Hannover, 2009.szeptember 11.
Kattintással:
http://gondola.hu/cikkek/67365
„Mindannyiunk feladata, hogy
ott, ahol vagyunk, a tudatlanság homályát oszlassuk”
Trianon, Párizs és Brüsszel
A szlovák-magyar viszony
Gecse Géza előadása Hannoverben
A
felgyorsult közlekedés és a hihetetlen sebességgel fejlődő kommunikációs
technológia világában is ritkán adatik meg, hogy egy éppen aktuális témához
megfelelő szakértő előadót találjon egy nyugaton élő magyar gyülekezeti
közösség vagy kulturális egyesület.A Hannoveri Magyar Református Gyülekezet, valamint a Hannoveri Magyar Egyesület
nagyon kivételezett helyzetbe került azáltal, hogy Gecse Géza történész, sokunk
számára nagyon is meglepő témakörben tartott előadást és vett részt két héten
keresztül a Hannoveri Leibniz Egyetem Nyári Akadémiáján és az alkalmat
kihasználva hogy városunkban tartózkodik, meghívtuk őt egy kerekasztal
beszélgetésre, egyfajta vitaestre.
Kisebbségpolitikák és kisebbségi konfliktusok,
amelynek jegyében a hannoveri
egyetem történészei a rendezvényt szervezték ugyanis olyan témakör, amely a
nyugatra kikerült magyar emberek életét alapvetően befolyásolta. Az általam
közelebbről ismert Észak-Németországi magyar közösségekben sokan élnek még azok
közül akiknek személyes tapasztalatuk van e történelmi eseményekkel
kapcsolatban. Ők távolról sem voltak alakítói ezeknek a folyamatoknak, sokkal
inkább elszenvedői, hihetetlenül mély nyomot hagyva az itt élő magyar emberek
életében. Megkönnyebbülés és felszabadulás érzése vett erőt az előadáson
résztvevőkön, amikor beszélhettek a kényszerrel elhagyott otthonról és
hazáról, amikor beszélhettek az őt ért sérelmekről, jogfosztottságról,
fájdalmaikról. Azt hiszem gyakrabban kellene ezekről a témákról előadást
tartanunk, mert a tudatlanság homályának oszlatása közben némileg fény derül az
igazságra is és ennek felismerése, hogy közös tapasztalatunk, élményünk és
gondolataink vannak bizonyos dolgokról közösséget formál, erősíti az
összetartozás érzését.
,,És
megismeritek az igazságot, és az igazság szabadokká tesz titeket”, szabadokká,
nemcsak múltba tekintő, hanem bizakodóan a jövőbe néző emberekké is.
2009.
szeptember 11-e van – kezdte előadását Gecse Géza, aki elmondta, hogy azt, hogy
ennek a napnak mekkora e jelentősége a németeknél, Magyarországon nem is igen
tudják feldolgozni. 20 éve ugyanis ezen a napon engedték ki a kelet-németeket
Ausztriába a magyar hatóságok.
Vendégünk azzal folytatta, hogy a előadása témájának további aktualitást ad,
hogy tegnap Szécsényben találkozott Bajnai Gordon magyar, és Robert Fico
miniszterelnök. Úgy látja - mondta -, hogy az a politika, amely a szlovák
nyelvtörvény elfogadásában öltött testet – a pozsonyi vezetés részéről nem
pusztán politikai számításból ered. Van ennek a politikának olyan magyarázata,
amelyet csak részben tud érthetővé tenni a magyarság szlováksággal közös
történelme.
Gecse Ján Francisci, szlovák politikus sorait idézte, aki azt
írta 1847-ben, hogy létezik egy Blahoszávia, vagyis Boldogszlávország
nevű ország, amelynek lakói a volnorád, azaz a szabadságszerető
nemzethez tartoznak, amin Francisci a szlovákokat értette. Mivel Isten a
szlovákokat szerette, nehéz helyzetbe hozta őket, hogy próbára tegye.
Boldogszlávország határán egy kis és fekete nemzet élt, amelyet a volnorádok
kutyafejűeknek neveztek. Francisci ez alkalommal a magyarokra gondolt,
„akiknek urai elfelejtették a nép nyelvét” és az egész területet el akarják „kutyafejűsíteni”.
