Vita
a kettős állampolgárságról
Interjú
Csoóri
Sándorral,
a Magyarok Világszövetsége elnökével
Vasárnapi
Újság, 1998. április 12.
Egy héttel ezelőtt volt a Magyarok Világszövetségének a választmányi ülése, amit követett egy sajtótájékoztató, és a magyar sajtóban olyan dolgokat tulajdonítottak Csoóri Sándornak, a Magyarok Világszövetsége elnökének, ami ott nem úgy hangzott el, és erről a hét folyamán kizárólag a Határok nélkülben hangzott el hiteles információ.
Csoóri
Sándor:
Valóban meg is köszönöm önöknek azt, hogy arról a sajtótájékoztatóról
ott rögtön elmondhattam a magamét, ami a Határok nélkülben
elhangzott. De úgy látszik, hogy nem mindenkit érdekelt ennek a beszámolónak
a tényszerűsége. Hétfőtől kezdve csak a háború zajait lehetett
hallani, és egyik újságíró már a másik újságírót sarjasztotta,
bogozta és erősítgette anélkül, hogy arra, amit én mondtam, arra is
odafigyelt volna. Mi a választmányi ülésen nem jelentettük ki, hogy kettős
állampolgárságot kell adni a határon túliaknak. Azt sem jelentettük ki
egyértelműen, hogy szavazati jogot kell adni, hanem azt mondtuk: tárgyaljunk
erről, hogy mindenki megértse –
különösen most a választások előtt –,
hogy mi van e kérdések mögött? Én olyan szavakat, hogy „alanyi
jogon” nagyon nehezen mondok. Számomra egyelőre kideríthetetlen, mégis
mindenki azt mondta, hogy én beszéltem alanyi jogról és így tovább. Volt
szó alanyi jogról, nem tudom biztosan, hogy ki említette, de úgy
gondoltuk, hogy beszéljünk bármiről bátran, hiszen a társadalomban beszélnek
róla. Ha kényes kérdésekről van is szó, természetesnek tartottam volna,
hogy erről mindenki halljon, tudjon és beszéljen.
Gecse
Géza: Miért kényesek ezek a kérdések?
Csoóri
Sándor:
Ilyen ország nincs, amelyiknek ennyi más országban lenne nagyszámú
lakossága. Minden országban gondot jelent, Romániában, Ukrajnában, Szlovákiában
– bizonyos
értelemben –,
Horvátországban, Kis-Jugoszláviában, még Szlovéniában is, és ha
nem tesszük tisztába, akkor ez örökké izgatószerként, mint egy szilánk,
vándorol, mindig bizonytalanságot jelent a térségben. Nem ugyanolyan veszélyesek
ezek a kérdések, mint mondjuk Boszniában vagy Koszovóban, de soha nem lesz
béke, soha nem lesz nyugalom, akár a kultúrában, akár az emberek lelkében,
ha a magyarkérdést nem tisztázzuk ebben a térségben. A másik oka pedig
az, hogy a politikusoknak nem volt elég ismeretük arra, hogy ezt a történelembe
ágyazva próbálják megoldani, a nemzetközi szervezetek előtt megvilágítani.
Ezek a kérdések összefüggnek, és hogyha például akármelyik külügyminiszter
– a
mostani vagy majd a következő alkalommal egy másik –,
ha kényes kérdések lobbannak föl, akkor érdemes, ha meghívja előbb
azokat az illetékeseket, akik közvetíteni tudják vagy megfogalmazni ezeket
a kérdéseket, és hogyha nem értenek egyet, azután hozzák nyilvánosságra.
Mi is sokkal jobban jártunk volna, a társadalom is jobban járt volna, a
politikusok is.
Gecse
Géza: Ki fogalmazta meg egyébként ez után a választmányi ülés
után azt, hogy kettős állampolgárságra esetleg szükség van?
Csoóri
Sándor:
A kettős állampolgárság igénye, ez többször fölbukkant a Világszövetségen
belül, de úgy látszik, hogy a schengeni határok föltünedezése után erősödött
ez meg, és a választmányi ülésünkön most mindenünnen, Erdélyből és
Kárpátaljáról is jött az igény, hogy erről beszéljünk.
Gecse
Géza:
Az a közvélemény-kutatás, amelyet a Magyar Hírlap közölt, hogy a
kárpátaljai magyarok és az erdélyi magyarok rendkívül jelentős része
van a kettős állampolgárság mellett, ez milyen forrásból származik?
