3.
A területi revízió és a területi autonómia esélye
1999.december 15.
Vendégeink: Diószegi István egyetemi tanár, diplomáciatörténész, Szent-Iványi István, a Magyar Országgyűlés Külügyi Bizottságának elnöke és Ravasz Károly nemzetközi jogász, a Független Magyar Kisgazdapárt Külügyi Kabenettjének vezetője.
Gecse Géza: Azt hiszem, ha Magyarország közvetlen környezetét
vesszük szemügyre, akkor a területi revízió és a területi autonómia között
a szomszédos országok politikai elitje nem igazán tesz különbséget.
Szent-Iványi István: Valóban igaz, hogy a szomszédos országok
elitje fél az autonómiától. Azt gondolják, hogy az autonómia csupán
megelőzi az elszakadási törekvést, annak mintegy az „előszobája”, és
csak leplezi az igazi célt, a revíziót. Ez abból adódik, hogy itt, Közép-Európában
– Magyarországon kevésbé, de
a szomszédos országokban rendkívül –
erős a nemzetállami gondolkodás. Úgy gondolják: a nemzeti törekvések
fő célja a területgyarapodás, illetve a különböző nagy országok létrehozása.
Ennek legdöbbenetesebb példáját Jugoszláviában, a Nagy-Szerbia létrehozására
irányuló törekvésben láthattuk. De más országok is abból indulnak ki,
amiből ők, így Romániában is úgy gondolják, az az ideális, ha minden
román Romániában él, még akkor is, hogy ha sok nem román él ott, azt
remélve, hogy majd azok is elrománosodnak. Azt gondolják, ha minden szerb
Szerbiában, minden horvát Horvátországban él, ez a természetes. Ezek a törekvések
a múlt században legitimek voltak. Sőt, a múlt századi magyar közgondolkodástól
sem volt idegen ez a gondolkodásmód. Viszont Európa fejlettebb része ezen
közben túllépett. Fogunk arról beszélni, hogy mi a nem területi alapú,
modern európai nemzetfelfogás lényege. Ez nem abból indul ki, hogy egy nép
annál jelentősebb, vagy fontosabb, ha minél nagyobb területe, vagy minél
több állampolgára van. Ma kis nemzetek is nagyon befolyásosak tudnak
lenni, miközben nagy nemzetek presztízse, érdekérvényesítő képessége,
állampolgárainak jóléte nagyon rossz is lehet, amit a térség képe
nagyon jól mutat.
A nemzet
nagysága és presztízse tehát nem függ össze azzal, hogy hány állampolgára
van és milyen nagy területet tud birtokolni.
Gecse Géza: Maga a területi revízió fogalma is új
keletű kategória, hiszen 1920 után jelent meg a magyar közgondolkodásban,
korábban nem létezett. A mai magyar közélet össze szokta keverni, össze
szokta mosni az irredentizmust és a területi revízió fogalmát.
Diószegi István: A
magyar szóhasználatban valóban a trianoni béke aláírása után
keletkezik a területi revízió mint fogalom. De az európai történelemben
ezt megelőzően, már volt hasonlóra példa. Gondoljunk csak arra, hogy
1871-ben a francia–porosz háború után Németország magához csatolta Elzász-Lotharingiát,
és a franciák ennek vissza-szerzésére törekedtek, és a maguk törekvését
időnként „revíziós” törekvésnek nevezték. A franciáknál, volt egy
különös sajátosság, ami elütött az 1920 utáni magyar mentalitástól.
Nevezetesen az, hogy a franciák soha nem beszéltek Elzász-Lotaringiáról,
de mindig arra gondoltak. Magyarországon hangosan beszéltek a területi revízióról,
miközben itt is arra gondoltak. Természetesen olyan is volt a történelemben,
például az olaszoknál, akik kifejezetten tagadták azt, hogy ilyen szándékaik
lennének. 1870 után a Habsburg-monarchiánál maradtak bizonyos területek,
amelyekre az egyesített Olaszország igényt formált: Dél-Tirol és Trieszt
környékére. Nos, az olaszok a maguk mediterrán mentalitásával –
és ez kormányszinten is kifejezésre jutott –, kifejezetten tagadták,
hogy revíziós szándékaik lennének, amit persze senki sem hitt el.
Gecse Géza: Ha a revíziós politikáról beszélünk,
akkor ez azt jelenti, hogy a törvényes kereteket betartjuk. A két világháború
közötti a magyar kormányoknál soha nem arról volt szó, hogy
„irredenta” politikát támogatnának, hanem kifejezetten legális, vagyis
törvényes eszközökkel szerették volna felülvizsgálni azt a rendet,
amely 1920 után térségünkben kialakult.
Diószegi István: A
legitimitást minden területi követelés alkalmával megfogalmazza az, aki a
követelő pozícióba helyezkedik. A magyar legitimitás a történeti
Magyarország fenntartásának és visszaállításának igényéből fakadt.
A magyar közjogi gondolkodásban ez teljes törvényességgel bírt. Ellenkező
oldalról mindig kétségbe vonták azt, hogy ez a magyar törekvés törvényes,
vagyis legitim lett volna. Egyébként akár revíziónak, akár
irredentizmusnak nevezzük ezt a törekvést, mindenképpen a fennálló
viszonyok megváltoztatására irányul. És, ha saját 1920 utáni történelmünknél
maradunk, megemlíthetjük, hogy azért a magyar törekvések is kiléptek
alkalmanként ebből az úgynevezett „legitimitásból”, hiszen Kárpátalja
visszaszerzése nem úgy történt, mint akár a Felvidék déli részének
vagy Észak-Erdélynek a visszaszerzése. Az utóbbi kettő nagyhatalmi döntőbíráskodás
eredménye volt, míg a kárpátaljai bevonulás egy határozott –
bár a nagyhatalmak, pontosabban Németország által jóváhagyott
– fegyveres fellépés.
Gecse Géza: Érdekes, hogy Magyarországon kezdetben
altatták Trianon kérdését. Logikus vagy legalábbis a politika szintjén a
természetes az lett volna, ha 1920, vagyis a trianoni döntés után azonnal
elkezdenek ellene tiltakozni, 1927-ig viszont Bethlenék hallgattak erről,
mint a sír.
Ravasz Károly: Azt gondolom, a területi revízió
kifejezés nem szerencsés. Utalás történt itt arra, hogy Trianon után néhány
évvel ez megjelent mint jogos magyar kívánság. A saját emlékeimből hadd
mondjam el azt, hogy gyerekkoromban nagyon lelkesen olvastam minden hónapban
a Revíziós Liga folyóiratát, a Nagy-Magyarországot. És édessanyám
minden hónapban lelkiismeretesen kifizette a négy pengő tagdíjat a Revíziós
Ligába, ami teljesen természetes volt. És azt hiszem, egységesen támogatta
is az akkori magyar közvélemény. A terület-visszacsatolásoknak
valamennyien nagyon örültünk. Ezt követően 1942-től kezdve, amikor
megindult a békeelőkészítés, azzal a szándékkal, hogy a trianoninál
kedvezőbb határokat lehessen majd a második háborút lezáró békekötések
alkalmával elérni, attól kezdve – tudomásom szerint – a revízió
kifejezést nem használta senki. A békeelőkészítés során ennek a
terminológiának nem is lett volna értelme. Arra reflektálnék egy mondat
erejéig, amit Szent-Iványi István mondott a kis és nagy országokkal
kapcsolatban. Valóban nem biztos, hogy egy nagy országban az emberek jobban
boldogulnak, mint egy kicsiben, de azért ez nem jelenti azt, hogy a kicsi
feltétlenül szép, és ne vetődhetne fel az a kérdés, hogy a Trianonban
megvont határok azok jó helyen vannak-e. Én azt gondolom, hogy nincs magyar
ember, aki azt mondaná, hogy ezek a határok jó helyen vannak. Másrészt
azt hiszem, hogy nincs épeszű magyar ember, aki katonai eszközökkel akarná
ezeket a határokat megváltoztatni.
