehetünk? Nyilván, az elkövetkező atomizált és szervezetlen világban nem lesz szükség ilyen klasszikus típusú bolsevista vagy náci típusú diktatúrára, hanem ennek másféle megoldásai is lehetségesek. További kérdés, hogy mi a nyomorúság valódi oka? A nagytőke a nyomorúság oka, vagy a posztkommunista térségekben a nyomorúság igazi oka mégiscsak az, hogy a kommunizmus kizsigerelte ezeket a társadalmakat, vagyis olyan helyzetet teremtett, amikor tartalékok nélkülivé lett az egész társadalom? Egyes közgazdászok szerint a „szűkített újratermelés társadalma” jött létre, ami a társadalom elöregedéséhez, infrastrukturális hiányokhoz vezetett. Szerintem mindazt a nagytőke nyakába varrni, ami nálunk van, rendkívül nagy leegyszerűsítés. Ami azt a kérdést illeti, hogy a liberális demokrácia a történelem vége: felhívnám a kérdező figyelmét arra, hogy Fukuyama azóta már megírta ennek a cáfolatát a Bizalom című könyvében. Ebből kiderül, hogy ő is tisztában van azzal, hogy a társadalmak mély struktúrái nem egy tőke- és haszonstruktúrában, illetve az erre épülő politikában csúcsosodnak ki, hanem sokkal inkább minden egyes társadalom jövőjét a belső jellemtőke, vagyis az a fajta emberi és társadalmi tőke határozza meg, amelyet különböző társadalmi összehasonlításokban japán, amerikai vagy német modellnek neveznek. Olaszország, pontosabban Dél-Itália példáján mutatja be, hogy egy családközpontú modell milyen hihetetlen pusztuláshoz vezethet. Ha nincs meg a bizalom, ami nélkül egy társadalom igazából nem létezik, a társadalom nem tudja létrehozni a maga nagyobb formátumú összefüggésrendszerét. Tehát én úgy gondolom, hogy a liberális demokrácia sem a történelem vége. Vége mindig valamilyen hatalmi struktúrának van. A történelemben egyetlen nagyhatalom sem éli túl önmagát. Tehát ahogy a Szovjetunió eltűnt, higgyék el, Amerika a mai formájában szintén el fog tűnni a történelem során, hiszen egyetlenegy birodalom sem élte túl azt az időt, amit a történelem számára kimért.
–
Kenyeres Mihály vagyok. A lengyelek, akik az Egyesült Államokban több milliós
szavazótábort alkotnak, el tudták érni, hogy Lengyelország népét terhelő
dollármilliós adósságaikat elengedték. A magyarságról sokszor mondták
– ezt Nyugaton is elismerik –,
hogy a peresztrojka, a demokratikus átalakulás 1956-ban kezdődött, vagyis
ez Magyarország érdeme is. Látnak-e rá lehetőséget, hogy a mi esetünkben
is ezért elengedjék az adósságainkat, mondjuk
egy béke-Nobel-díjat kapna az ország?
–
Schmotzer Tamás vagyok. Mi a sajátossága a spanyolajkú területeken létrejött
totalitarizmusoknak? Manapság Augusto Pinochet rendkívül vitatott
személy, amiben nekem az a furcsa, hogy a régi diktátorokat vagy elzavarták
– gondolok itt Fülöp-szigeti Marcosra
vagy Reza Pahlavira –, viszont Augusto Pinochet kemény diktatúrát
vezetett be, és még életében létrehozott egy demokráciát. Hogyan volt ez
lehetséges és mi ennek az oka?
