4.
Magyar javak –
román kézen
2000.január 27.
Vendégeink: Tempfli József, nagyváradi megyéspüspök, Csapó József, a Romániai Magyar Demokrata Szövetség szenátora, Tamás Sándor, a Romániai Magyar Demokrata Szövetség kézdivásárhelyi parlamenti képviselője, a román parlament jogügyi bizottságának tagja, Patrubány Miklós, a Magyar Érdekvédelmi Szövetség elnöke, a Magyarok Világszövetségének elnökhelyettese, Fülöp Mihály, a Károli Gáspár egyetem tanára és Vincze Gábor, szegedi történész.
Gecse Géza: A román törvényhozás 2000 januárjában elfogadta az új
föld- és erdőtörvényt, amely különösen Székelyföldön, az ún. közbirtokosságok
korábbi fennállása miatt rengetek magyart érintett, másrészt a rendszerváltás
óta megkezdődött és máig sem ért véget a közösségi –
ezen belül az egyházi – ingatlanok
ügye, így a nagyváradi római katolikus püspöki palotáé sem, amely magán
hordja a szabályozás minden beteg jelét. Románia ezenfelül 1999 óta többször
is felvetette az ún. Gozsdu vagyon ügyét, amelynek története
szinte teljesen ismeretlen volt a magyar közvélemény előtt.
Fülöp
Mihály
és Vincze Gábor a szerzője annak az úttörő jelentőségű
dokumentumgyűjteménynek, melynek címe: Revízió vagy autonómia. Ebben
többek között az úgynevezett Gozsdu-, illetve CASBI-ügyekkel, tehát az
1945 utáni magyar igényekkel kapcsolatos dokumentumokat gyűjtötték össze.
Annak ellenére, hogy azt hittük, hogy a Gozsdu-ingatlan ügye már régen
egy lezárt történet, kiderült, hogy mégsem, hisz például a Háromszék
1999. december 10-i számában a következő címmel jelent meg egy cikk: Igény
a Gozsdu-javakra, melyben leírják, hogy a tavalyi év májusától a román
külügyminisztérium több ízben kérte a magyar Külügyminisztériumot
arra, hogy a Gozsdu Alapítvány vagyonát adják úgymond vissza.
Szorosan kapcsolódik ehhez a nagyváradi római katolikus püspöki palota ügye,
hisz kiemelkedő történelmi emlékeink közé tartozik. A budapesti
Gozsdu-ingatlannal való összevetése azért izgalmas, mert bár az egykori
román igények nem megalapozottak, de ha ezek meg-alapozottak lennének,
akkor is mindössze akkora lehetne ezeknek a követeléseknek az összértéke,
mint a nagyváradi római katolikus püspöki palotáé. Arra kérem elsőként
Fülöp Mihályt, hogy ismertesse ő, hogy a Gozsdu-ingatlan ügyében
mennyire jutottunk előbbre 1999 februárja, illetve márciusa óta?
Fülöp Mihály: A
Gozsdu Alapítvány ügye egyszerre egyszerű és bonyolult. 1869-ben kezdődik,
amikor Gozsdu Emanuel, gazdag macedo-román pesti ügyvéd tett egy
alapítványt, olyan körülmények között, amikor még álmában sem
gondolhatta, hogy a történeti Magyarország szétesik. Ez kiderül az alapító
okiratból, hisz itt Gozsdu Manó a „közös magyar hazának, a keleti
ortodox anyaszentegyháznak és a román népnek megsegítése és felvirágzását
szem előtt tartva” tesz alapítványt a Magyarországon élő, magyarul is
tudó román ifjak javára. Ez az alapítvány egy nagy ingatlanegyüttesből
állt: a Király utca 13., a Dob utca 16. és a Holló utca 8-ból, valamint
értékpapírokból; és a történet következő fejezete az, hogy a trianoni
békeszerződés 249. cikkelyének 6. bekezdése megnyitotta a román állam
előtt azt a lehetőséget, hogy erre a magyarországi alapítású, magyar állampolgár
által alapított alapítványnak a vagyonára igényt jelenthessen be.
A két
ország között közel másfél évtizedes tárgyalások kezdődtek, amelyek
1937. október 27-én egy kétoldalú egyezmény megkötéséhez vezettek. Az
akkori magyar Külügyminisztérium elérte azt, hogy a Gozsdu Alapítvány
vagyona átadása előfeltételeként a kolozsvári Vöröskereszt kórház, a
nagyszebeni Mária Terézia Római Katolikus Árvaház egy része, valamint az
úgynevezett Háromszéki Tanalap vissza-kerüljön az erdélyi magyar közösség
tulajdonába, illetve, hogy a kolozsvári Vöröskereszt kórházat a román
állam pénzzel megváltsa. Az egyezmény közvetlenül a II. bécsi döntés
előtt lépett életbe, ezért, valamint a háborús körülmények miatt nem
hajtották végre. Így érkezünk el a negyedik fejezethez, amikor 1944.
szeptember 6-án a két ország között beállt a hadiállapot. A hadiállapot
bekövetkeztének az a tulajdonsága, hogy minden korábbi egyezmény érvényét
megsemmisíti, hiszen a hadiállapotot békekötés követi, és az ilyen
jellegű kérdéseket ilyenkor szokás rendezni. 1947. február 10-én
Magyarország és Románia egyaránt békeszerződést írt alá, és ebben a
békeszerződésben egy árva szó nem esik a Gozsdu Alapítványról, annak
ellenére, hogy román részről az összes létező igényt bejelentették.
Észak-Erdély úgymond magyar megszállásáért a románok 580 millió dolláros
jóvátételt követeltek, visszakövetelték a Gozsdu Alapítványt, még az
erdélyi magyar kancellária bécsi épületét is visszaigényelték. Ha
valaki járt Bécsben, tudja, hogy a Magyar Köztársaság legszebb külképviselete
Bécsben található, a Bankgasse 4–6.-ban. A Magyar Kancelláriát az
1750-es években alapították, majd a Bankgasse 4.-gyel bővült ez az épületegyüttes.
Ez volt 1784-től kezdve az Erdélyi Kancellária, s miután az „erdélyi”
szó szerepelt ennek az épület-együttesnek a nevében, ezt is követelték.
Rendkívül furcsa helyzet állna elő most, 2000-ben, ha az ilyen és hasonló
jellegű román igényeket újra fel lehetne vetni. Minden esetre a három győztes
nagyhatalom nem mind méltányolta ezt a román igényt, ennek következtében
nem került bele a békeszerződésbe. 1952. március 28-án a magyar állam
államosította a Gozsdu-épületegyüttest, majd 1953. július 7-én a két
ország egy gazdasági-pénzügyi és vagyonjogi megállapodást kötött,
amelyben az 1945 előtti és utáni, egymással szembeni követeléseket
semmisnek nyilvánította. Kölcsönösen megszűntnek tekintette az összes
vagyonjogi-, ingatlan-, ingó vagyonnal kapcsolatos követelést, és ez akkor
végleg megszüntette a Gozsdu Alapítványra vonatkozó román igényt.
Egy egészen
más történelmi összefüggésben merült fel újra a Gozsdu Alapítvány ügye.
Az 1990-es években újították fel a Gozsdu Alapítványra való igényt,
aminek alighanem belpolitikai okai lehetnek.
Ugyan ez az igény többszörösen jogtalan, de ha mindenáron
ragaszkodnak ahhoz, hogy vagyonjogi kérdésekről tárgyaljunk, akkor meg
kell nyitni az erdélyi magyar vagyonban, illetve a magyarországi magyarok
Romániában lévő tulajdonában okozott vagyoni hátrányok ügyének a kérdését
is, mert a kettő körülbelül úgy függ egymással össze, hogy az 1944.
szeptember 12-i moszkvai román fegyverszüneti egyezmény 8. pontja alapján
1945 márciusától kezdve – a
CASBI-rendeletre hivatkozva – a
magyar vagyonokat zár alá helyezték. Ez körülbelül 200 millió dollárnyi
vagyontömeget jelent: 209 magyar vállalat, 4000 magyarországi magyar és 10
000 erdélyi magyar tulajdonát érinti, ami összesen mintegy kétszázszorosa
annak a követelésnek, amit román részről a Gozsdu Alapítvány hovatartozása
ügyében felvetettek! Nem lehet elképzelni az egyik kérdés felvetését a
másik kérdés felvetése nélkül. Az 1952-es tárgyalások botrányköve
volt, amit akkor csináltak. A küldöttség vezetője, Antos István
kommunista pénzügyi államtitkár a tárgyalás egyik pillanatában azt
mondta a román félnek, ha olyan alapon, ahogy azt a román elvtársak
javasolták az egyezményt aláírnánk, hazamennénk és megkérdeznék,
hogy mit hoztál, amire azt tudnám válaszolni: lemondtam minden igényről,
és fennmaradt minden, ami román igény. A román álláspont ebben a kérdésben
az volt, „ami a miénk, a miénk” –
mondták ők –, és „ami a tiétek, az is a miénk”.