Szent-Iványi István: A környező népek politikai elitjében azt
tapasztaltam államtitkárként és politikusként is, hogy sokkal erőteljesebben
van jelen egy múlt századi nacionalista gondolkodás, ami viszont azt
mondja, hogy a nagy az szebb, mint a kicsi, és, hogy minden románnak például
egy nagy nemzetállamban kell élnie, mert ez fontos nemzeti cél. Ez nem
jelenti azt, hogy nem lehetnek igazságtalanok a határok. Azt sem jelenti,
hogy adott esetben ne lehetnének felülbírálhatók azok. Nagyon izgalmas történelmi
helyzetben vagyunk. Úgy tűnik: meg fognak változni a határok. Alapvető
elvek kérdőjeleződnek meg, mint amilyen a „határok sérthetetlenségének”
az elve. Ezt most Jugoszlávia kapcsán gondolom. Nekünk magyaroknak viszont
igazából nem ez az érdekünk. Én abból indulok ki, hogy Magyarország jövője
nem a nemzetállami vetélkedésekben keresendő, nem a térségben kell
„kiküzdenünk a magunk helyét”, hanem számunkra az igazi jövő az,
hogy a határok veszítsék el azt a jelentőségüket, amivel most
rendelkeznek. Egy olyan Európában szeretnénk élni, ahol semmilyen jelentősége
sincs annak, hogy hol húzódnak a határok. Ahol az állampolgárok sem érzik
ennek a jelentőségét, hanem azt látják, hogy egyenként és mindannyian
Európa állampolgárai. Természetesen a helyzet ma még nem ilyen. Én azt
is tudom, ha diszkriminálnak egy kisebbséget, legyen az magyar, albán, bármilyen,
akkor az úgy érzi, úgy szabadulhat meg a diszkriminációtól, ha
megszabadul attól az állami hatalomtól, amelyik ezt a diszkriminációt
vele szemben gyakorolja. És ez lehet megoldás bizonyos helyzetekben. Csak én
úgy ítélem meg, hogy Magyarország helyzetében ez nem eredményezne
semmivel sem jobb helyzetet, ráadásul a realitását sem látom. Egyetértek
azzal, hogy senki sincs, aki ezért fegyvert ragadna, márpedig ezek a határok
békés úton nem fognak megváltozni. Ahol változások várhatók, akár
Koszovó, akár Bosznia esetében, ott nagyon jogosan felvetődik a kérdés:
vajon megéri-e ez az összes részvevő számára, ha tudjuk, hány ezer, tízezer,
százezer halott, elüldözött ember és emberi tragédia árán történik
ez meg.
Gecse Géza: Magyarország és szomszédai között azért
különösen érdekes a helyzet, hiszen ha abból indulunk ki, hogy a határon
túl élő magyarok fele közvetlenül az országhatárok mellett, ráadásul
tömbben él, akkor ebben a vonatkozásban van elvi lehetősége arra, hogy
egy határmódosítás létrejöhessen. Kizárható-e a területi revízió
lehetősége?
Diószegi István: Ha
egy történésznek ilyen kérdésre kell válaszolnia, akkor természetesen
visszahátrál, és a történelemben keres példákat. Elvileg természetesen
nem zárható ki sem a területmódosítás, sem a határmódosítás. Hiszen
miközben zajlik az a folyamat, amelyre Szent-Iványi István utalt, vagyis
Európa egyik fele integrálódik és a határok, majdhogy-nem légneművé válnak,
Európa másik – keleti és délkeleti
– részén éppen az a folyamat
zajlik le, amely Nyugat-Európában a múlt században már megtörtént:
nemzeti, etnikai alapokon határolódnak el egymástól a nemzetek. Jugoszlávia
területe felbomlott és új államok jöttek létre, Csehszlovákia
felbomlott és területén két állam alakult. A Szovjetunió területén végbement
átrendeződés a szerint a modell szerint történt, amely Nyugat-Európában
és Közép-Európában is a múlt században lezajlott. Ugyanazokkal az előnyökkel
és hátrányokkal, hiszen Nyugat-Európában sem tudtak minden esetben tiszta
etnikai határokat húzni, Kelet-Európában pedig még kevésbé van erre
lehetőség. És a Szovjetunió területén az addigi államalkotó vagy a
vezető pozícióban lévő nemzet egy része több más ország jelentős
kisebbségévé változott. Valóban, az idegen országokhoz került magyar
etnikumnak több mint a fele közvetlenül a magyar határok mellett
helyezkedik el. Teljesen abszurd megoldás volt ez, amit a békecsinálók
1920-ban kitaláltak, mégpedig nagyhatalmi megfontolások alapján.
Franciaországnak az I.világháború győztes nagyhatalmának erős Jugoszláviára,
erős Csehszlovákiára és erős Romániára volt szüksége, és a trianoni
államhatárokat a francia nagyhatalmi követelményeknek megfelelően húzták
meg. Ezeknek a határoknak a megváltoztatása volt a célja a két világháború
közötti Magyarországnak. És ez a törekvés sikerrel is járt. Sajnos,
csak átmeneti sikerrel, mert az a hatalom, amelynek a segítségével ezeket
a változtatásokat végrehajtották, egy világháborúba bonyolódott, magával
rántotta Magyarországot is ebbe a háborúba, és annak a területi revíziónak
az időtartama, amely1938 és 1944 között német segítséggel bekövetkezett,
történelmi léptékkel mérve rendkívül rövid ideig tartott. A II. világháború
után a „revízió revíziójára” került sor és teljesen visszaállították
a trianoni status quót. Sőt, a Pozsonnyal szemben elhelyezkedő három község
elcsatolásával még rontottak is a trianoni status quón. A változtatás
problematikája napjainkban úgy merülhet fel, hogy van-e elég erő ahhoz,
hogy ezt fegyveres erővel végrehajtsuk. Erre a válasz egyértelműen
nemleges. Van-e ma olyan nagyhatalom, amely pártját fogná ilyen magyar törekvésnek?
Azt hiszem, erre a kérdésre is nemmel kell válaszolnunk. És ezért bármennyire
és joggal is minősítjük igazságtalannak azt a rendelkezést, amely az
1920-as trianoni és, az 1947-es párizsi békeszerződés alkalmával született,
azt kell látnunk, hogy az adott nemzetközi feltételek mellett, e határok
megváltoztatására nincs reális eshetőség.
Gecse Géza: Ha abból indulunk ki, hogy a Szovjetunió
széthullása és Oroszország megalakulása óta jelentős orosz kisebbség
került a határon túlra, akkor olyan nagyhatalom kezdeményezhet ilyen természetű
politikát, amely benne van a Biztonsági Tanácsban is. És ha volna ilyen
orosz törekvés, arra a magyar politika is támaszkodhatna. Ha nem is területi
revízióra, de legalább egy aktív kisebbségvédő politikára.