Vajda Mihály: Ha a legáltalánosabban fogalmazunk,
akkor a bal- és a jobboldali diktatúrák egyaránt totális diktatúrák. De
nemcsak a totalitárius rendszerek önkényuralmi rendszerek, hanem a
totalitarizmus modern jelenség, amelyik ezért alapjában véve úgy tesz,
mintha őt a társadalom egésze hordozná és támogatná. Nem szakít azzal a
modern elvvel, hogy a hatalom végső forrása a nép, hanem a népre
hivatkozva vezet be egy diktatúrát, kezdetben nem is mindig teljesen abszurd
módon. Gondoljunk csak arra: Hitler demokratikus úton került hatalomra,
Mussolinit is a tömegei segítették hatalomra. Azt sem szabad figyelmen kívül
hagynunk, hogy Oroszországban is hatalmas tömegmozgalmat gerjesztett az az
icike-picike bolsevik párt, hisz a nagy októberi szocialista forradalom valójában
csak egy puccs volt. Tehát a modern diktatúrák a népszuverenitás alapján
állnak, négyévenként ők is csinálják a cirkuszt: el kell menni, és be
kell dobni egy cédulát, amelyiknek eredményeképpen a lakosság 99%-a –
ha Nyugaton el akarja adni magát a rendszer, akkor csak 94%-a –
támogatja a hatalmat. Ki ellenőrzi, hogy hányan adtak le és mit, és
legyünk őszinték: a többség félelemből, megszokásból, rutinból be is
dobta azt a cédulát. Az önkényuralmi rendszerek közé számos olyan
rendszer tartozik, régebbiek is, ahol szó sincs népszuverenitásról, hanem
van valaki, aki erőszakbázison gyakorolja a hatalmat, és nem hivatkozik
semmiféle népre, mint a különböző szocializmusok. Ami a fasizmus és a
nacionalizmus összefüggéseit illeti, a fasizmus nem szükségképpen
nacionalizmus, a nacionalizmus végképp nem szükségképpen fasizmus, ne
felejtsük el, hogy a nacionalizmus mint mozgalom a francia forradalom idején,
demokratikus mozgalomként született meg, ami egyáltalán nem jelenti azt,
hogy ne lennének nagyon is antidemokratikus nacionalizmusok. Ilyen volt például
a német nemzetiszocializmus nacionalizmusa, vagy akár az orosz bolsevizmus
lassan nyilvánvalóvá váló nacionalizmusa is.
Egy szó
ütötte meg a fülemet: 1956, kérem, nem volt kompromisszum. A kompromisszum
olyan dolog, hogy idejön X., és elkezdünk egymással beszélgetni, én ezt
szeretném, te azt szeretnéd, és a középúton mégis megegyeznünk. A
magyar forradalom képviselőit nem az asztalhoz, sokkal inkább az akasztófához
hívták. Nem is kötött velük senki kompromisszumot, hanem engedményeket
adtak a már elfáradt nemzetnek. Hogy ezért járna nekünk valami? Kérem, a
világ nem ilyen. Lehetett volna lobbizni azért, hogy engedjék el az adósságainkat.
Én nem értek a közgazdaságtanhoz, de azt az érvelést is meglehetősen
meggyőzőnek tartom, hogy nem mi, hanem Kádárék sara ez az adósság. Igaz
ugyan, hogy ennek következtében mi talán egy kicsit jobban éltünk, mint mások
a szocializmusban, de azért mutassuk meg, hogy nem vagyunk egy koldusnemzet.
Nem akarunk kunyerálni, ha fölvettük az adósságot, vissza is fizetjük. És
nem biztos, hogy ettől mi rosszabbul élünk, mint a környező országok,
vagy akár Lengyelország.
1956 októbere
és novembere az első olyan össznemzeti, egész országra kiterjedő felkelés
és forradalom volt, amelyik megmutatta, hogy a kommunizmussal súlyos bajok
vannak, s a népszuverenitásra való hivatkozásnál valami „hibádzik”.
Ennél fogva a történelmet valóban úgy lenne igazságos megírni, azzal
indítva, hogy a kommunizmus bomlásának egyik legalapvetőbb mutatója és előidézője
az 1956-os magyar forradalom volt. Ugyanakkor az is kétségtelen, hogy mire a
kommunizmus felbomlott, addigra a felnövekvő generációknak sok közük a
magyar 56-hoz nem volt, míg Lengyelországban a Solidarnosc időszaka közvetlenül
megelőzte a rendszer átalakulását.
Pinochet-kérdés:
kérem, Pinochet nem fasiszta diktatúrát hozott létre. Az ő diktatúrája
egy a hadseregre alapozott diktatúra volt, ami meggyőződése szerint egy
nemzetmentő akció, amely nélkül Chiléből kommunista ország lett volna.