Gecse Géza: Miért jó a románoknak azt mondani,
hogy a Gozsdu Alapítvány vagyonára nem érvényesek az 1953-ban Bukarestben
aláírt román–magyar pénzügyi, gazdasági egyezmény előírásai?
Vincze Gábor: Két mércével mérnek. Ami számukra jó,
arra érvényes az egyezmény, ami számukra hátrányos, arra pedig –
nem. De én vissza szeretnék térni időben a két háború közti időszakhoz,
hogy jobban megértsük, mit jelent az a fogalom, hogy „romániai magyar
vagyonok”. Tudniillik másfél évtizeden keresztül folynak a tárgyalások
a Gozsdu Alapítvány ügyében, és elég nehezen tudnak megegyezni. Az
1920-as évek elejétől kezdődnek a kétoldalú tárgyalások, és 1937-ben
sikerült a két ország képviselőjének megegyezni. A megegyezés egyik
akadályozó tényezője az, hogy magyar részről fölmerül az ellenkövetelések
kérdése. Ez azt jelenti, hogy 1920–21-ben a román állam teljesen törvénytelenül,
az akkori hatályos jogszabályokat semmibe véve elkobzott magánalapítványi
vagyonokat. Összeállítottak 1927-ben egy tételes listát az akkori szak-értők,
amelynek az a címe, hogy „A Gozsdu Alap ellenértékei”. Többek között
a következő vagyonokról van szó: a kolozsvári Tanítók Háza, a magyar
tanítók leányotthona, a kolozsvári Mensa Academica épülete (ez a néhai
Petőfi utca elején található), a nagyszebeni római katolikus Mária Terézia
Árvaház, az Erdélyi Múzeum Egyesület vagyona, a bukaresti református
iskola és az aradi Bibics Alapítványi Római Katolikus Líceum épületeinek
az elkobzása, a kolozsvári református leány középiskola helyiségeinek
elvétele, a Kolozsvári Magyar Színház –
ekkor nem állami színház volt, az
I. világháború előtt –, a dévai Magyar Kaszinó, a besztercei magyar
kaszinó elvétele, de lehetne még tovább sorolni. Vagyis az 1920-as évek
elején elkobzott magyar vagyonokat akarják ellentételbe állítani a
Gozsdu-vagyonnal. A románok nem voltak hajlandók elfogadni az ellentételezést
és végül is ez a hosszú lista redukálódott arra a három kérdéses
vagyonra, amit Fülöp Mihály említett. De hozzá kell tenni, hogy ez a három
tétel, a Gozsdu Alapítvány értékének csupán töredéke volt, tehát már
ekkor is jó nagyot lépett vissza az akkori magyar kormányzat.
A magyar
vagyonok másik kérdésköre pedig a két háború közt meglévő és igen
nagy értékű ipar- és kereskedelmi vállalatok, valamint pénzintézetek kérdése.
Ez azért lényeges, mert ebben az esetben erdélyi román természetes és
jogi személyek, vagy pedig a magyar állam, illetve magyarországi természetes
és jogi személyek romániai vagyonáról van szó, amelyek rendkívül
komoly értéket képviselnek. Ezeket nacionalizálják burkoltan az úgynevezett
CASBI-törvénnyel. Hogy miért voltak ezek lényegesek? Azért, mert ekkor
magyar vállalatok és pénzintézetek voltak Erdélyben, amire hadd szolgáljak
egy példával. 1928–1929-ben a gazdasági világválság idején a román
tulajdonosok ugyanazt csinálták, mint most: először a nemzetiségieket
bocsátják el a vállalatoktól. Van egy konkrét példa is, hogy mit jelent
az, amikor magyar vagyont sikerül megkaparintani. Háromszéken, Erdővidéken
ismert a Baróti Szénbánya Részvénytársaság, amely az 1910-es években
virágzó vállalkozás volt, magyar arisztokraták működtették. Az 1920-as
évek elején egy bukaresti tőkéscsoport homályos módon megszerzi a részvénytársaságot
és 1929-ben fölszámolják, pedig akkor is jövedelmező cég volt. Egyszerűen
bezárták, és az összes székely munkást szélnek eresztették. Ugyanez ez
a sors várt néhány kisebb vállalatra is.
A másik,
ami jelzi, hogy mekkora jelentősége volt annak, hogy voltak még magyar kézen
vállalatok az 1930-as években, ez akkor mutatkozik meg, amikor beindul a
„numerus valachicus mozgalom”. Ez azt jelentette, hogy az ipari- és a
kereskedelmi életből a nemzeti kisebbségekhez tartozókat ki kell szorítani,
és ahol a vállalat román tőkéstársaságok tulajdonában volt, ott valóban
nagyon gyorsan szélnek eresztik a magyar, zsidó vagy német alkalmazottakat,
míg a magyar kézben lévő vállalatoknál, ameddig csak lehetett,
igyekeztek ellenállni ennek a központi nyomásnak. A II. világháború után
pedig arról van szó, hogy azt az óriási vagyont a román kormány
burkoltan nacionalizálja. Hogy a 200 millió dollár mekkora érték, csak
ahhoz mérhető, hogy a magyar államnak 200 millió dollárnyi jóvátételt
kellett fizetnie a Szovjetuniónak.
Gecse Géza: 1947-ben.
Vincze Gábor: Összesen 300 millió dollárt, abból 200 milliót fizettünk
a Szovjetuniónak. Tehát körülbelül ugyanannyi értékű az a romániai
magyar vagyontömeg, amelyet a románok burkoltan nacionalizálnak.
Gecse Géza: A két világháború közötti román
polgári kormányok is hozzájárultak ahhoz, hogy megfosszák a magyar történelmi
egyházakat is a vagyonuktól, de ennek ellenére a magyar történelmi egyházak
kezén mégis maradtak jelentős vagyonok, a két világháború közötti Romániában
is. Egészen egyedi a nagyváradi római katolikus püspöki palota ügye,
hisz egy jogilag tiszta helyzetet találunk itt, és éppen ezért furcsa az a
kötélhúzás, ami a múlt héten zajlott, miszerint, a Kárpátok koszorúján
túl, Buzauban két tanút idéztek be annak érdekében, hogy bizonyítsák,
jog-szerű volt a katolikus egyháztól elkobzott vagyonok átadása, ráadásul
erről a katolikus egyház önként mondott le.
Tempfli József: Annak idején, amikor 1962-ben elvették tőlünk
a püspöki palotát, előző délután a város és a megye vezetői elegánsan
megjelentek, és azt kérték, hogy hoznak ezer görög partizán gyermeket,
mert éjszakára nincs hova tegyék. Mivel tudják, hogy nagy kapualja van a püspöki
palotának, azt kérik, hogy éjszakára mégis ne legyenek a szabad ég
alatt, ha éppen szalmát tesznek oda, de hogy lefektessék. Persze megengedtük.
Gecse Géza: Hány esztendős volt akkor a püspök úr,
mert úgy tudom, hogy ennek a szemtanúja volt?