Szent-Iványi István: Isten
őrizzen ettől! Egyszer már nagyon ráfáztunk arra, hogy egy nagyhatalom
akart nekünk segíteni, és annak nagyon nagy ára volt. Nekünk nem
Oroszország segítségét kell keresnünk ebben a kérdésben, mert az nagyon
veszélyes lenne. Egyébként Oroszország –
furcsa módon – nem veti
fel ezeket a kérdéseket, bár felvethetné, mert Kelet-Ukrajna nagy része többségében
orosz lakosságú, még a Krím-félsziget is, Moldova Dnyeszteren túli területei
orosz többségűek, de épp elég bajuk van az oroszoknak az ottani, határokon
belül élő kisebbségeikkel is. Az egy más kérdés, hogy a kisebbség
problémái iránti érzékenység növekedhet, ami fontos dolog. A magyar külpolitikának
arra kell figyelnie, hogy a kisebbség iránti nemzetközi figyelem, az erre
vonatkozó nemzetközi szerződések, különösen azok, amelyek kötelező érvényűek
(ilyenből nagyon kevés van egyébként, a legtöbb ajánlás nagyon puha),
ezek erősödjenek, és ezek érdekében lehessen fellépni. Az, hogy
Oroszország próbáljon számunkra kedvezőbb lehetőséget teremteni, semmiképpen
sem lenne jó. Zsirinovszkijnak vannak ilyen tervei. Ő lázálmában
fél Romániát Magyarországnak ajándékozta, amikor megharagudott ránk,
akkor a szerbeknek adta fél Magyarországot, ezért jobb lenne ettől óvakodnunk.
Itt a megoldás az lehetne, ha megtalálnánk azokat a partnereket, amelyeknek
valódi súlyuk, hitelük van. És, akik a belső folyamatokra ténylegesen
pozitív befolyást tudnak gyakorolni. Például ha az Európai Unió a
kisebbségi követeléseivel határozottabb lenne, ez nagyon fontos lenne.
Nagy baj, hogy erre semmilyen közösségi vívmány nincs. De ez az, amit kötelezően
be kell tartani minden tagországnak. Én ebben sokkal inkább reménykedem,
mint bármilyen döntőbíráskodásokban. Ha szabadna egy mondattal arra reagálnom,
amit az előbb a professzor úr mondott, hogy amennyire én tudom, a bécsi döntések
tekinthetők a legkorrektebb etnikai határmegvonásnak, ami elképzelhető a
térségben. Ezzel együtt közel egymillió román került át akkor
Magyarországra. Mára az etnikai viszonyok és arányok megváltoztak.
Gecse Géza: De ugyanakkor félmillió magyar maradt Dél-Erdélyben…
Szent-Iványi István: Hát
ez az! Megoldja ez a problémát? Ez a kérdésem.
Ravasz Károly: Valóban nagy tévedés lenne, ha bármilyen jogos kívánságunk
teljesítését az oroszoktól várnánk. Teljesen nyilvánvaló, hogy a mi kívánatos
partnerünk az Európai Unió. Ugyanakkor el kell ismerni azt, hogy ma általánosan
elfogadott a határok megváltoztathatatlanságának az elve, amit Szent-Iványi
István említett. De ez egy abszurd elv, amely tarthatatlan. Az önrendelkezés
elve áll vele szemben, amelynek a meghirdetésével Amerika annak idején az
I. világháborúba lépett. Ennek következményeképp nyerték meg az
antanthatalmak az I. világháborút, és ennek következménye lett Trianon,
ahol nyoma sem volt az önrendelkezés érvényesítésének. Teljesen egyetértek
Szent-Iványi Istvánnal abban, hogy kívánatos a határok teljes nyitottsága.
1989–90-ben szóba került az, ha a szovjet befolyás kiszorult Közép-Kelet
Európából, nem lenne-e ésszerű felülvizsgálni azokat a határokat,
amelyeket a Szovjetunió kívánsága szerint vontak meg a párizsi békeszerződésben?
Akkor az volt az általános válasz, hogy nem a határok ide-oda tologatása
a megoldás, hanem az, hogy a határok legyenek teljesen nyitottak, ne legyen
több két ország közötti határ jelentősége, mint egy megyehatáré.
Most már egyrészt megtapasztaltuk azt, hogy az sem teljesen közömbös
mindig, hogy a megyehatár hol van. Mert hisz a Veszprém megyei községek Győr
megyéhez kívánnak csatlakozni, és népszavazással fogják eldönteni,
hogy melyik megyéhez tartozzanak. Másrészt pedig az elmúlt tíz évben nem
azt láttuk, hogy a határok nyitottabbakká váltak volna, hanem éppen
ellenkezőleg: mind nehezebb lett a határok átlépése. Szembesültünk az
ún. schengeni határok követelésével. Most, hogy 13 országot hívott meg
Helsinkibe az Európai Unió, hogy megkezdje velük a csatlakozási tárgyalásokat,
teljesen megjósolhatatlanná válik, hogy a 13 ország közül melyik mikor
csatlakozik, és hol kell az Európai Unió kívánsága szerint schengeni típusú
határt létesíteni. Akkor, amikor egy községet vág ketté, és rokonokat
választ szét a határ, amikor mindkét oldalon azonos etnikumú lakosság
lakik, akkor nem lesz közömbös, hogy ott szabadon átjárható határ
van-e, vagy egy elektronikus vasfüggöny. Nem tudjuk most megjósolni, hogy
mi lesz a csatlakozás sorrendje és mennyi ideig fog két ország között
egy határ az EU számára külső határnak minősülni. Ez azért nagyon lényeges,
mert 1947 óta 52 év alatt a mai napig nem volt olyan kormány, amely a határok
kérdését felvetette volna.
Viszont
felveti a határok kérdését az Európai Unió. Nem azt, hogy hol legyenek a
határok, hanem azt, hogy milyen legyen a határok jellege. Amikor ezt követelményként
felvetik, akkor én azt gondolom, hogy erre ésszerű válasz, ha a magyar
kormány felvesse azt, hogy ésszerű helyen van-e az a határ, ha egy azonos
etnikumot vág ketté. Itt nem csak magyar- problémáról van szó. Ha a 13
országot végigvesszük, akkor nincs egyetlenegy a 13 ország közül,
amelyben a következő négy probléma közül legalább az egyik ne
jelentkezne: az államnyelv, a határok, a határon kívül élő nemzetrészek,
és a határokon belül levő kisebbségek kérdése. Ezek közül mind a 13
ország esetében felvetődik legalább egy, de van, ahol mind a négy. Ha
ezeket az országokat scehengeni típusú határok szabdalják szét, akkor
ebből olyan feszültségek keletkeznek, amelyek ma még megjósolhatatlanok.
Robbanásveszélyes helyzetek, hiszen a jugoszláviai nemzetiségek közötti
összetűzéseket sem lehetet három vagy négy évvel korábban megjósolni.
Ezt az egész problematikát fel kellene vetni az Európai Unióval folytatott
tárgyalásokon, hogy az önrendelkezési jog elvének az érvényesítésével
az egész helyzetet felül kellene vizsgálni. Az autonómia kérdését is
szorgalmazni kell, de ott, ahol a határ két oldalán ugyanaz az etnikum él,
mennyivel egyszerűbb az önrendelkezés alapján népszavazással odább
tolni a határt, mint autonómiát létesíteni.
Szent-Iványi István: Nem
véletlen, hogy a rendszerváltás óta hivatalban lévő eddigi három kormány
egyike sem vetette ezt föl. Nem azért, mert egyiket sem érdekelte a nemzeti
kérdés, nem is azért, mert nem gondolták volna azt, hogy ennek még
lehetne racionalitása is, hanem azért, mert mindenki pontosan tudta, hogy
ennek a realitása nulla. Egy ilyen fölvetés pontosan a visszájára sül
el. Egyfelől fölbátorítja a nacionalista eliteket, és másokat, sőt fölbőszíti
a szabadcsapatokat, másrészt Európából ilyen követeléshez sehonnan sem
lehet támogatást kapni. Az Európai Unió azon az eszmén alapul, hogy a határok
elvesztik a jelentőségüket, megszűnnek, csak külső határok léteznek.