Lehet, hogy így van, lehet, hogy nincs így. Egy kétségtelen: mindenféle
jogi procedúra nélkül rettenetesen sok embert gyilkoltak meg, ezt pedig
demokráciában ne tűrje el az ember.
Az Európai
Unió és a globalizáció kérdésével kapcsolatban szerintem egy országnak
választania kell tudni. A negyven év kommunizmus ennek az országnak nagyon
határozott módon zúzta össze, tette tönkre alapvető tradícióit. Létrejött
egy alapjában véve modern tömegtársadalom, amely rettenetesen szegény,
nemigen látom e társadalom másfajta felemelkedési lehetőségét, mint az
Európához való kapcsolódást. Az Európához való kapcsolódás viszont
egyben a globalizáció valamiféle értelmű elfogadását is jelenti, a helyi
tradíciókkal viszont nagyon sok mindent lehet ellensúlyozni. Az Európai
Unió-ellenesség és a modern tömegdemokráciával szembeni utálat csak
katasztrófapolitikát jelenthet az országban. Nem is képviselik csak nagyon
kevesen, mert világosan átlátható, hogy nincs más kiutunk ahhoz, hogy
felemelkedjünk. Tessék megnézni, mit hozott Írország, Görögország,
Portugália számára az Európai Unió! Én nem vagyok naiv. Én meg vagyok
arról győződve, hogy nekünk kevesebbet fog hozni, mert a nagy Európai Unióhoz
képest mi azért elég sokan vagyunk. Itt most már nincs visszautunk. Most
az, hogy nem fogadjuk el a nagytőke diktatúráját –
ami azért nem úgy diktatúra, ahogy egy politikai diktatúra –
ez szép jelszó, de mit jelent az országnak, a gazdasági és szociális
felemelkedés szempontjából? Én úgy érzem, hogy csak negatívumot.
TőkéczkI László: Jórészt ugyanezt mondhatnám el én is. Történeti szempontból viszont érdemes hozzátenni, hogy a politikában, vagy a történelemben, és 1956 már ennek a része, a hála nem olyan kategória, amelyből ki lehet indulni. Nekem meggyőződésem, hogy európai uniós csatlakozásunk közben is törekednünk kell arra, hogy minél nagyobb legyen a játékterünk, mint ahogy abban is biztos vagyok, hogy az EU-ban nem minden jó. De az is meggyőződésem, hogy az Európai Unión kívül maradni a nagyobbik rossz és értelmetlen is lenne. Ahogy keményen harcolva az érdekeikért a többiek is meg tudták tartani a sajátosságaikat, nekünk is sikerülni fog. Amire ügyelnünk kell az, hogy integrált nemzeti közösségünk legyen, és nemcsak a gazdasági felemelkedés, hanem öntudatosodási szempontból is ezt tartom az igazi járható útnak.
–
Kulcsár Géza
vagyok. A kapitalizmus úgy vonult ide be, hogy az itteni gondolkodó értelmiséget
egyenesen fölöslegesnek minősítette. A demokrácia
azt jelenti, hogy népuralom. A nép viszont akkor tud uralkodni, ha fel van rá
készítve, máskülönben csak az a réteg képes erre, amelyet vagy akiket
politikusnak nevezünk, kártyázzák a sorsunkat, és mi pedig álmodozunk.
Vajda Mihály: A szellemi és a politikai elit összekeverése
nem tesz jót egyetlen országnak sem. Az jót tesz, ha a politikai elit tagjai
figyelnek arra, amit a szellem emberei mondanak, de a szellem emberei nem elég
gyakorlatiasak ahhoz, hogy a politikát intézzék. Inkább az a gond a mai
Magyarországon, de a mai Közép-Európában általában is, hogy lévén a
kommunizmusban politikussá válni nem lehetett, mert a kommunista bürokrata
nem politikus, hanem végrehajtó ember, ezért az értelmiség egy része vállalta
az új politikai elit szerepét. Bár nem mindig csinálta legtökéletesebben
a dolgokat, de az vesse rájuk az első követ, aki biztos benne, hogy ő
jobban tudta volna csinálni.