Tempfli József: Pont akkor végeztem a teológiát
Gyulafehérváron, és akkor másnap megjelentek, és parancsba adták, hogy négy
óra hossza alatt pakoljunk ki, vonuljunk ki a püspöki palotából. El lehet
képzelni, ahol 124 szoba van, 365 ablaka, azok a műértékek benne, kezdve a
freskókkal, azután a mintás parkett, nem beszélve arról, ahogy az be volt
rendezve. Én már 1942-ben váradi diák voltam, még azt is láttam annak
idején, amikor a hadapródiskola udvarán Horthy István a Gábor
Áron-szobrot felavatta. Amikor jött egy pápai nuncius 1942-ben a
hittantanárunk mint középiskolásokat, végigvezetett bennünket, láttam,
hogyan volt berendezve. Hat terem, a vörös szalonok például teljesen úgy
voltak berendezve, mint Ferenc Józsefnél a bécsi Burgban: ugyanolyan
bútorokkal, tetőtől-talpig vörös bársonnyal, ha odajön, akkor otthon érezze
magát. És ugye márkás képek, hogy mást ne említsek, csak Benczúr
Gyulának, amivel az 1900-as párizsi világkiállításon aranyérmet
nyert: Schlauch bíboros képe életnagyságban, épphogy le nem lép a
képről, vagy a bibliai tárgyú németalföldi képek, amelyeket Mária
Terézia adományozott, a Mannahullás, az Átkelés a Vörös-tengeren,
Az aranyborjú imádása, vagy pedig Dürernek, a híres rézmetszőnek
134 eredeti rézmetszete. A klasz-szikus bútorokról ne is beszéljünk.
Négy óra alatt – az
akkori urak széthurcolták, és magam láttam a szememmel, ami könyvtár
ott volt, irattár, teherautókra felhányták, és vitték a zúzdába. A
gyermekeket betelepítették, akik feltüzelték a mintás parkettát, az
emeleten még kecskét is tartottak, így teljesen tönkretették. Mikor aztán
az új urak rájöttek, hogy mégis értéke van egy ilyen épületnek, akkor
kivitték a gyermekeket.
Hogy
tisztán lássuk a dolog jogi oldalát, tőlünk nem vették el a
tulajdonjogot. Ma is meggyőződhet bárki: a telekkönyvben a terület is, az
épület is a nagyváradi római katolikus püspökség nevén van. Dr.Hosszú
László, az akkori vezető egyházjogász volt, aki azt mondta, nyugodtan
írtam alá, mert ha rendezett viszonyok lesznek, ez úgyis érvénytelen
lesz. Hogy miért? Mert a jogi kódex meghagyása szerint ekkora értékű épületet
még püspöknek sincs joga átadni – Róma
jóváhagyása nélkül! Egyébként ezt ők is elismerték, mert el is hoztam
a román hivatalos közlönyt, amelyben végre itt van a pontos dátum: 1998.
július 8-án jelent meg a sürgősségi kormányrendelet arról, hogy kötelesek
visszaadni a püspöki palotát. Öt miniszter írta alá. 30 napon belül le
kellett volna tárgyalni a gyakorlati visszaadását is. Megokolták, hogy törvénytelenül
vették el és a furcsasága az volt, hogy amit a kormány így visszaadott,
azt a mai napig a gyakorlatban nem kaptuk meg. Ez a borzasztó nálunk, hogy más
az írás, más a gyakorlat. Ezt bemutatták a pápának, a Szentatyának, európai
szervezeteknek, kérem, itt van, mi visszaadtuk, de a gyakorlatban nincs mögötte
semmi. Most próbálnak arra hivatkozni, nincs hova tenniük a múzeumot.
Amikor
megjelent a sürgősségi kormányrendelet, le tudtam csalni, hogy így
mondjam Caramitrut, a kulturális minisztert Tokaji Györggyel,
akkor ő volt a kisebbségügyi miniszter, egy vasárnapra, egy munkaebédre.
Becsületükre legyen mondva, hogy eljöttek. Én akkor írásba adtam, pecséttel,
hogy három évig nem fogjuk bolygatni a múzeumot, azalatt tudnak törődni
azzal, hova tegyék. Egyelőre azt kérjük, hogy az egyik szárnyába húzódhassunk
be, ott csak képek vannak, nyugodtan át tudják csoportosítani a többi részét
az épületnek, három évig fel sem vetjük, hogy távozzanak, lakbért sem kérünk.
Ennél nagyobb lojalitás szerintem, nem kell. De azóta sem mozdultak egy
tapodtat sem. Közben mi pert is indítottunk. Miért? Mert látva, hogy itt
ilyen felemás helyzetek vannak, féltünk, hogy tíz év eltelik, és nálunk
minden elképzelhető. Itt azt mondhatják, ha addig nem adja vissza a kormány,
hogy kérem, tíz év alatt lett volna joguk még perlekedni is, nem tették,
elévült. Ezért indítottunk párhuzamosan pert is.
Gecse Géza: Constantinescu
elnök az elmúlt napokban aláírta az új román földtörvényt. Én azt
hiszem, szerencsések vagyunk, mert a román törvényhozás két házából:
a parlamentből, annak jogügyi bizottságából itt van Tamás Sándor
kézdivásárhelyi képviselő, aki dolgozott is ezen a törvényen, és
megszavazta. A szentátusból pedig itt van Csapó József, aki nem
szavazta meg ezt a törvényt. Sőt össze is különbözött az RMDSZ vezetésével.
Miért?
Csapó József: Azért, mert nem voltam és nem vagyok hajlandó olyan törvényt
megszavazni, amely jogfosztó vagy jogsértő rendelkezéseket tartalmaz. A történelmi
magyar egyházak, valamint a közbirtokossági vagyonok tekintetében és egyéb
rendelkezések szintjén is ilyen aggályaim voltak, és ezért nem szavaztam
meg a törvénytervezetet.
A két
világháború között a történelmi magyar egyházak 211ezer hektár földterületből
több mint 174 ezer hektárt elveszítettek. 1945-ben a történelmi magyar
egyházaknak összesen 31 ezer hektár terület volt a birtokukban, amelyből
21ezer hektár szántó, kaszáló, legelő és 8900 hektár erdőterület
volt. Ez a törvény, amely most jelent meg, ez folytatása a 18-as törvénynek
1991-ből, illetve a 169-es törvénynek 1997-ből. Az egyházak tekintetében
a következőképpen rendelkezik. Püspökségenként 100 hektárig adja
vissza, állítja vissza a tulajdonjogot, esperességek, rendek, kolostorok
tekintetében 50 hektárig, parókiák és leányegyházak tekintetében pedig
10 hektárig. Ez így szépen hangzik, ha egyházi intézmények vagy egységek
szintjén számolom, de ha összevetem azzal a rendelkezés-kiegészítéssel,
hogy akkor állítja vissza e területek feletti tulajdonjogot, ha birtokukban
volt, de ha ennél több volt birtokukban, arra már nem állítja vissza,
akkor a jogfosztás nyilvánvaló.
Ez például
a váradi római katolikus megyéspüspökség esetében azt jelenti, hogy a
4690 hektár területéből alig ezer hektárra állítják vissza a
tulajdonjogot. A Királyhágó-melléki Református Egyházkerület tekintetében
a több mint 11 300 hektárból csupán 3800 hektár körüli terület az,
amire most jogosult lesz. Tehát körülbelül egyötöde az a terület,
amelyre a mostani törvény alapján a történelmi magyar egyházak
tulajdonjogukat visszanyerik.
A közbirtokosságok,
tehát a közösen használt magánerdők tekintetében a (törvény)tervezet
tíz hektárra csökkentette a tulajdonjog-visszaállítást –
résztulajdonosként. Hál’ istennek az egyeztető bizottság és
annak javaslatára a két ház megszüntette ezeket a felső határokat a közbirtokossági
erdők tekintetében, amely az erdélyi magyarság, illetve a volt rész-erdőtulajdonosok,
közbirtokossági, úrbéri vagyonközösségi tulajdonosok tekintetében körülbelül
700 ezer hektár erdőterületet jelent. Az erdélyi magyar erdőtulajdonosok
és közbirtokossági résztulajdonosok összterülete 1945-ben, illetve 1948.
január 1-jén körülbelül 1 millió hektár volt és ez a rendelkezés körülbelül
700 ezer hektárra vonatkozik, ami elsősorban Székelyföldön számottevő,
de bárhol, ahol élünk. Különösen azért, mert például Székelyföld
erdős vidékein – kivéve a Háromszéki-medence
jól termő területeit, és a Maros mentét, –
a megélhetést elsősorban az erdőgazdálkodás jelentette és legfőképpen
a közbirtokossági erdőtulajdon.
Nem a résztulajdonosoknál,
hanem a többi magántulajdonosnál megmarad a korlátozás 10 hektárig. Körülbelül
498 ezer volt erdőtulajdonos volt Romániában, aki visszaigényelheti erdőtulajdonát.