Ezért nem veti fel Ausztria Olaszországgal szemben a határmódosítás kérdését,
ezért nem veti fel Németország Elzász kérdését, sőt Németország nem
veti fel a Szudéta-kérdést sem, mert úgy gondolják, hogy nem ez a dolgok
európai megoldása. Sokkal inkább a regionalizmus. Amiről az előbb beszélt
Ravasz Károly, hogy a határ különböző oldalain élnek, és inkább
tartoznának a másik országhoz vagy a másik ország tájegységéhez, ami
megoldott kérdés az Európai Unión belül. Ezt hívják úgy, hogy „a régiók
Európája”. Szemtanúi lehetünk, ahogy a nemzetállami szint kiürül, erősödik
a nemzetek feletti döntéshozó réteg Brüsszelben, a szubszidiaritás elve
alapján erősödik a helyi közösségek és a régiók szerepe, és a nemzetállam,
a nemzeti intézmények, a nemzeti kormányok folyamatosan veszítenek jelentőségükből.
Pontosan az ilyen problémákra jó ez a megoldás. Persze nem vagyok vak,
nagyon jól látom, hogy tőlünk keletre és délre teljesen más rugóra járnak
a dolgok. Más, és nagyon veszedelmes logika érvényesül. Meg kell óvni
Magyarországot, hogy ne ezt a logikát kövesse, hanem azt, amely tőlünk
nyugatra érvényesül. Mert én úgy ítélem meg –
és ez az ezeréves magyar történelemben számomra a tanulság –,
hogy Szent Istvántól kezdve napjainkig, Magyarország sikeres korszaka az
volt, amikor Nyugathoz tartozott. Akkor értünk el sikereket, ha azokat az értékeket
osztottuk, és azokat az elveket fogadtuk el, amelyeket tőlünk nyugatra
tartanak fontosnak, nem pedig azokat, amelyeket tőlünk keletre. A jugoszláv
tragédia azt mutatta meg világosan, hogy a határok tologatásával ez nem
oldható meg. Itt van Koszovó kérdése. Nagyon könnyen lehet, hogy Koszovó
vagy Albániához csatlakozik, vagy önálló állam lesz. Megoldana ez ott
minden problémát? Aki beszélt vagy tárgyalt szerb vezetőkkel, és én
most nem Milosevicsre gondolok, hanem bármely szerb demokratára, számukra
ez elfogadhatatlan. Abból indulnak ki, igaz, hogy Koszovónak csak tízszázaléknyi
a szerb lakossága, viszont a szerb kultúra bölcsője mindig Szerbia volt,
ezért nem lehet, hogy azt elvegyék a szerbektől, tehát van bennük nemzeti
elfogultság. Ennek a logikának is van alapja, de van természetesen annak
is, hogy a 90 százalék döntsön. Akármelyik döntés érvényesül: ha
Szerbia része marad, akkor a 90 százalék érzi úgy, hogy elfogadhatatlan,
ami történik, ha meg elveszik Szerbiától, akkor az a tíz százalék fogja
úgy érezni, hogy ez elfogadhatatlan, ráadásul nemcsak ez a tíz százalék!
A nem koszovói szerbek túl-nyomó többsége is igazságtalannak tartja.
Nemcsak Milosevicsék, a demokraták is! Ez az, amiből nekünk ki kell
maradnunk. A II. világháború lezárása után túl tudtunk lépni azon,
hogy ezzel a trianoni típusú logikával, tehát a határok tologatásával közelítsük
meg a kérdést. Azt mondhatják, persze, hogy a másik megoldás távoli.
Persze hogy az. Nekem nincsenek illúzióim. Én nem gondolom azt, hogy öt
vagy tíz év múlva megoldódnak ezek a kérdések. Azt sem mondom, hogy
addig semmit sem lehet tenni. Sokat lehet és kell is, hogy tegyen a magyar külpolitika!
Ábrándokat kergetni viszont nem szabad.
Ravasz Károly: Egyetértek Szent-Iványi Istvánnal abban a kérdésben,
hogy nagy lehetőségek rejlenek a regionalizmusban, a régiók létrehozásában,
és az állami szuverenitás csökkenésében. Azzal, hogy az Európai Unió fölfelé
bizonyos jogokat átad, másokat pedig „lead” a régiók részére. És ha
létre tudunk hozni olyan régiókat, amelyek a jelenlegi határok két oldalán
lévő területeket kapcsolják össze, természetes, hogy ennek érdekében
mindent el kell követnünk. Amiben nem tudok egyetérteni, viszont, hogy fel
se vessük a határok kérdését, mert irritálja a szomszédos országok
nacionalista elitjét. Valóban irritálja, de azt kell látnunk, ha mi nem szólunk
egy szót sem, sőt, állandóan azt ismételgetjük, hogy mi a határokat véglegesnek
tekintjük, és azokon nem kívánunk változtatni, akkor is irredentizmussal
vádolnak bennünket. Akkor is azt mondják, hogy ők ezt nem hiszik el, és
azért nem, mert oly módon gondolkodnak, ahogy erről Szent-Iványi István
beszélt, de ez nem kell, hogy visszatartson bennünket a kérdés felvetésétől.
Természetesen ügyelnünk kell arra, hogy a kérdéseket hogyan vetjük fel,
nehogy rontsunk a határon túl élő magyarság helyzetén. Ezért javasoltam
azt, hogy ezt nem is mint „magyarkérdést” kell exponálni, hanem mint
olyan kérdést, amely mind a 13 csatlakozásra váró országot érinti.
Nekem semmi ellenvetésem nincs az ellen, ha a románok is népszavazást
akarnak egyes határterületeken, akár Békés megyében is, vagy mondjuk a
szlovákok Salgótarján környékén. Nekünk ugyanis nem kell félnünk egy
ilyen népszavazástól. A románok is, ha akarnak, kérjenek népszavazást
az ukrán, a moldáv vagy a bulgáriai határokról. A szlovákok is kérhetik
annak megállapítását, hogy hol legyen a szlovák–ukrán határ. Úgy
gondolom, ha ezt ily módon vetik fel, ennek nem lesz provokatív felhangja.
Én abszurdnak tartom azt, amire Diószegi professzor is utalt, hogy véglegesnek
kelljen tekinteni valamit, amit 1919–20-ban hoztak létre. A versailles-i békeszerződések
előtti ezer évében nem volt olyan év, nem volt olyan nap, hogy ez a 13
nemzet önálló országként egyidejűleg létezett volna, nem hogy a
jelenlegi határaival, de egyáltalán. Tehát azért, mert valamit 80 évvel
ezelőtt létrehoztak Euró-pában, lényegében Clemenceau-nak a kívánságára,
egy olyan helyzetet, ami soha azelőtt a világtörténelemben nem létezett,
és amely minden rendezőelvet nélkülöz, amelyet kizárólag hatalmi vagy vélt
hatalmi szempontok diktáltak, hogy most már örökké ennek kell
fennmaradnia, ezt a doktrínát én tarthatatlannak tartom.