Csoóri
Sándor: A választmányi ülésen ifjú Toró Tibor számolt
be arról, hogy egy közvélemény-kutatást kezdeményeztek a Balázs Ferenc
Intézetben, és azt állapították meg, hogy az erdélyi magyarság körében
körülbelül 65 százalékban volt ilyesféle igény, Kárpátalján pedig
90-95 százalékban, tehát majdnem a teljes Kárpátalja igényelte volna
ezt. Gondolom, a rossz szociális helyzet, a bizonytalanság váltotta ki az
emberekből ezt az igényt. Ha az Európai Közösségbe Magyarország be-kerül,
Románia nem, Szlovákia nem, Ukrajna nem, Kis-Jugoszlávia nem, Horvátország
nem, akkor bizony az ott élő magyaroknak vízum kell, mindenképpen megnehezül
az, hogy idejöjjenek. Márpedig ők úgy érzik, lehet, hogy régóta másik
ország állampolgárai, de lélekben a magyar nemzet részei, tehát
nemzetpolgárok is. Ezt a meghasonlott helyzetet valahogyan föl kellene
oldani. Azok az alapszerződések, amelyeket megkötöttünk, nem adnak annyi
biztonságot, hogy az emberek jól érezzék magukat, ne féljenek, ne emlékezzenek
a múltra. Ugye Herder azt mondja, hogy „hazád ott van, ahol nem
kell magyarázkodnod.” Egy kisebbséginek pedig állandóan magyarázkodnia
kell, sőt nemcsak magyarázkodnia, hanem nyelnie is rengeteg olyan igényt,
amit egy többségi nemzethez tartozó természetesnek tart. A kisebbségben,
nemzetiségi sorban élőnek ötszörös erőfeszítéssel sikerül csak
megfogalmaznia vagy elérnie, azt szinte legtöbbször nem is sikerül.
A
biztonságról hadd mondjak még valamit: politikusok közül sokan egyáltalán
nem gondolják végig, hogy Trianon nemcsak országvesztéssel, hanem
vagyonvesztéssel is járt a határon túli magyarság részére. A II. világháború
után pedig különösen, hiszen a szocializmus, ugye tudjuk, hogy fosztotta
meg a tulajdonától az embereket. A kisebbséget is szinte teljesen. Tehát a
kisebbségnek ez a biztonsága is hiányzik. Ha a Kárpát-medencében, a határon
túli magyarságnak megvolna a tulajdona, vagy visszakapta volna nagyobb mértékben,
mint ahogyan megígérték neki, de úgyse teljesítették, akkor kevésbé vágyakozna
más fogódzók után, például kettős állampolgárság vagy szavazati jog
után.
Nemcsak
politikai vasfüggöny volt Nyugat és Kelet között, hanem az óriási különbség,
amely a vasfüggönynél is sokkal, de sokkal riasztóbb volt, hogy Nyugaton a
tulajdon volt mindennek az alapja, az élet alapja, a remény alapja, itt, Közép-Európában,
Keleten pedig elvették a tulajdont. Tehát a bizonytalanság sokszoros,
emiatt rezdülnek meg a lelkek és az agyak, ha bármi olyan új dolog
jelentkezik a látóhatáron, amely a mostani állapotukat is még hátrányosabbá
teheti. Ha a NATO-csatlakozásról mi népszavazással dönthettünk, akkor
azt gondoltam, ezekről a kényes kérdésekről igenis ugyancsak az ország
nyilvánossága előtt beszélhetünk. Végül is tudomásul kell vennünk,
hogy most ebben a térségben van magyarkérdés is, hiszen minden országban
gondot jelent, Szlovákiában is, Romániában is, Ukrajnában is, Kis-Jugoszláviában
is. Ne csak mindig elfogadjuk a helyzetet, hanem legyünk olyanok mi is, hogy
kezdeményezzük, hiszen az alapszerződésekben először például az erdélyi
magyarság ígéretet kapott, hogy lesz egyetem. Aztán ahogy telt-múlt az idő,
elkezdtek toporogni körülötte, előreléptek, visszaléptek, és nem tudom,
hogy most a felhők között „lebeg” ez az igény. Ez nagyon komoly
bizonytalanságot jelent a lelkekben, ugye az erdélyi magyarok nem fegyvergyárat
akartak, hanem egyetemet. Az emberekben azért támadt föl a biztonság utáni
vágy, mert nem érzik biztonságban magukat. Se lélekben, se kultúrában,
se az anyanyelvük gyakorlatában. Mi tartott össze bennünket századokon át?
Az, hogy nagyjából ugyanúgy gondolkodtunk Szent Istvánról, Szent
Lászlóról, Hunyadi Mátyásról, Petőfiről, Kossuthról,
Széchenyiről, ugyanúgy gondolkodtunk Ludas Matyiról, a Fehér ló
fiáról és így tovább. De ha megint kapuk ereszkednek közénk, akkor
egyre több olyan akadály jelenik meg, hogy ez a természetes egyetértés töredezik,
megfakul, megkopik, és az asszimiláció egyre nagyobb méretekben tünteti
el körülöttünk a magyarságot.
Gecse
Géza:
Csoóri Sándor szerint mi fogja eldönteni a magyarság jövőbeni
sorsát?
Csoóri Sándor: Jósolni nem akarok, nem szeretnék, inkább csak azt a gondolatomat kifejezni, hogyha Magyarország belülről, szellemében, erkölcsében megint megerősödik, ha itt érdemes lesz magyarnak lenni, akkor érdemes lesz magyarnak maradni nemcsak a Kárpát-medencében, hanem a világon mindenütt. Egy nép, egy nemzet, ha belülről erős, akkor minden kapcsolatában is erős lesz. És nekünk erre kellene törekednünk.