Ebből 480 ezer körül vannak olyanok, akiknek a tulajdona 0,25-től 10 hektárig
terjed. A többi 11 900 erdőtulajdonosnak 10 hektár felett volt az erdeje.
Ez utóbbi összesen 200 ezer hektár erdőt jelent, amit nagyrészt elveszítenek,
mert a törvény tíz hektárra korlátozza a magántulajdonos számára az
erdő tulajdonjogának a visszaállítását.
Mi történik
az egyéb ingatlanokkal? A készülő, már a képviselőház által jóváhagyott
kártalanítási törvénytervezetben nincs olyan megszorítás, hogy nem román
állampolgár nem részesülhet kártalanításban. Van azonban egyéb jogsérelem
a készülő törvénytervezetben, amelyet most vitat a szenátus két
szakbizottsága, éppen most gyűltek össze rendkívüli ülésre, hogy
tudjuk vitatni február 1-je után a szenátusban. A tervezet 8. szakasza kizárja
az egyházakat a kártalanítási törvényből. Az eredeti szövegben, teljes
mértékben kizárta, a végleges szövegben, amit a képviselőház jóváhagyott,
egy olyan változat jelent meg, hogy az egyházi ingatlanok sorsát majd később,
több jogi normával fogja rendezni. Tudjuk, hogy mi a sorsa annak a két sürgősségi
kormányrendeletnek, ami eddig megjelent. Ugyanez lehet a sorsa az elkövetkezőknek
is. A 17, illetve 33 ingatlanra vonatkozó két sürgősségi törvénytervezet
csak porhintés volt, elsősorban a nemzetközi közvélemény szemében, mert
olyan pillanatokban jelent meg, amikor Romániának szüksége volt az integráció
során, hogy megmutassa a szándékot a rendezésre. Javaslataimat elkészítettem,
benyújtottam. Úgy tudom, hogy a 3. szakaszba bevitték azt a módosítást,
hogy a megszakított jogfolytonosságú szervezetek, illetve a jogi személyek
elkobzott vagyona felett is elrendeli majd a természetbeni kártalanítást.
Ez azért lenne fontos, mert például az Erdélyi Magyar Gazdaegylet, amelyet
1947-ben megszüntettek, s 1990-ben újralétesítettünk, a bíróság ennek
a statútumában nem fogadta el a jogfolytonosságát. Ez azt jelenti, hogy például
az EMKE, RMGE és így tovább, bíróság által bejegyzett statútumában
nem jelenik meg a jogfolytonosság, ezért nem lesz jogosult a kártalanításra.
Továbbá:
a történelmi magyar egyházaktól 1300 iskolát vettek át állami
tulajdonba és használatba. Nem mind állami tulajdonba, mert jó néhány épület
még 1998 nyaráig, telekkönyvileg az egyházak vagyonát képezte. Tessék
elhinni, hogy azok az épületek is, amelyek a telekkönyvben az egyház
tulajdonában és nevén maradtak, e törvénytervezet és a tanügyi törvény
rendelkezései alapján a telekkönyvben is az állam nevére írhatók. 1560
iskola volt, amely állami tulajdonba került, ebből 1300 körül van az egyházi
iskolák száma, a többi magyar közösségi iskola.
Szóba
került 1919. Akkor, december 9-én született meg a párizsi békeszerződés
a győztes nagyhatalmak és Románia között. Mit ír a 3. szakasz (3) bekezdésében?
Hogy a romániai állampolgárokká válók megőrizhetik a vagyonaikat. És
mi történt? Mi történt a Magyar Tudományegyetemmel 1919-ben? Egyetlen nap
alatt vált román egyetemmé. Mi történt a Mezőgazdasági Főiskolával,
amelyet a római katolikus Státus Kolozsváron a magyar államnak bérbe
adott, kétszer megújított 30 évre 1869-ben, hogy azon a területen létesítse
a régi kolostor épületeiből a Magyar Mezőgazdasági Főiskolát? 1921-ig
beolvadt a magyar főiskola, román nyelvű oktatási intézménnyé vált.
1948-ban újralétesítették a ma-gyar fakultást, 1959-ben a Bolyaival, a
magyar egyetemmel együtt megszüntették. Azok is a mi vagyonaink voltak. És
hol vannak? 1990-ben igényeltük, hogy a magyar mezőgazdasági fakultást állítsák
vissza. Az egyetem szenátusa 1990 márciusában elutasította, amiképpen következetesen
elutasítják a kolozsvári magyar tudományegyetem visszaállítását is.
Milyen
további figyelemre méltó gondolatok ébreszthetők a vagyonok tekintetében?
1997-ből az 1123-as Európa tanácsi határozat kimondja, hogy a vagyonok
visszajuttatása területén a „restitutio in integrum” elvét kell
alkalmazni. Ha ez nem lehetséges, akkor „méltányos kártalanítást”.
Ez az az alapelv, amely kötelez bennünket. Hogy ebből mi valósult meg, jól
tudjuk. Három olyan időpont volt 1990 óta, amikor helyzet teremtődött
jogaink érvényesítésére. 1993-ig, amikor Romániát az Európa Tanács
teljes jogú tagjává tették, 1990-től, 1991-től folytak a meghallgatások,
a feltételrendszer, amelyben helyt kaptak a magyar közösséget érintő kérdések,
így a tulajdonjog kérdése, az egyházi iskolák helyzetének rendezése.
1993-ban a 176-os számú véleményezésben, amelyet megfogalmazott az Európa
Tanács a teljes jogú tagsággá válás kapcsán, kiemelt követelményként
szerepelt, hogy az egyházi iskolákat vissza kell állítani. A mai napig nem
adtak vissza egyetlen egyházi iskolát sem, sőt, a tanügyi törvény azt
mondja – amely most módosult
nemrég –, hogy az egyházak az állami oktatási rendszerben nem
szervezhetnek világi oktatást, csakis magánoktatási intézményben. Ha a törvény
a minden vagyonától megfosztott egyháznak azt mondja, hogy szervezzen saját
oktatási intézményt, saját kórházat, bármit, ami korábban tevékenységi
területéhez tartozott, akkor könnyű megjósolni, hogy mi lesz ennek a következménye.
És kik a hívők? A történelmi magyar egyházak hívei, az erdélyi magyarság.
Kettős-hármas teher nehezedik ránk. Befizetjük az adót a központi költségvetésbe,
és külön tehert vállaljunk azért, ha anyanyelvünkön óhajtunk tanulni
önálló intézményekben? Ezért kényszerültünk például arra, hogy
megalapítsuk a Partiumi Keresztény Egyetemet, hogy az egyházfők kolozsvári
székhellyel másik létesítményt kezdeményezzenek. Ez is kényszerít
arra, hogy követeljük a kolozsvári állami magyar oktatási nyelvű egyetem
visszaállítását. Ebben az integrációs folyamatban, amikor kapu nyílik
arra, hogy Románia elnyerje az Európai Unió-, illetve a NATO-tagságot,
akkor álljunk határozottan az egyházaink mellé. Követeljük határozottan
a közösségi és a magyar nemzetiségű egyének magánvagyonának „restitutio
in integrum” elve alapján való visszajuttatását.
Gecse Géza: Tamás Sándor,
az RMDSZ kézdivásárhelyi országgyűlési képviselője, a román parlament
jogügyi bizottságának a tagja nemcsak megszavazta, elfogadta a román földtörvényt,
hanem vitatkozott is Csapó Józseffel, és részt vett a törvénytervezet
formálásában, tehát nem csoda, ha másként látja ezt a kérdést.
Tamás Sándor: Ha finoman szeretnék fogalmazni, akkor
azt mondanám, hogy a Balkán bája a rendezetlenség, vagy a rendetlenség.
Sok provokáló kérdés volt ma este. Nem kívánok nyilván olyanokhoz hozzászólni,
amelyeket nálam sokkal szakavatottabbak tudnak megválaszolni. Viszont itt szó
esett arról, hogy az adott szó kötelez, a „pacta sunt servanda”, ahogy
római jogász elődeink ezt gyakran mondták és be is tartották. Ahogy
Tempfli püspök úr említette, elképzelhetetlen, hogy pecséttel, iktatószámmal
és aláírással ellátott dokumentumok egyik napról a másikra, egyik hétről
a másikra más értelmet is kapnak. Mesélték valamikor tanáraim az Eötvös
Loránd Tudományegyetemen, hogy 1956–ban, amikor magyarországi ‘56–osok
menekültek ki Nyugat-Európába, Hollandiába vetődött egy csoportjuk.