Gecse Géza: Szent-Iványi István mondott egy nagyon
érdekes fogalmat, arról beszélt: „ábrándokat kerget”. Azt hiszem, nekünk
bizonyos ábrándok nagyon fontosak. Az, hogy a határon túli magyarok milyen
ábrándokat kergetnek, a mi számunkra egyáltalán nem közömbös. Ebből a
szempontból van szerepe annak, hogy mit mond a magyar politikai elit
Magyarországon vagy Budapesten a parlamentben. Hiszen, ha azt mondja, hogy mi
a határokat öröknek, megváltoztathatatlannak, és sérthetetlennek
tartjuk, akkor ez bizony, a határon túli magyarok számára azt jelenti,
hogy lemondtunk rólatok, nem érdekel bennünket a sorsotok…
Diószegi István: Szeretném
megjegyezni, talán nem egészen pontos az a megállapítás, hogy 1990 után
egyetlen kormány sem pendítette meg a területi revízió lehetőségét. Ha
jól emlékszem, Jugoszlávia bomlásának kezdetén Antall József
miniszterelnök, mint kísérleti léggömböt feleresztett egy olyan
gondolatot, hogy ha egyszer a jugoszláviai status quo megbomlik, akkor a
trianoni szerződés is revízió alá vehető. Ez a gondolat olyan erős
ellenállásba ütközött, hogy Antall József néhány nap múlva
visszakozott. A nagyhatalmak nem bölcs belátásból, hanem nyers hatalmi érdekektől
vezettetve döntenek. És ezek a hatalmi érdekek az 1990-es években nem
szolgáltak a javunkra, mint ahogy korábban sem. Másrészt a nagyhatalmak általában
status quo-pártiak, a fennálló viszonyok kon-zerválását óhajtják. Kivéve
azt az esetet, amikor a változásoktól valamilyen hasznot remélnek, vagyis
a „zavarosban halászhatnak”. Azzal kell számolnunk, hogy ebben a térségben
ma ilyen nagyhatalom nincsen. Ezért egy olyan megközelítést, amelyben a bölcs
belátásra, az igazságra és a méltányosságra apellálunk, és ennek
alapján meghozandó döntést remélünk, aligha tarthatunk racionálisnak.
Hogy mennyire status quo-pártiak a nagyhatalmak, talán – a várakozással
ellentétben a kelet-európai dolgok nem úgy alakultak, ahogy elgondolták
–, talán a horvát államelnök temetésén is lemérhető, amelyen három
államelnök vett részt és ott ballagott a koporsó mögött Genscher,
egykori német külügyminiszter is. Ha ironikusan akarok fogalmazni, akkor
azt mondom, hogy ez a „meg nem jelenés” és Genscher jelenléte a német
külpolitika önkritikája volt azért, hogy Jugoszlávia fölbomlasztását
az önálló Horvátország kialakulásának támogatásával előmozdította.
Szent-Iványi István: Hadd
reagálok az ábránd-kergetésre. Hivatalomból adódóan gyakran találkozom
a határon túli magyar pártok, szervezetek vezetőivel. Őszintén
mondhatom, hogy ilyen ábrándot a vezetők túlnyomó többségénél senki
sem kerget. Én azt hiszem, a határon túliak többsége nem hiszi, hogy a
helyzet megváltozhat. Éppen ezért nagy a budapesti politika felelőssége,
hogy ne tápláljon ilyen érzéseket. A nagypolitika szintjén ez nincs is
jelen. De Csurka István a Vajdaság kapcsán azért fölmelegítette,
úgymond „bedobta” a területi rendezés lehetőségét. Ez közismert és
ennek meg is volt a hatása. Én Kasza Józseftől kezdve jó néhány
vezetővel beszéltem, akiket nehéz helyzetbe hozott, mert az ott élő
magyarság egy része ebben a rettenetesen nehéz helyzetben fogékonynak
bizonyult arra, amit Csurka István mondott, úgy gondolta, nem is lenne az
olyan rossz. De az egész csak arra volt jó, hogy egyre vadabb és élesebb támadások
érjék az ott élőket. Arra is szeretnék valamit mondani, hogy ez nem azt
jelenti, ha mi nem vetjük fel a határok kérdését, akkor semmit nem is
tehetünk, és nem is teszünk a határon túliak érdekében. Hiszen nagyon
széles skálán lehet, és kell is fellépni mind a nemzetközi fórumokon,
mind a kétoldalú tárgyalásokon. Nagyon sok olyan teendő és lehetőség
van, ami konkrétan segíti az ott élőket jogaik kiteljesítésében. Vannak
érzékelhető előrelépések. Persze, egyikünk sem elégedett. Mindenki azt
szeretné, ha sokkal radikálisabb változások következtek volna be Romániában
Constantinescu megválasztását követően, mint amilyenek bekövetkeztek.
De aki vissza tud emlékezni az Iliescu-korszakra, az tudja, hogy van
előrelépés, és a dolgok, ha kicsit is, de jó irányba indultak el.
Én ugyanígy
ítélem meg a szlovákiai helyzetet is. Gondolkodnunk kell a magyar állampolgárok
helyzetéről is, arról: hova, milyen ütemben kívánunk csatlakozni. Láthattuk,
hogy Meciar politikája milyen károkat okozott Szlovákiának, egyszerűen
letérítette őket az integráció útjáról, és most nagy erőfeszítésekkel
zárkóznak fel. Láthattuk, hogy Tudjman elnök politikája mennyire
elidegenítette egész Európát. Amiről itt a professzor úr szólt, az egy
nagyon világos jelzés volt arra vonatkozóan, hogy Európa Tudjmant, illetve
azt a politikát és annak nacionalista megnyilvánulásait, demokráciával
kapcsolatos felfogását nagyon elutasította. Nem kötötték meg vele a
PHARE-megállapodást, nincs társulási szerződésük, sehol sem tartanak az
integrációban, pedig Horvátország fejlett része volt Jugoszláviának.
Azt gondolnánk, még ma is fejlettebb, mint Bulgária, amelynek most felajánlották
a tárgyalások megkezdését. Én óva intenék attól, hogy olyan kalandokba
bocsátkozzunk, amelyekkel az adott kérdésben semmilyen gyakorlati hasznot
nem tudunk elérni, viszont elveszítjük pozícióinkat a másik oldalon,
ott, ahova tartozni szeretnénk.
Szerencsére,
1990 óta a területi revíziós politika nyíltan és élesen, ahogy Csurka
mondja, soha nem emelkedett a kormányzati politika szintjére, hisz annak
hihetetlen kockázatai vannak.
Gecse Géza: Engedjen meg egy megjegyzést. Lehet,
hogy Csurka István álláspontja gondot okozott Kasza Józsefnek, viszont a
jugoszláviai helyzet sajátossága az, hogy a Kasza-féle Vajdasági Magyar
Szövetség az egyetlen olyan jelentős politikai erő a Délvidéken, amely
az észak-vajdasági magyar többségű területek területi autonómiájáért
harcol. Olyasmiért, amit az összes többi szerbiai ellenzéki és nem ellenzéki
párt úgyszintén revíziós elképzelésnek tart, és úgy fél tőle, mint
ördög a szenteltvíztől. A másik pedig az, hogy egészen más a helyzet a
szomszédos országokban tevékenykedő magyar pártoknál, hiszen közülük
a két legjelentősebb az országos politikai hatalom részévé vált. És ha
megfigyeljük, akkor az autonómia élharcosai közül sokan azt követően,
ahogy koalícióra léptek, eredeti elképzeléseiket „félretették”.
Nagyon érdekes például Duray Miklós álláspontjának változása.
Szent-Iványi István: A Magyar Koalíció a koalíciós megállapodásban
két kérdésről lemondott. Az egyik az autonómia kérdése, a másik pedig
a benesi dekrétumok fölülvizsgálatának a kérdése. Tehát Duray nem is
vetheti föl, hiszen ez a koalíciós szerződésben benne van. Elárulták
volna a magyarok ügyét? Nem hiszem. Én úgy gondolom, arról van szó, felmérték,
hogyan tudnak segíteni a szlovákiai magyarságnak. Ők tudják, mit tartanak
a helyes útnak. Lehet, hogy mi innen jól látjuk, de nem biztos, hogy náluk
jobban látjuk, hogy mit kell csinálni, és az sem biztos, hogy jó tanácsokat
tudunk adni nekik.
