Viktor Jerofejev – Gecse Géza
Magyar Nemzet,
hétvégi melléklet, 36.old.
2010. február
27.
A cikk eredeti helyén - kattintással: http://www.mno.hu/portal/697534
Agyaglábak
Viktor Jerofejev
az orosz civilizáció másságáról, a vörös tojásokról és a komplexusokról
Gecse Géza
Annak ellenére
zárták ki 1979-ben a Szovjet Írószövetségből, hogy kádergyereknek számított:
édesapja Sztálin és Molotov tolmácsa, illetve tanácsadója, majd szovjet
diplomata volt.
Viktor Jerofejev
odahaza csak a gorbacsovi peresztrojka vége felé, 1988-ban jutott ismét szóhoz.
Regényei otthon a kilencvenes években jelentek meg, és az évtized második
felétől Magyarországon. Történelemről, fóbiákról, birodalmakról beszélgettünk.
Kell-e
félniük a magyaroknak Oroszországtól? Hát persze, hogy kell, hiszen mi
kormányozhatatlan ország vagyunk! Senkinek sincs fogalma Oroszországban arról,
hogy a következő napon mi történhet. Ha valaki azt állítja magáról, hogy képes
megjósolni, mi fog történni, higgye el, az illető sarlatán. Ráadásul Oroszország
instabilitásának mértéke is nehezen meghatározható. Annyira, hogy néha, amikor
reggel tea helyett esetleg kávét iszom, eszembe jut, hogy estére talán ismét
kitör az októberi forradalom. Ám nem kell félni a történelemtől. Nekünk,
oroszoknak a németekkel való viszonyunk ugyan összetett, mégis ma az oroszok
meggyőződése, hogy a németek Oroszország legjobb barátai. A történelemhez való
viszony tehát saját magunktól függ, mindanynyian saját sorsunk sofőrjei vagyunk.
– Mennyire igaz ez a második világháborúra? Elismerik-e például már azt, hogy az
ellenség soraiban, így a Wehrmachtban ugyanúgy lehettek hősök, mint a Vörös
Hadseregben?
– Az utóbbi időben a görcsök némileg oldódtak. A jó Sztálin című könyvemben én
például írtam a német pilóták és tengeralattjárók tisztjeinek és legénységének
hősiességéről, amiért éles kritika ért. Kiderült, hogy még mindig nem vagyunk
képesek teljes mértékben feldolgozni a múltat, és a társadalom jelentős részének
az ellenség ellenség maradt, amit részben érthetővé tesz, hogy sokkal többen
pusztultak el közülünk a második világháborúban, mint amennyit a szovjet vezetés
bevallott. Nem 27, hanem közel 40 milliónyian – szinte felfoghatatlan szám.
Hullahegyekkel borítottuk el a fasiszta Németországot, hogy győzni tudjunk. A
gyengeség jele, hogy a győzelemhez ennyi halottra volt szükségünk. Össznemzeti
szinten mind a mai napig nem történt meg nálunk a második világháborúban
elpusztult katonáink ünnepélyes újratemetése. A háborúban meghalt német
katonáknak is csak szórványosan van emlékhelyük.
– Oroszországban sajátos, úgynevezett szuverén demokrácia van. Ön arról is írt,
hogy mindannyiunkban él egy Sztálin. Éles a kérdés, hogy mennyire jó Sztálin
Putyin vagy Medvegyev?
– Ki kell ábrándítanom. Mind Putyin, mind Medvegyev nagyon messze van Sztálintól,
nem sztálini volumenű emberek. Mindkettejüket ismerem kicsit. Mi, oroszok néha
elhisszük magunkról, hogy európaiak vagyunk, de ugyanúgy nem vagyunk azok, mint
ahogyan a kanadaiak és az Amerikai Egyesült Államok polgárai sem azok. Mi más
civilizáció vagyunk, tehát nem kell csodálkozni azon, ha keressük saját szuverén
demokráciánkat. Ráadásul a fogalmat mint kifejezést még csak nem is a Kremlben
találták ki, hanem Che Guevara mondta, hogy „a nemzetközi monopóliumok
hatalmának felszámolása nélkül nem fogunk tudni szuverén demokráciában élni”. És
Vlagyiszlav Szurkovnak, akinek ezt néhány éve sikerült meghonosítania, a
kremlbeli dolgozószobája falán valóban ott is lóg Che Guevara arcképe. Ma
egyébként Oroszországot nehéz olyan államként elképzelni, amelyet le lehet írni
egyetlen uralkodó ideológiával. Ugyanarról a kérdésről még a hatalom legfelsőbb
berkeiben sincs mindig egyetértés. Még Putyin és Medvegyev álláspontja is
gyakran különbözik. Míg Putyin számára a Szovjetunió szétesése a XX. század
legnagyobb tragédiája, és a legfőbb károkozó az, aki ezt előidézte, addig
Medvegyev szerint ez szükségszerű történelmi folyamat következménye volt. Nagyon
sok további kérdésben sincs egyetértés a Kremlen belül sem, így – talán
Juscsenkót és Szaakasvilit leszámítva – nincs konszenzusos ellenségkép sem.