Amikor elmesélték a szelíd hollandusoknak, hogyan jöttek a tankok, és
folyt a vér, lőttek az oroszok a magyarokra, akkor a hollandok megkérdezték,
ti nem idéztétek és nem mutattátok a 1948-as ENSZ Emberi Jogok Nyilatkozatát?
Számomra legalább is hasonló a helyzet Romániában. Úgy szoktam
fogalmazni, hogy amíg megmutatjuk, hogy az alkotmány mit ír, és milyen
jogaink vannak, addig ránk verik a patkót vagy a bilincset. Tehát az a törvény,
amit a helyi rendőr mond. De ha finomabban fogalmazok, az a törvény, amit a
mindenkori politikai hatalom diktál. Teljesen érthető, Tempfli püspök úr
felháborodása, de a bukarestiek fejével gondolkodva, én azt látom, hogy
ők így is akarják ezt csinálni! Bukarestben is adnak, de nem ugyanazt,
amit az ember kér, hanem azzal valamiféle párhuzamos dolgot.
De térjünk
vissza a kérdés velejére, a föld- és erdőtulajdon visszaszolgáltatásáról
szóló törvényre. Ez – megítélésem
szerint – az elmúlt tíz év
egyik legjobb törvénye, ha nem a legjobb. Persze Csapó József szenátor úrral
elvi kérdésben nincsen ellentétünk, mert én is azt vallom, és azért is
dolgozom, hogy adjanak vissza mindent, ami a jogos tulajdonosoké. Nemcsak a
magyaroknak. Adják vissza a németeknek, a zsidóknak, a románoknak is adott
esetben, ami az övék volt. De nem többet, hanem azt, amivel rendelkeztek.
És ugyanígy a magyaroknak is. Viszont én azt mondom, hogy a mindent vagy
semmi esete – nem tartható.
Gyakorlati ember vagyok, erdésztechnikus is voltam, mielőtt egyetemre
mentem, tehát „érzem az erdőt”, ha fogalmazhatok így. Kézdivásárhelyi
vagyok egyébként, hallottam, hogy tetszett kérdezni. Ez a földtörvény,
ez az erdőtörvény természetesen nem ad vissza mindent, hiszen úgy alkották
meg, hogy kompromisszumokat kellett kötni. Meg vagyok győződve, hogyha én,
vagy ha mi, a teremben ülők kellett volna, hogy közösen alkossunk egy törvényt,
akkor az nem ilyen lenne, hanem sokkal jobb. Viszont amikor lemegyünk
Bukarestbe, akkor például az RMDSZ nem egyedül készíti a törvényt,
hanem a parlamentben csak hat és fél százalékunk van, a kormányban pedig
körülbelül 13-14 százalékunk. Tehát érthető, hogy kompromisszumot kell
időnként kötni. Ráadásul olyanokkal kell kompromisszumot kötni, akik nem
attól foglalják törvénybe a közbirtokosságot, mert este lefekvés után
megvilágosodik előttük, a szívük ellágyul, és beírják, hogy
visszaadjuk a magyaroknak a közbirtokosságot. Nem ettől működnek –
gondolom ezt nem kell önöknek mondjam –, különösen Bukarestben a
dolgok, hanem háttérmunkát kell folytatni.
E törvény
megalkotásánál az RMDSZ képviselői is ott voltak. Elek Barna
és Kelemen Attila Maros megyei képviselőtársaink is részt vettek a
tervezetet kidolgozásában. A képviselőházban, akkor, amikor a közbirtokosság
kérdése felmerült, nem más, mint Vasile Lupu parasztpárti képviselőtársunk
védte meg a közbirtokosságot. Ő mondta azt, hogy ne ti menjetek el –
már mint RMDSZ-esek, mert az olaj lehet a tűzre. Azt is elmondom,
hogy az Iliescu-féle párt vagy más nacionalista pártok képviselői,
rendkívül felkészülten jöttek a vitára, és pontosan tudták, hogy hol húzódott
a közbirtokossági tulajdon. Elmondták, hogy azt nem lehet visszaadni, törvénybe
foglalni még kevésbé, mert – állításuk
szerint – ezt az osztrák–magyar
császár a székelyeknek adta – nem
tulajdonba, hanem használatba, azért, hogy Románia szívében, a Kárpátok
gerincén védjék a románoktól az Osztrák–Magyar Monarchiát. Egy ilyen
felvezetés után jöttek aztán a többiek. Ilyen kérdésekben az a
tapasztalat, hogy kormánykoalíció ide, kormánykoalíció oda –
nemzeti kérdésben egységes álláspontot képviselnek, a liberális
párttól az általam fasisztáknak nevezett Nagy Románia-pártiakig,
mindenki. És természetesen, a Balkánon vagyunk, tehát nem Budapesten,
hanem Bukarestben, ahogy folyt a vita, úgy lehetett időnként akadályozni,
lassítani a törvény elfogadását. Büszke vagyok arra, hogy kezem írása
is benne van a törvényben. Két olyan lényeges részt vittem be én is a közbirtokosságokhoz,
ami nagyobb teret, több tulajdont tud visszaadni. Az ingatlanokat, illetve a
mezőket, lege-lőket, kaszálókat és a közbirtokosság mezőgazdasági területeit.
Rátérve a törvényre, azt látom, hogy itt nem arról van szó, hogy
kitesszük holnaptól a kétnyelvű táblát, vagy nem tesszük ki. Itt egy
tulajdonviszonyokat rendező törvényről van szó. Magyarországtól eltérően,
Romániában, ezekben a hónapokban történik a tulajdonrendszer átalakítása.
A lényegében többségi állami tulajdon átalakulhat magántulajdonná, ha
a törvényt jól hajtják végre. Romániában az erdő tulajdonjogának 95
százaléka az állam kezében van. Csak öt százaléka van magánkézben.
Hogy számokat is mondjak: hat millió 300 ezer hektár erdő van Romániában.
Ebből hat millió hektár állami tulajdon, és 300 ezer hektár magántulajdon.
Ez Euró-pában már unikum, hiszem mindenhol fordítva van. Romániában
szeret-nek a francia modellre hivatkozni. Franciaországban az állami
tulajdon összesen tíz százalék az erdők esetében! Tehát az én meglátásom
az, hogy most alakul át a tulajdonrendszer Romániában, az állami tulajdon
magánkézbe kerül. Vagy így, vagy úgy. Vagy reprivatizációval,
vagy privatizációval.
Ha ebben
a rendezésben vagy a rendetlenségben nem veszünk részt, akkor kimaradunk
belőle. Ez hosszú távra eldöntheti az erdélyi magyar közösség sorsát
is. Ez azért fontos, mert eddig több-kevesebb sikerrel az RMDSZ mindig az
alkotmányjogi, közjogi szférában próbált eredményeket elérni. Ha
ellenzékben volt, nyilván kevesebbet, ha kormányon van, sem sokkal, de
valamivel többet. A lényeg az, hogy a közjogi szférához hasonlóan pont
olyan fontos a magánjogi szféra, a tulajdonjog, és az ahhoz kapcsolódó összes
jogosítvány. Ebben nekünk részt kell vennünk. Most alakul át –
mert Erdélyben ez rendkívül fontos –, az erdők feletti
tulajdonjog. Ha mi ebből mi kimaradunk, a mindent vagy semmit alapon, tehát
ha mindent nem adnak vissza – már
pedig nem fognak visszaadni mindent, legalább is a közeljövőben nem –
én reménykedem, hogy egyszer sor kerül a tágításra is –, akkor
lekésünk. Megmondom őszintén, a képviselőházban olyan szorosan
szavaztunk, hogyha ketten vagyunk, akik másképpen szavaznak, megbukott volna
a törvény, és most nincs törvény. Akkor mi következett volna? A mostani
felmérések alapján valószínű, hogy egy év múlva a baloldal, a
kommunisták kerülnek Romániában ismét hatalomra. Akkor ismét eltelik egy
év.