Gecse Géza: Ezzel csak azt akartam mondani, hogy
„kompromisszumot kötöttek”. Tehát abból, amit most mondanak, nem következik
automatikusan az, hogy mit mondanának egy egészen másfajta helyzetben.
Ravasz Károly: Én nem mondtam és nem mondom azt, hogy bármit is követeljünk.
Én azt mondtam – és ezt fenntartom –, hogy azokat a problémákat,
amelyek léteznek, azokat fel kell vetni, mielőtt elmérgesednek, ami közös
európai érdek. Másrészről pedig teljes mértékben egyetértek azzal a törekvéssel,
hogy Románia és Szlovákia Magyarországgal lehetőleg egy időben váljon
tagjává az Európai Uniónak. A helyzet az, hogy mi ezt kívánhatjuk, de az
erre vonatkozó döntést nem tudjuk befolyásolni. Sajnos, nagyon nagy a veszélye
annak, hogy a következő választásokon Romániában és Szlovákiában is,
megint egy olyan kormányzat kerül hatalomra, amely nem az Európai Unió
felé tájékozódik. Nekünk valóban érdekünk, hogy ez ne következzen be.
De attól, hogy mi a valós problémákra nem hívjuk fel európai uniós tárgyalópartnereink
figyelmét, attól nem erősítjük a meglevő és számunkra kedvező kormányok
helyzetét Romániában vagy Szlovákiában.
Gecse Géza:
Mi a gesztuspolitika lényege? Lehet gesztuspolitika például
az, amikor egy kormány vagy egy
parlamenti párt kijelenti, mit támogat, illetve mit nem, mi az, amit
ellenez, és ezt nyilvánosságra is hozza.
Három
hete, amikor a Szabad Demokraták Szövetsége Pozsonyban járt, Demszky Gábor
és Magyar Bálint azt mondta, az önkormányzatiságra, a magyar
nemzeti jellegre nagyobb hangsúlyt kell fektetni Szlovákiában. Azt jelentené
mindez, hogy érzékelhető egy bizonyos fokú elmozdulás a Szabad Demokraták
Szövetségében?
Szent-Iványi István: Itt nem új dolgokról van szó. Ami az autonó-miatörekvéseket,
az önkormányzatiság megerősítését, a határon túliak jogainak
megteremtését és megerősítését illeti, ebben az SZDSZ-nek kezdettől
fogva határozott álláspontja van. Az SZDSZ alapvetően a demokratikus
ellenzékből létrejött párt, amely először szállt síkra az emberi
jogokért. Nemcsak a hazai emberi jogokért, hanem a határon túliak emberi
jogaiért is. Bizonyára a jelenlévők között is vannak olyanok, akik az
egykori Beszélőt vagy az ÁB Hírmondót olvasták, mondjuk 1982–83-ban,
akkor ez volt az egyetlen olyan magyar folyóirat – szamizdat volt, nem
lehetett könnyen hozzájutni –, amely rendszeresen foglalkozott ezekkel a kérdésekkel.
A benne megjelenő cikkek egyik szerzője Duray Miklós volt. Itt volt egy
konzekvens fellépés a határon túli magyarság jogaiért. Kiss János
vagy hat évvel ezelőtt egy kétrészes, nagy tanulmányt közölt a kollektív
jogok védelmében és megalapozására. Tehát ez nem új, de nincs összefüggésben
azzal, amiről eddig beszéltünk. Én örülök egyébként annak, ha a beszélgetés
a területi revízióról az autonómialehetőségek, vagy a kisebbségi
jogok kérdéskörére terelődik.
Gecse Géza: Azért függ össze a két kérdés, mert a szomszéd országok
politikai elitje valójában nem választja külön határozottan a két
fogalmat. Nemcsak sejtetik, néha ki is mondják, sőt, le is írják, hogy
amikor a magyarok autonómiáról beszélnek, valójában a revízióra
gondolnak.
Szent-Iványi István: Nagyon
sokan gondolják így, és nagyon helytelenül. Én nagyon örülnék neki, ha
a fejlődés abba az irányba menne, hogy valamennyi országban az autonómiához
fűződő jogokat megkapnák. Viszont nincs egységes autonómiarecept. Másfajta
autonómiakoncepció illik egy olyan kisebbséghez, amely területileg
kompakt, és azon a területen többséget alkot. Itt alapvetően a területi
autonómia a megoldás. Más autonómiamegoldások szerencsések olyan
esetben, amikor szétszórt egy kisebbség. Magyarország kisebbségeire ez
jellemző. A magyar kisebbségi és etnikai törvény ezt jól meg is oldja.
Az is autonómiát, kisebbségi önkormányzatokat hoz létre. Nevezhetjük úgy
is, hogy személyi elvű vagy perszonális autonómia. Tehát mindenütt a
helyzetnek meg-felelő autonómia-megoldások lehetnek a jók.
Látható,
hogy Romániában az RMDSZ is visszalépett az eredeti koncepciótól. Nem
adta fel, nem mondja azt, hogy ez rossz volt, hanem azt mondja, hogy ebben a
koalíciós terminusban nem valósítható meg. Ezért nem követeli. A
legkidolgozottabb autonómiakoncepcióval a vajdasági magyar pártok
rendelkeznek. Nemcsak a VMSZ, hanem a többi is. Furcsa módon ezeknek lehet
majd a leggyorsabban realitása. Ebben a pillanatban még nincs, de ha van
ország a közeljövőben, amely a jövőjét illetően a legkevésbé kiszámítható,
az nyilvánvalóan Jugoszlávia, ahol még nagyon sok minden történhet, tragédiák
is természetesen. Én nem a magyarokra gondolok, nem gondolom úgy, hogy ők
lennének ennek a célpontjai.
Az egész
montenegrói kérdés viszont például teljesen nyitott. A Szandzsáké is.
És persze egy nagy összeomlásban és polgárháborúban a magyarok helyzete
is lehet kétséges. Én még azt sem zárom ki, hogy ez új kérdéseket is
felvethet. Ha a nemzetközi közösség úgy látja, hogy nem lehet szavatolni
másképp Jugoszláviában az állampolgárok elemi biztonságát, akkor nem
kizárt, hogy a folyamat – ami
elkezdődött Koszovóban – tovább halad. De ezt akár Montenegró is kiválthatja.
Még nem tudjuk, hogy mi lesz. Egy átfogó demokratizálódásba beleférhetnek
az autonómiakoncepciók, amelyeket mi támogatunk.
Gecse Géza: Lát-e alapvető különbséget Diószegi István a
területi autonómia és a területi revízió között? Hiszen a történelemben
előfordult, hogy egy terület autonóm volt és később függetlenné vált.
Diószegi István: Az
előzőleg feltett kérdésére, a gesztuspolitikára válaszolok. A
gesztuspolitikán Gecse Géza – velem
együtt, nyilván – azt érti,
hogy olyan megnyilvánulásai vannak-e a magyar külpolitikának, amelyek
viszonosságot nem várnak, nem feltételezve teljesítenek bizonyos kívánságokat.
Azt kell mondani, sajnos, vannak. A magyar külpolitikának 1920 óta, amióta
ennek az országnak a külpolitikáját önállóan intézik, ez a
gesztuspolitika az egyik alapvető jellegzetessége. A külpolitika általában
érdekorientált. Ha karikírozni akarnám a magyar külpolitikát egészen
1920-ig visszamenőleg, akkor azt mondanám, a mi külpolitikánk „érdemorientált”.