– Régen mind az orosz, mind a szovjet propaganda – utóbbi főként 1956 miatt – a
magyarokat ellenségnek tekintette. A jó Sztálin című könyvében rövid fejezetet
szentelt a magyar ’56-nak…
– Én akkor Franciaországban laktam, édesapám a Szovjetunió párizsi
nagykövetségének kulturális tanácsosa volt. 1956-ban a mi hófehér
nagykövetségünket magyar emigránsok vörös festékkel töltött tojásokkal dobálták
meg, odabent a követség munkatársai mindannyian fel-alá szaladgáltak. Akkor
megdobbant a szívem, és nagyon szerettem volna magyar lenni! Megragadni egy
tojást, telibe trafálni vele a követség fehér falát! Akkor kedveltem meg a
magyarokat, mert megértettem, hogy mindig jobb felkelni vagy legalább azok
oldalán állni, akik vörös festékkel teli tojásokat dobálnak, és ez az érzés
maradandó nyomot hagyott a regényeim stílusán, a művészetemen is.
– Van egy érdekes vita, amely nemcsak nyugaton, hanem Oroszországban is arról
szól, hogy melyik állam számít birodalomnak. A nem birodalompárti Vlagyimir
Kantor úgy látja, hogy a birodalmiságnak a civilizációépítés rokon értelmű
fogalmaként van értelme. A birodalompárti Alekszandr Dugin viszont úgy gondolja,
hogy Oroszország nemhogy nem birodalom, hanem országnak sem mindig mondható,
mert hol így, hol úgy viselkedik, olykor még az Amerikai Egyesült Államok
gyarmataként is.
– Nincs ebben semmi meglepő, mivel a birodalom, az impérium fogalma a politika
piacán nálunk negatív csengésű. Más kérdés, hogy a birodalmi érzés az oroszok
vérében van. Csak a nyitott piacon rossz a szó hangzása, a zárt piacon igen jó
ára, keletje van.
– Mit jelent az, hogy „zárt piac”?
– A zárt piac olyan terület, ahová külföldieket nem engedünk be. Egymás között
beszélünk meg dolgokat, például a fürdőben. És ha ezen a piacon te nem vagy
imperialista és nacionalista, akkor „nem vagy a mi emberünk”. Elvben az a jó, ha
te a birodalmi politika egyszerű, érthető gondolatait osztod. Ellenben ha
egyenesen teszed fel a kérdést, akkor a válasz általában: „Micsoda? Ugyan! Hogy
képzeli?” Ami az imént említett, egymásnak ellentmondó gondolatokat illeti,
Oroszország – különösen politikailag – sajátos birodalom. A Szovjetunió furcsa
ország volt, mivel az Oroszországi Föderáció roszszabbul élt a legtöbb szovjet
köztársaságnál. Ezt akarta? Nem, de így alakult. Ha szükséges volt, akkor
forrásokat kellett elkülöníteni nemcsak a keletnémeteknek, hanem a
peremköztársaságok számára is, hogy ne éleződjön ki a helyzet. Úgyhogy most,
amikor a Szovjetunióval kapcsolatban a birodalom újjászületéséről beszélnek
sokan, ez azért nevetséges, mert hogyan lehet olyasmit feltámasztani, ami
valójában nem is létezett. A cári Oroszország esete persze más, hiszen annak a
hivatalos neve is az volt, hogy Orosz Birodalom. De akkor Lengyelország és
Finnország is az ország része volt! Ami pedig Oroszország amerikai gyarmati
jellegét illeti, erősen Amerika-ellenesnek kell lenni, hogy valaki ilyet
állítson. De feltehetjük másként is a kérdést: viselkedik-e néha gyarmatként
Oroszország? Nos, a válasz – igen. Kőolajforrásainkkal, gáz- és erdőkincsünkkel
nemcsak Európa, hanem az egész világ nyersanyagbázisának számítunk. Vagyis
Oroszország esetében ma legfeljebb agyaglábakon álló birodalomról beszélhetünk.