Az
erdőkre visszatérve – azért
mondtam, hogy ez nem olyan, mint a kétnyelvű tábla, ma kitesszük, holnap
levesszük. Hogy miért? Mert a fát vágják. Na most, ki vágja a fát? A
román állam vágja ki azt a fát, amit nagytatám vagy édesapám ültetett
az erdőn. Mondok egy konkrét példát. 1995-ben Háromszék vármegyében 3
millió köbméter fát döntött ki a szél, egynegyed óra alatt! Ezt a 3
millió köbméter fát kitermelték. Megfigyeltem, hogy a megyén kívüli
kitermelő cégek kaptak egyrészt jogot hozzá, másrészt ki is vitték a fát
a megyéből. És ezt valakinek ki is fizették! Nyilván nem azoknak, akiké
volt, hanem az államnak fizették. És ez így megy naponta, most is pontosan
úgy vágják a fát. Ha mi ebben nem veszünk részt, ha megbuktatjuk a törvényt,
akkor marad az államnak. Az elkövetkező rövid vagy középtávú időszakban
nincs remény, ha megnézzük a politikai viszonyokat is, hogy visszakerüljön
a tulajdon. Nyilván ezért szavaztam másképp, mint Csapó szenátor úr.
Vannak a törvénynek jó oldalai, és vannak, persze, kevésbé jók. Mind a
kettőről nyíltan kell beszélni. És akkor konkrétan, melyek –
véleményem szerint – a
törvény jó oldalai. Tehát, ahogy a folyamat elindult, mindig egy kicsit
toldozgattuk. Mert ez – sajnos
– egy ilyen világ Bukarestben.
Én nem ezt tanultam otthon sem, Budapesten az egyetemen sem, mert másképpen
működik az én fejemben is a demokrácia, és annak a játékszabályai. De
ez Bukarestben egészen másképp van. Nem azt mondom, hogy alkalmazkodni
kell hozzá, hanem meg kell próbálni azzal a módszerrel is játszani,
amivel mások játszanak, mert csak úgy lehet időnként velük tárgyalni,
vagy eredményt elérni.
Tehát
alakult és a végső stádiumába került az a törvény, ami meg is jelent
január 12-én. A legfontosabb részeit mondom. A közbirtokosság tagjainak kérésére
visszaállítják a volt tulajdonát, mint ahogy elhangzott, az 1921-es agrárreform
határáig. Azt hiszem, ennél többet ebben a kérdésben nem lehetett elérni,
ha nem vagyunk ott, ahol alakítják ezt a törvényt, akkor ez a közbirtokossági
rész ma nincs benne. Ezen túl, ami szintén a mi javaslatunk –
tételesen az enyém volt, a közbirtokosságok nemcsak az erdőt kapják
vissza, hanem a mezőgazdasági területeiket, ha voltak, szántókat, legelőket,
kaszálókat és az épületeket is, amennyiben az erdészeti kitermelést
szolgálták, vagy segítették elő. Amennyiben ezek már nem léteznek,
akkor természetesen kárpótlást kapnak a jogosultak. A közbirtokosságokat
újra kell alakítani. 90 nap áll a rendelkezésre, tehát április 12-éig
be kell jegyeztetni újra a közbirtokosságokat a régi törvények, alapszabályok
alapján. Ennek érdekében egyébként három képviselőtársammal együtt
elkészítettünk egy gyakorlati útmutatófüzetet, ami azt szolgálja, hogy
minél gyorsabban kell alapszabályzatot csinálni, segíteni azoknak, akik
ezt be akarják jegyeztetni. Ez a közbirtokosságok kérdése.
Szó
esett itt a természetes személyekről is. Természetes személyek esetében
van egy korlát. Azt mondja a törvény, hogy tíz hektárig lehet visszaigényelni
azt, amivel rendelkeztek. Ez szintén politikai harc eredménye, hiszen mi
mindvégig a „restitutio in integrum” elve mellett voltunk. Aztán utána
a parasztpárt 30 hektáros elve mellett, a Petre Roman által vezetett
demokrata párt volt a tíz hektáros változattal. Biztos, hogy a magyarországi
média is közvetítette azokat az áldatlan, éveken keresztül tartó vitákat,
amelyek elsősorban a parasztpárt és a demokrata párt között folytak. Én
azt látom, hogy ez egy kompromisszum, de ha nem lett volna meg, akkor nem
lett volna meg ez a törvény sem, és akkor ismét nincsen, amiről beszélhetünk.
Vagy nincs mit visszaigényelni, vagy nincs mit visszakapni. Mielőtt
szavaztunk volna, megbeszéltük, hogy megszavazzuk ezt a változatot, hiszen
utánanéztünk és meggyőződtünk, hogy ez a tíz hektáros változat még
mindig a természetes személyek 97,5 százalékának teljes mértékben
visszajuttatja a volt tulajdonát. 1948-ban Romániában összesen 484 ezer
személy rendelkezett erdőtulajdonnal. 0–10 hektárig 97 százalék, összesen
483 ezer személy volt, akik visszakapják, visszakaphatják teljes egészében
a tulajdonukat. Az a 11 ezer, azaz 2,2 százalék, akinek több volt, mint tíz
hektár, csak tíz hektárt fog kapni. Tehát kétségtelen, ez is egy korlátozás,
de a megítélésünk szerint végül is az igénylők 97 százalékát teljes
mértékben ki lehet elégíteni. Amiről nem esett ma szó, de rendkívül
fontosnak tartok, hogy a helyi közösségek, községek, városok, a helyi önkormányzatok
is teljes mértékben visszakapják az erdőtulajdont. Azt kell tudni, hogy
megyénként – különösen Székelyföldön
körülbelül egyharmada a helyi önkormányzatok tulajdonában volt. Ezek
mind visszakerülnek a helyi önkormányzatok birtokába. Ez rendkívül
fontos, mert ez a gazdasági alap megteremtését jelentheti a helyi önkormányzat
számára. Természetesen azok az önkormányzatok is, ahol magyarok vannak,
tehát magyar a polgármester, és magyar közösségeket vezetnek.
Ahol még
korlátok vannak, az az egyházak volt tulajdonának vissza-szolgáltatása.
Az egyházaknál a következőt sikerült végül is megmenteni: 30 hektár
erdőterületet igényelhetnek és kaphatnak vissza parókiák, esperességek,
zárdák, kolostorok. Annyit sikerült ezen enyhíteni, hogy van egy kiegyenlítési
rendszer, tehát a megyén belül, akinek kevesebb volt, az is 30 hektárt
kap, meg akinek több volt, mint 30, az is 30-at kap vissza. Itt ezen lehet
vitázni, és követ lehet dobni azokra, akik megszavazták a törvényt,
viszont az is tisztán látszik, hogy a román nemzetiségűeknek ez a kérdés
azért nem érdekük, mert az ortodox egyház köszöni szépen, jól megvan,
nem vettek el tőle szinte semmit. Romániában 85 százalék ortodox él, és
mindig minden rendszernek kiszolgálói voltak. Mindig minden rendszert
kiszolgált az ortodox egyház – nem
mondom, hogy mind, de nagyon sok vezetője. Ők ellenérdekeltek ebben a kérdésben.
Magam részéről állítom, hogy ez nem azt jelenti, hogy akkor ennyit elértünk,
és akkor köszönjük szépen, lefekszünk este, és nyugodtan alszunk. Azt
mondom, hogy egyszer fogjuk meg az egyik lábát, ezt a kérdést oldjuk meg,
és akkor másnaptól kezdve fogjunk neki keresni a megoldásokat a következő
lépésekhez. És itt van az egyik legfontosabb probléma. Megnéztem például
a Bihar megyei helyzetet, ahol összesen 200 ezer hektár erdő van. Ebből
– sajnos – eddig csak 95 ezer hektár erdőt kértek vissza a jogosultak. Meg
vagyok győződve arról, hogy itt érdemes lesz még kihasználni a törvénynek
azt a lehetőségét, hogy 60 napon belül még lehet igényelni a volt
tulajdonokat. Azt is elmondom, hogy Bihar megyében például az egyházak és
oktatási intézmények összesen csak 1800 hektár erdőt kértek visz-sza.
Ez már nem a törvény hiányossága, hanem ennek utána kell menni, rá kell
dolgozni, mert a törvény lehetőséget ad az igénylésre. Csak 1800 hektárt
kértek vissza. Tehát kérni kell.