Arra törekedtünk 1920-tól kezdődően, és törekszünk ma is, hogy a
nagyhatalmaknál jó pontokat szerezzünk. Azt lehet mondani, a magyar történelem
során Andrássy Gyula volt az, aki 1879-ben mint az Osztrák–Magyar
Monarchia külügyminisztere, olyan nemzetközi megállapodást kötött Németországgal,
ahol a teljes viszonosság biztosítva volt, és mindkét szerződő fél érdekei
kifejezésre jutottak. A független Magyarország szerződései ilyen kölcsönös
védelmi, segítségnyújtási egyezményei, a háromhatalmi egyezmény, a
Varsói Szerződés, és azt kell mondanom, hogy az Észak-Atlanti Szövetséghez
való csatlakozás is nélkülözi azt a viszonossági elemet, amely minden kétoldalú
megállapodásnak a tartozéka kell, hogy legyen. És még az érdemszerzés
is a gesztuspolitika része. Gecse Géza arról beszélt, hogy jól- lehet nem
léphetünk fel a területi revízió igényével, de nem szabad elvenni a határon
túli magyarjainknak azt a reményét, hogy egyszer majd még bekövetkezik ez
a változás. Az a benyomásom, hogy ez az érdemorientált magyar külpolitika
– sajnos –
még ezt a reményt is elvenni látszik
határon túli magyarjainktól. A viszonosság nélküli szerződések
kategóriájába sorolhatók ezek az általunk aláírt alapszerződések,
amelyben ugye a nemzetközi jogban, a nemzetközi kapcsolatok történetében
teljesen egyedülálló és ritkaságszámba menő módon még egyszer
elismertük azokat a határokat, amelyeket egyébként elfogadhatatlannak,
igazságtalannak minősítünk. Mindezt minden kézzelfogható viszonosság nélkül
tettük. És ugye azt kell mondanom, hogy ebben a tekintetben nincs különbség
a magát a nemzetinek nevező kormány és a mások által nemzetietlennek
nevezett kormány között.
Szent-Iványi István: Az
alapszerződésekkel kapcsolatos bírálatra, vagyis hogy azok viszonosság nélküliek
lettek volna, mindenképpen reagálni szeretnék. Én úgy ítélem meg, nem
voltak viszonosság nélküliek. Amiről mi lemondtunk úgymond még egyszer,
az lehet, hogy példátlan, de nekünk nem került semmibe. Erről mi már
lemondtunk a párizsi béke-szerződésben. Egyébként a trianoni békeszerződést
is elfogadta és ratifikálta az akkori Magyarország. Lélekben nem, de törvényesen
elfogadta. És ugyanígy, a párizsi békeszerződésben ez 1947-ben is megtörtént.
Amit viszont mi kértünk, az egy sor gyakorlati dolog volt. Igaz, kevés
dolog teljesült. Bár most kezdenek megvalósulni. Benne volt a vegyesbizottságok
felállítása, a különböző kulturális intézmények támogatása, az Európa
Tanács kisebbségi jogi dokumentumainak ratifikálása, és közvetlenül bíróság
előtti perelhetősége. Az más kérdés, hogy ezeket csak részben tartották
be ezek az országok. Ezek azonban az ő nemzetközi szavahihetőségüknek ártottak.
Magyarországnak viszont ez a dolog használt. Ha Önök találkoznak vezető
európai politikusokkal és megkérdezik a véleményüket, helyesen
cselekedett-e Magyarország, és szerepet játszott-e ez abban, hogy ma
Magyarország megítélése lényegesen jobb, mint jó néhány szomszédjáé,
azt fogják mondani, hogy igen. És ez nem csak vállonveregetés. Ennek
gyakorlati haszna van. Ez olyan tőke, amelyet Magyarország NATO-csatlakozásában,
EU-csatlakozásában lehet valóságos pénzre váltani. Én azt hiszem, hogy
a NATO-csatlakozás végképp nem tekinthető egyoldalú és nem viszonzott
szerződésnek, hiszen alapja a kölcsönösség. A washingtoni szerződés
5. cikkelye az egyetlen komoly biztosítéka ma Magyarország védelmének, ha
a dolgok rosszra fordulnak. Persze, most nem támad meg bennünket senki,
nincs is ilyen veszély. De, ha ez bekövetkezne, akkor ez lenne az egyetlen
biztosíték. Nem hiszem, hogy ezt bárki kétségbe vonná. És már abban is
nagy szerepe van, hogy nem is nagyon akarnak Magyarország felé kihívást
intézni a szomszédos országok, mert NATO-tagállammal szemben ilyet nem
tesznek. Úgy látom, hogy az alapszerződéseknek megvolt a maguk haszna. Én
nem akarom ezeket érdemükön felül dicsérni. Mert nem nagyon nagy ez a
ha-szon. De haszonnal járt. És én nem látom úgy, hogy ezért mi bármi
olyasmivel fizettünk volna, ami nekünk nagyon becses vagy különösen értékes
vagy most fogadtunk volna el valami olyasmit, amit sohasem voltunk hajlandók
elfogadni.
Gecse Géza: Megadom a szót a közönségnek. Tessék!
–
Balogh Elemér vagyok. Egy adásban Diószegi professzor úr azt mondta az egyik
műsorban, hogy van egy mozgalom Erdélyben, hogy Erdély kapjon autonómiát.
Nagyon kétségbe vonta, hogy ebből lehet valami. Erdély önállóságának,
autonómiájának történelmi gyökerei vannak. Erdély a XV–XVI. században
igen fényes kort ért meg, az akkori viszonyok között. Ha a románok között
van erre fogadókészség, ennek nagyon kell örülni, és támogatni kell.
Nagyon hasznos lenne az egész románság szempontjából. Mert Erdély
magasabb színvonalra emelkedhetne, mint ahol ma Románia van, és hídszerepet
tölthetne be Románia és a nyugati világ között.
–
A nevem:Kéri Edit. Először szeretnék fejből idézni Márton Áron
püspöknek Bukarestben az 1940-es évek végén a román, lényegében ávós
rendszerű katonai bíróság előtti utolsó szavaiból. Ő azt mondta:
„Addig nem lesz béke Erdélyben, amíg ketté nem választják.” Körülbelül
úgy, ahogy a bécsi döntésben volt, de annak voltak igazságtalan vonásai,
mert Hitlert az érdekelte, hogyan mennek a vasútvonalak. Márton Áron azt
mondta, addig nem lesz béke, amíg nagyjából fél Erdély nem fog a románokhoz,
Észak-Erdély pedig a magyarokhoz tartozni. Miért írták le Helsinkiben azt
az egy mondatot – ha soha, senki
sem veti fel – hogy lehet határrevízió
békés úton?
Diószegi István: Az 1970-es Helsinki megállapodásban –
emlékeim szerint – azért
ez a mondat annyira homályosan van megfogalmazva, hogy abból csak mi
magyarok és a hozzánk hasonló hátrányos helyzetben élők olvassák ki
azt, hogy lehetséges a határok békés megváltoztatása. Egyébként, ha végigtekintünk
az újkori történelemben, akkor nagyon kevés példát találunk arra, hogy
a határok békés eszközökkel és nem háborúval… (Tömeg: Szlovákia…)
Erre azt mondják, az adott határokon belüli újabb elrendeződés, és csak
az. Ez egy hipokrita közelítés, de tény. Ami érdemleges változás békés
úton végbement, az sem Európában történt. Két eset van: az Egyesült Államokban,
1803-ban az unió megvásárolta Franciaországtól Lousianna-t, 1867-től
pedig Oroszországtól Alaszkát. Az európai nemzetek úgy voltak ezzel, hogy
kardcsapás nélkül területet átengedni becstelenség. Így voltak az
uralkodók is. Magyarország is próbálkozott a szorult helyzetekben lévő
szomszédos országokkal, Csehszlovákiával, Romániával 1922-ben, semmi sem
lett belőle. De, amikor már kritikus volt a helyzet, akkor a romániai tárgyalások
sem sikerültek. Mert nincs készség, nincs hajlandóság a békés lemondásra.