– Mennyire megalapozott az a kijelentés, hogy az orosz vezetés új birodalmi
politikát igyekszik követni?
– Mivel az orosz vezetés liberális impulzusokat nem kap, ezért másfajta
impulzusok igénybevételére szorul annak érdekében, hogy mind odahaza, mind pedig
a világban megszilárdítsa helyzetét. Ezért Oroszország a szovjet geopolitikai
imperializmus eszközét is használja, amely kellemetlen felhangokat kelt,
különösen a szomszédos európai országokban. A második világháború kitörésében
például még Lengyelországot is képes felelőssé tenni.
– És a baltiakat úgyszintén, hiszen Medvegyev elnök 2009 májusában olyan
bizottságot állított fel, amelynek feladata a második világháborúval kapcsolatos
„történelemtorzítással” szemben felvenni a harcot. Bolgár történész-kolléganőm
szerint nem normális, ha az oroszoknak komplexusaik vannak, és az orosz elnök
ilyen ügyekkel foglalkozik.
– Itt nem komplexusokról, hanem ideológiai szempontból széthullóban lévő
országról van szó. Olyan csavarokkal igyekeznek rögzíteni, amelyekről azt hiszik,
hogy szilárddá teszik. Persze ez hiábavaló igyekezet, mivel ha újraértékelésről,
közte a háború átértékeléséről is szó van, akkor nem szabad mániákus
meggyőződéssel letenni a voksot Sztálin vagy Hruscsov igaza mellett. A
történetírás pedig amúgy is saját útját járja. Nem hiszem egyébként, hogy az
átalakult, mai szovjet imperializmus valóban fenyegető. Az egyetlen igazi
veszélyforrást én az Ukrajnával való viszonyunkban látom. A Krím félszigeten és
a Dnyeszter menti köztársaságban megismétlődhet, ami köztünk és Grúzia között
történt. Különösen a Krím ügye izgat. Nem azért, mert úgy gondolom, hogy a
félsziget történelmileg Oroszországhoz tartozik, hanem azért, mert ez jó ürügy
ahhoz, hogy széles körű támadás induljon az ukrán demokrácia, pontosabban a
demokrácia ukrán változata ellen. Oroszország agresszióját az korlátozhatja
csupán, hogy hadserege komoly háborúra alkalmatlan, és nincsenek szövetségesei.
Hiába győzte le másfél éve Grúziát, Oroszország csupán két latin-amerikai ország
jóváhagyását volt képes elérni. Oroszországtól nem lehet úgy félni, mint ahogy a
Szovjetuniótól lehetett, mivel más a státusa, mint a Szovjetunióé volt.
– Sokan állítják, hogy a nemzetállam és a demokrácia ügye egymástól
elválaszthatatlan. Oroszország történelme során még soha nem volt ennyire
nemzetállam, mint amenynyire ma az, hiszen az ország lakosságának a 80 százaléka
orosz.
– Ettől függetlenül távol vagyunk attól, hogy Oroszországról nemzetállamként
beszéljünk, hiszen továbbra is rengeteg nemzetiségünk van. Ez a húszszázalékos
arány igen magas. Nemzetiségeinknek rengeteg folyamatra van döntő befolyásuk,
így a választások végeredményére is.
– Oroszországnak ugyanannyi nemzetisége van, mint amennyi orosz az ország
határain túl él. Van olyan elképzelés, amely szerint a határon túlra került
orosz nemzeti közösségek, továbbá a Magyarország határain túlra került magyarok
ügye olyan tényező, amely elősegítheti egy közös orosz–magyar kisebbségvédelmi
politika kialakítását, bár az elmúlt évek tapasztalatai gyakran azt támasztják
alá, hogy a határon túli oroszok ügyét Oroszország valójában saját
külpolitikájának rendeli alá, vagyis eszközként használja céljai
megvalósításában.
– Bizonytalan és megformálatlan az orosz külpolitika ebben a tekintetben. Hiszen
ha a határaidon túlra került nemzeti kisebbségeidnek segíteni akarsz, akkor azt
a leginkább pénzzel lehet. Az állam viszont tart attól, ha pénzt áldoz rájuk,
akkor az egyszerűen elvész, mert legalább a felét ellopják. Vagyis itt az orosz
államiság kidolgozatlanságáról, gyenge demokratikus partneri mivoltáról van szó.
Azt lehet mondani, hogy ilyen értelemben nem is létezik valójában Oroszország.