Romániában
csak az kapja meg a volt tulajdonát, aki naponta megküzd érte, mert ezt másképpen
sajnos nem lehet. Amire fel szeretném még hívni az önök figyelmét az,
hogy a törvény azt mondja, példa nélkül egyébként a romániai törvényhozásban,
hogy nemcsak a Romániában lakó román állampolgárok igényelhetik vissza
erdő- vagy földtulajdonukat, hanem minden román állampolgár, bárhol éljen
is a világban. Ez azt jelenti, hogy aki már letelepedett, vagy kettős állampolgár,
az is élhet ezzel a lehetőséggel. De a lényegek lényege az, hogy legyen
meg a román állampolgársága is. Például Bihar megyében, hogy a legközelebbi
megyét mondjam, 85 hektárt kértek vissza összesen külföldön lakó román
állampolgárok. Én meg vagyok győződve róla, hogy sokkal többen vannak,
és sokkal nagyobb területet kérhetnek vissza erdők esetében, mint 85 hektár.
Háromszéken – odavaló vagyok
– összesen 105 személy 1500
hektár erdőt igényelt vissza. Tudom biztosan, hogy sokkal többen vannak
olyanok, akik az elmúlt tíz évben kivándoroltak, letelepedtek Magyarországon,
máshol is, és jogos tulajdonukat visszakérhetik. Kérem önöket, segítsenek
ebben, elsősorban saját magukon, másrészt az ismerőseiken, hogy szóljanak.
Érdemes ezért egyszer március 12-éig hazajönni Erdélybe, kéréseket
megfogalmazni ott, ahol valamikor az erdő- vagy a földtulajdonuk volt. Annál
a polgármesteri hivatalnál kell beiktatni. Azt mondom még egyszer, kérje
vissza mindenki a tulajdonát, mert amit nem kér, az a román államé marad,
és mások fogják birtokolni, esetleg bitorolni.
Tempfli József: 300 ezermilliárd lejt kérnek tőlünk
azon a címen, hogy akkor lehet szó, hogy visszaadják a püspöki palotát bármilyen
módon, mert ennyibe került a román államnak a püspöki palota rendbe hozása.
De azt elfelejtik, amivel érveltünk, hogy mi a háború után teljesen
rendbetettük és rendbetéve vették el. Ráadásul több mint negyven éven
át jogtalanul használták, mert a mi tulajdonunk, azért járna a lakbér.
Plusz, amit tönkretettek benne, és elvittek, az a sok érték. Arra is
hivatkoznak, hogy nincs hova tegyék a múzeumot. Aradon is van egy 24 lakrészes
épületünk, amelyben mind volt szekus vezetők, pártvezetők laknak. Ott a
polgármesteri hivatal tavaly kezdte eladni potom áron a lakrészeket. Itt is
perben vagyunk, ott is állandóan ugye ellenünk döntenek a bírók. Váradon,
az Orsolyita nővéreknek volt egy háza és birtoka, Várad-hegyalja, nekünk
állandóan azzal érveltek, míg nincs kultusztörvény, nem adhatják
vissza. De ugyanakkor egy másik vallásnak, és az mindegyik egyforma kell,
hogy legyen, a román ortodox nővéreknek odaadták, már bekerítették, építettek
rajta és ott van. Tehát a tulajdonosnak nem adhatják, de őnekik odaadhatták.
Ezek olyan diszkriminációk, amelyeket jelentettem a Strasbourgba. Egyébként
a püspöki palota ügyében is éppen tegnap ment el szintén Strassbourgba a
folyamodványunk, amit oda is jelentettünk, reméljük, hogy valami hatása
lesz.
Gecse Géza: A Magyar Érdekvédelmi Szövetség feladata az, hogy az
itt élő egykori idegen állampolgároknak a vagyonjogi igényeit
megfogalmazza.
Patrubány
Miklós: A Magyar Érdekvédelmi Szövetség azt hiszem, tud még hozzátenni
az itt elhangzottakhoz. Beszéljünk az épületekről és az ingatlanokról,
amelyeknek a visszajuttatása vagy kiürítése gondot okoz, hiszen el kell
helyezni a benne levő intézményt valahova! Tegyük fel, hogy ez objektív körülmény,
de mi van az egyházi kegytárgyakkal, amelyeket államosítottak? Miért nem
lehet azokat egy hét alatt visszajuttatni? Vagy mi van a levéltári
anyagokkal? Amelyek ugyancsak hatalmas va-gyont képeznek. Miért nem lehet a
Batthyányeumot, amelynek ezredéves
anyaga van, és egy épületben van, miért nem lehet visszajuttatni?
(A törvény
magyar nyelvű szövege a VET honlapján olvasható lesz az MVSZ.hu/VET
honlapon.) És a Magyarok Világszövetségének székházát? Majd természetesen
kezdeményezem, hogy ott is egy ilyen információs irodát felállítsunk,
hogy az érdeklődőknek megfelelő tájékoztatást és segítséget nyújtson.
Vincze Gábor: Itt a román kisebbségpolitikai
gyakorlat konkrét megnyilvánulásairól sok mindent hallottunk. Zárójelben
hadd jegyezzem meg, arról, hogy milyen vérlázító piszkos trükkökkel nyúltak
le magyar vagyonokat CASBI-gondnokok 1946-47-ben, arról órákig lehetne mesélni.
Itt most csak egy 1946 januárjában
íródott levélből szeretnék egy mondatot idézni. A levél szerzője az a Szabédi
László, aki öngyilkosságot követ el 1959-ben, tiltakozásul a Bolyai
Egyetem felszámolása miatt. Ekkor a Román Kommunista Párt tagjaként
baloldali érzelmű értelmiségi. A levelet Jordáky Lajosnak írja,
barátjának, aki szintén ekkor még a Román Kommunista Párt tagja, utána
gyorsan ki is rúgják. Az írja Szabédi a barátjának: „Román politikus
számára magyar kérdés a következő színben jelentkezhetik: mindent
megadni a magyaroknak, amit meg nem adni nem lehetséges”. Azt hiszem, hogy
ezt a mondatot írhatták volna a húszas években, 1946–47-ben vagy akár
napjainkban is.
Csapó József: Például 1953-ban megjelent egy minisztertanácsi határozat,
a 308-as számú, amely az úgynevezett adományozási határozat volt, nagyon
kegyetlen. Minden állami alkalmazottat arra késztetett, hogy bármelyik
rokonának volt földterülete, mondjon le az állam javára, mert ha nem,
kiteszik állásából. Több százezer hektár került így állami
tulajdonba. Ez egy olyan kegyetlen rendelkezés volt, hogy a hivatalos közlönyben
soha nem jelent meg, tehát alkotmányjogilag semmis. Annak ellenére
alkalmazták, és megfosztottak ezer és ezer, tízezer, meg százezer embert
a vagyonától.
Vincze Gábor: 1944 után is létezik magyar földbirtokosok ügye. Arról
van szó, hogy ismét kitelepednek több tízezren Magyarországra, és
ezeknek mintegy 40 ezer hektárnyi földbirtoka marad Erdélyben. A
tulajdonosok ugyebár magyar állampolgárok. A hatóságok arra hivatkoznak,
hogy az 1923-as alkotmány nem teszi lehetővé, hogy külföldi állampolgárnak
földbirtoka legyen Romániában. Ha az 1953-as egyezményt, amire már többször
hivatkoztunk, semmisnek tekintjük, mint ahogy egy-két román politikus elszólásából
úgy tűnik, hogy ők semmisnek akarják tekinteni, mert számukra akkor a Gozsdu-ügy
miatt előnyös lenne, akkor „ad absurdum” fel lehetne vetni megint 40
ezer hektárnyi földbirtok kérdését, amelynek kisajátítása miatt Románia
máig sem fizetett kárpótlást.
– Kemenes
Ármin vagyok, a csíki magánjavaknak az államosítása nem történt
meg. Azok magánterületek voltak, s a közbirtokosság is. Azokat használták,
tehát hasznot – éveken át – hoztak. Ön erdész, képviselő úr, úgy
hogy tudja, hogy azok az óriási mennyiségű erdők, milyen hasznot hoztak.
Ezt a román állam inkasszálta.