Mindezzel együtt én egyetértek azzal, hogy elő kell szedni a levéltárak
mélyéről – mert lassan már oda került a helsinki megállapodás – ezt
a mondatot is. És azért figyelemmel kell lenni arra, hogy a nemzetközi közösség
ezt a lehetőséget nem tartja teljesen kizártnak.
Szent-Iványi István: Hadd pontosítsak: az itt idézett szöveg úgy
hangzik, hogy a „határok erőszakos úton nem változtathatók meg”. Ebből
vezették le a nemzetközi jogászok, hogy akkor békés úton megváltoztathatók.
Igen, ezt nem zárja ki a helsinki szerződés. De nem azt mondja, hogy békés
úton meg kell változtatni, hanem ezt nem tekinti ellentétben állónak a
helsinki szerződéssel. De ennek a realitása annyi, mint amennyit a
professzor úr elmondott.
– Balogh
Erzsébetnek hívnak. Mekkorák az önrendelkezés esélyei? Tudniillik a
Bácskában is kiirtottak, némelyek szerint 40 ezer, mások szerint 60 ezer
magyart. Ha ott felvetik azt a kérdést, hogy tessék szavazni. Ki mer ott
szavazni, ahol népirtás folyt? Kárpátalján is. Kinek az ígéretét lehet
elhinni, ha megígérik neki, hogy utána nem végeznek ki senkit? Nem lesz se
sortűz, se tankkal taposás, se karóba húzás, semmi ilyen. Ki hiszi ezt
el? Hogy tetszik elképzelni ezt az önrendelkezést?
Ravasz Károly: Azt hiszem, hogy a felszólalás lényege
az volt, hogy ki mer szavazni, amikor azt mondjuk, hogy az önrendelkezési
jognak kell érvényesülnie. Akkor az csak népszavazás útján érvényesíthető.
És mint-hogy ezt a megoldást az Európai Uniótól várnánk, természetes,
hogy ezeknek a népszavazásoknak az Európai Unió felügyelete mellett
kellene megtörténniük.
Nem
hiszem azt, hogy ez olyan riasztó dolog lenne, amit nem lehetne felvetni és
képviselni.
– Tatár József vagyok, a Magyar Műveltség Szolgálat ügyvezető szolgálója.
Hogy lehet azt elképzelni egy alapszerződésben, hogy meghagyják a benesi
dekrétumot, amely többek között arról szól, hogy a magyar embernek
nincsenek semmiféle jogai. Ha ez mint törvény megmarad, akkor holnap egy másik
kormány kerül Szlovákia élére. Azt mondja, kérem, ez a törvény él. Mától
nem tanulhat, nem állampolgár, elvesszük a birtokát és kiűzzük az országból.
Hogy lehet egy ilyenbe egyáltalán belemenni, egy önmagát magyarnak valló
külpolitikusnak?
Szent-Iványi István: Ezt a kérdést nekem címezték, érzem. Az
alapszerződésben a benesi dekrétummal nem foglalkoztunk, semmilyen formában
sincs benne. A Magyar Koalíció szerződésében az szerepel, hogy nem fogják
követelni ennek felülvizsgálatát. A benesi dekrétumok passzusai,
amelyekre ön utal, későbbi törvényhozási aktusokkal már hatályon kívül
kerültek. De egyrészt ez valóban, az egykori csehszlovák alkotmánynak is
a része lett, és ez „szent szöveg” Csehországban, és Szlovákiában
is. Ezt nem csak mi nem tudjuk megváltoztatni, Németország sem. Németország
megpróbálta felvetni ezt a kérdést – talán az itt jelenlévők emlékeznek
rá, néhány évvel ezelőtt –, rendkívül élesen reagáltak rá, nem
csak a csehek, mert ez érthető, hanem a saját szövetségeseik: Franciaország,
Nagy-Britannia és az Egyesült Államok is. De mindenki tudja, hogy a benesi
dekrétumok súlyos törvénytelenségeket szentesítettek. Majdnem a müncheni
törvényekkel felérő rendelkezések voltak. Az egész cseh politikai elit,
és itt nemcsak a nacionalisták, kommunisták, hanem gyakorlatilag mindenki
számára érinthetetlen szöveg. Hatása ennek –
a mi szempontunkból – csak
két esetben van. És ezt mi sem tudtuk, de a Magyar Koalíció sem tudta elérni.
Ez a kárpótlások és a közösségi ingatlanok visszaadásának az ügye. A
kárpótlásoknak csak egy része, mert a nagyobb részt rendezték. De azokat
a kárpótlásokat, amelyek különböző közösségi ingatlanokra
vonatkoznak, már nem sikerül érvényesíteni a benesi dekrétumok miatt. Ez
egy olyan kérdés, amelyet hosszú távon lehet megoldani. Abban reménykedem,
hogy a mostani politikai pártok magatartása – Dzurinda elismerte a
Magyar Koalíció dunaszerdahelyi kongresszusán, hogy a legkonstruktívabb
erő ma Szlovákiában a Magyar Koalíció, amelyre a legbiztosabban számíthat.
Ez elvezethet e két, még érvényben lévő rendelkezés hatályon kívül
helyezéséhez.
Ravasz Károly: Nem kívánom a szlovákiai Magyar Koalíció politikáját
kritika tárgyává tenni, mert ők tudják megítélni azt, hogy az adott
politikai helyzetben mi az, amit el tudnak fogadtatni. Én elképzelhetőnek,
sőt elfogadhatónak is tartottam volna, hogy a kártérítési igényekről a
Magyar Koalíció lemondjon. De azt, hogy a benesi dekrétumokat elfogadhatónak
tartsa, ez számomra érthetetlen. Mert hiszen a benesi dekrétumok megállapították,
teljesen indokolatlanul a magyarság a kollektív felelősségét. Ez egy
elfogadhatatlan dolog. Ennek nem lehet, még 50 vagy 60 év után sem a
jogosultságát vagy indokoltságát elfogadni. Arról, hogy 55 évvel ezelőtti
vagyonelkobzások fejében milyen kártérítést fizessenek-e vagy ne, erről
lehet alkudozni. De a benesi dekrétumok, amelyek deklarálták a magyarság
kollektív felelősségét, nem képezheti megoldás alapját. Lehet, hogy ez
egy szubjektív meglátás a részemről, mert én a pozsonyi magyar
meghatalmazotti hivatalban és utána a prágai követségen végigharcoltam
az 1945 utáni szomorú éveket, amennyire lehetett, amennyit meg lehetett
tenni az ottani magyarság védelmében. Nagyon keveset lehetett megtenni,
majdnem semmit sem lehetett tenni. Éppen azért, mert a benesi dekrétum
alapjára helyezkedtek. Nem férnek össze a benesi dekrétumok egy
demokratikus Európa elveivel.
–
Szabó András vagyok. Nagy lelkesedéssel beszélünk a határon túli magyarok
helyzetéről. Nézzünk kicsit a határon belülre. Itt milyen a magyarok
helyzete? Kérem szépen, önök nagyon akarnak harcolni a határon túli
magyarokért. De már nyolc éve sínylődnek a vési menekülttáborban a Bácskából
idemenekült magyarok. És mit tettek Önök értük? Előbb a belpolitikát
hozzuk rendbe, akkor lesz megfelelő külpolitikánk!