Tamás Sándor: A csíki magánjavak kérdése is megér
egy misét, ha fogalmazhatok így, püspök
úr. Ebből írtam a szakdolgozatomat az egyetemen. Más szakemberek, történészek
is nagyon jól ismerik a kérdést. 64 ezer hold erdő- és legelőtulajdonuk
volt a csíki székelyeknek. A most elfogadott törvény lehetőséget ad arra
is, hogy a csíki magánjavak című sajátos közösségi formát is visszaigényeljék
a volt tulajdonosok. Azt tudom, hogy Becsek Garda Dezső kollégánk
Gyergyó vidékén – hiszen ott
volt a legnagyobb terület – elindult és házalt, egy csomó igénylést összegyűjtött,
és be is iktatta. Azt nem tudom pontosan, hogy a csíki részen, Alcsíkon mi
történt, de azt elmondhatom, hogy én a rendelkezésükre bocsátottam
azoknak a falvaknak a listáját, amelyek élhettek a jogukkal. Mert az e
falvakban lakó székely és örmény –
mert így írta volt valamikor a csíki magánjavak alapszabályzatában
– lakók vagy azok örökösei
jogosultak a csíki magánjavak jövedelméhez.
A törvény
úgy rendelkezik, hogy közbirtokosságok, részesek, határőrerdők és más
hasonló jellegű magántulajdoni formákhoz tartozók visz-szaigényelhetik
egykori területeiket.
Na de
visszatérve az erdőkre, mondok egy érdekes példát. Az erdő Romániában
nem volt soha törvényesen államosítva. Az 1948-as alkotmány azt mondja,
hogy az erdők az állam tulajdonába jutnak. Ez az első bekezdés, a második
pedig azt mondja, hogy erről egy külön törvény fog rendelkezni. Az a törvény
nem született meg soha. Tehát az erdőket Romániában gyakorlatilag soha
nem államosították.
Ugyanilyen
az 1947.évi kisebbségi statútum. Megjelenik a hivatalos jogszabályok gyűjteményében,
tehát egy hatályos jogszabály. Benne van az anyanyelv használata a
hadseregben, közigazgatásban, bíróságon,és másutt is, csak éppen az a
gond, hogy nem lehet alkalmazni. Ugyanígy nem lehet azt sem alkalmazni, hogy
nem vették el az erdőt. Lehetne pert kezdeményezni, de ismerve a realitásokat
ennek sajnos kevés esélyt tudnék jósolni. Visszatérve a csíki magánjavakra,
még egyszer hangsúlyozom, hogy a törvény alapján igényelhető, és úgy
tudom, hogy különösen a gyergyói részen ezt meg is tették.
Csapó József: Annyi hozzáfűznivalóm van, a csíki
magánjavakhoz és a közbirtokossági, meg úrbéri erdőtulajdonokhoz, hogy
nem állítják vissza hivatalból a jogi személyiségre a tulajdonjogot, tehát
mint közbirtokosság, hanem minden résztulajdonosnak egyénenként kérvényeznie
kell a tulajdonjog visszaállítását. Ha kérésével nem jelenik meg a
tulajdonos vagy annak örököse, akkor nem állítják vissza a résztulajdonra
a tulajdonjogot. Nehogy tévesen értelmezzük, nem a közbirtokosságra állítja
vissza a tulajdonjogot, hanem a résztulajdonosnak, annak kérésére, de a
birtoklevelet a közbirtokosságra mint jogi személyre állítják ki. Ez óriási
különbség, tehát aki résztulajdonosa a közbirtokosságnak, például
egyházak is, egyházi intézmények, vagy egységek, akkor a tulajdonjog
visszaállítását kérvényezniük kell, mint bármely más természetes
vagy jogi személynek.
Ami a
tulajdonjog visszaállításának kérvényezését illeti, én az első
cikkelyre felhívom azért a figyelmet, ami úgy fogalmaz, hogy azok, akik a
18-as illetve a 169-es törvény alapján beadták a kérvényt, és
jogosultak voltak a tulajdonjog visszaállítására, azokra vonatkozik ez a törvény,
és van egy másik további rendelkezés, amely azt mondja, hogy 60 napon belül
még lehetősége van kiegészíteni ezeket a kérvényeket. Tehát az alaptétel
az, hogy akik a 18-as illetve a 169-es törvény alapján igényelték a
tulajdonjog visszaállítását, e törvény azokra vonatkozik.
Ami az állampolgárság
kérdését illeti. Tessék megengedni, hogy hivatkozzam a Német Demokrata Fórumra,
amely a romániai német nemzetiségűek közképviseletét látja el, annak
átiratára, egy nagyon határozott hangú átirata, amelyet eljuttatott a
parlament két házának, a szenátusnak és minden szenátornak. Ebben az átiratban
a Német Demokrata Fórum határozottan követeli, hogy a törvénytervezetből
vegyék ki azt a rendelkezést, amely előirányozta volna, hogy minden olyan
terület, amely az 1945/187-es törvény alapján állami farmok létesítésére
szolgált, az állami tulajdonban marad. Nem lehet visszaállítani rá a
tulajdonjogot. És mit mond erre a Német Demokrata Fórum –
nagyon határozottan – a
német szenátussal, a Bundesrattal együtt, amely más úton kereste meg a
román parlamentet, hogy ez diszkrimináció, mert a 187-es kisajátítási törvény
harmadik szakaszának a) betűje pedig úgy rendelkezik, hogy minden olyan német
nemzetiségűtől elveszi a vagyonát, tehát a földjét, aki a hitlerista Németország
kollaboránsa volt. A kiegészítő kormányhatározat ezt bővíti, s azt
mondja: minden német nemzetiségű kollaboránsa volt a hitlerista Németországnak.
A Német Demokrata Fórum hivatkozik 80-tól 120 ezer német családra,
amelyet súlyos jogsérelem ért. Mi történt? Ezt a határozott fellépést
és igényt figyelembe vették, és az elő-írást törölték a törvénytervezet
szövegéből.
Igen ám,
csakhogy akkor nem csupán a német nemzetiségűeket fosztották meg
vagyonuktól, hanem a d) betű azt mondja, hogy minden „hiányzót”
megfoszt földtulajdonától. 1945. március 23-án születik ez a törvény.
Tehát aki elmenekült Erdélyből és 1945. március 23-ig nem érkezett
vissza szülőföldjére, annak teljes földtulajdonát kisajátították. Ha
a Német Demokrata Fórum követelését figyelembe veszik –
én itt csak megjegyzem, hogy a mi részünkről nem nyújtottak be
ilyen jellegű határozott igényt –, akkor miért ne fogalmazhatnánk meg
mi is, hogy a 187-es törvény harmadik szakaszának d) betűjét is ilyképpen
értelmezzék, és e tulajdonokat adják vissza. Igen ám, csakhogy a német
nemzetiségűek, akiknek földjeit kisajátították, ma már nem román állampolgárok,
illetve többségük nem román állampolgár, mert a 800 ezer német nemzetiségűből
alig 90 ezer maradt Romániában. A kérdés az, hogyan fogják visszaállítani
a tulajdonjogot e tulajdonosok részére. Ha visszaállítják, akkor nyilvánvaló,
hogy a magyar nemzetiségűeknek is vissza kell állítaniuk, akik
ingatlanaikat a d) betű hatása alatt vesztették el.
Ami pedig a romániai állampolgársági törvényt illeti, most nemrég módosult, most lépett érvénybe, alig néhány napja. E törvény igazodik az 1997 októberében aláírásra bocsátott állampolgársági nemzetközi egyezményhez. Kiegészültek a rendelkezései, lehetőség van az elvesztett, vagy lemondott állampolgárság visszaszerzésére. Nagyon egyszerű eljárással, ha az illető államban, ahol most él, az állampolgár elmegy a származása szerinti ország nagykövetségére vagy konzulátusára, beadja a kérvényét az állampolgárság visszaszerzése érdekében. Nem köteles visszaköltözni, a konzulátuson, vagy a követségen csak igényelnie kell a másik állampolgárságot. A romániai állampolgársági törvény értelmében, a kettős vagy többes állampolgárság megengedett. Úgyhogy ha a tulajdonjogról van szó, és a vagyoni kérdések rendezéséről, vagy az állampolgárság kérdéséről, a többes állampolgárság intézménye ma már az európai egyezmény értelmében működtethető, hozzátartozik a jogállamisághoz, és az Európa Tanács megfogalmazásában olyan demokratikus intézmény, amely az állampolgár javát szolgálja.