Vannak ugyan nálunk is nem éppen hízelgő sorok a szomszéd népekről - folytatta
Gecse -, de míg az náluk a kötelező tananyag része, addig Magyarországon az
iskolában ilyen, a szomszéd nemzeteket pocskondiázó sorokkal a tanulók azért nem
találkoznak, mert azok módszeresen ki vannak gyomlálva a magyarországi
tananyagból. Ennek van olyan következménye, hogy a szlovákság ma északon, vagyis
ott, ahol magyarral legfeljebb csak véletlenül találkozik, a szociológiai
felmérések szerint - legalábbis ez derül ki a dunaszerdahelyi Fórum Intézet,
Huncik Péterék kutatásaiból - ott utálja legjobban a magyarokat.
Hiába létezik a ma már meghatározónak számító, mondhatni
kanonizált történelemszemlélet mellett egy másik, a hagyományos hungarus
szemléletből táplálkozó hagyomány - és azért ez is a korábbinál jelentősebb
hangsúlyt kapott az utolsó 20 év szlovákiai történetírásában -, mégis, a
hungarus, vagyis a történelmi magyarországiság-tudat mellett a Slovensko-tudat
továbbra is uralkodó maradt és nemcsak a pozsonyi vezetés, hanem a szlovák
közember világképében is.
A propaganda annyira sikeres tudott lenni, és ennek egyik
gyakorlati következményeként az, hogy a Csehszlovákia déli részén élő magyarok
úgymond „elmagyarosított szlávok”, hogy a csehszlovák vezetés talán maga is
elhitte és még az oroszoknak is oly sikerrel sulykolta, hogy miután a
Szovjetunió Kárpátalját magához csatolta, Moszkvából 1945-ben antropológusokat
küldtek a helyszínre, ahol a kárpátaljai magyarok koponyaméretéről mintát
vettek, majd elemezték a felmérés eredményeit. Igaz, mondta Gecse, erről
egyelőre csupán elbeszélések, visszaemlékezések tudósítanak, a szovjet
levéltárakból ezt az anyagot még nem sikerült előbányászni.
Ez a hozzáállás a magyarázata annak, hogy 1945 után
Csehszlovákiában „reszlovakizálást”, vagyis a „szlovák ősökhöz való
visszatérést” kínáltak fel a magyaroknak, egyébként megtagadták tőlük a
csehszlovák állampolgárságot és mindazt, ami az állampolgári státusszal járt.
Sok minden mást, ennél talán kevésbé kényes dolgot sem tudunk
még – folytatta Gecse, aki elmondta, hogy éppen egy éve, három hetet töltött
Moszkvában, ahol levéltárakba is sikerült bejutnia. Bethlen István
miniszterelnök, a két világháború közötti korszak meghatározó politikusa volt,
aki a Szovjetunióban halt meg, de a moszkvai Bethlen - dokumentumokról még nem
tudjuk, hogy kutathatóak-e egyáltalán. Nem teljesen világos ugyanis, hogy
Oroszországban éppen mi az, amihez hozzá lehet, hozzá szabad jutni a
szakembereknek. Egyik évben ugyanis szabadon tanulmányozható az, ami a
következőben tiltó listára kerül. Valamilyen logika biztos van benne, csak erre
a kutatók nem mindig találnak magyarázatot – mondta Gecse. Hála az orosz
kutatóknak, ennek ellenére mégis sok minden nyilvánosságra került nemcsak az
utóbbi húsz esztendőben, hanem már előtte is.
Itt van például Rajevszkij, aki a bécsi orosz követség lelki
gondozója, a Szláv Jótékonysági Bizottság tagja volt, aki több mint negyven évet
élt Bécsben és ott is halt meg 1884-ben. Az orosz kormánykörök rajta keresztül
támogatták anyagilag nemcsak a boszniai felkelőket, hanem Stúrék mellett az
összes szláv tudóst a Monarchia területén. Egy egész archívuma volt
Rajevszkijnek, amelyet 1975-ben még a Szovjet és a Jugoszláv Tudományos Akadémia
közösen adott ki. Elég részletesen fellelhető benne, hogy Pétervár kinek, mikor
és mennyi pénzt adott, mennyi rubel gurult nemcsak a Balkán, hanem a Monarchia
különböző szláv politikusai számára.
Az ugyanilyen fajta „kifecsegési gyakorlatra” további,
egészen friss példákat is sorolt Gecse Géza. A magyar kutató úgy látja, más a
magyarok helyzete, mint a régióban élő többi nemzeté. Nemcsak Oroszországban
tárgyalják szláv térségként a német nyelvterületen gyakran „Zwischen Europa”-ként,
vagyis „Köztes-Európaként” jellemzett területet, hanem sok helyütt másutt
is nyugaton, így például az Amerikai Egyesült Államokban is.
Mivel a magyarság nem szláv nép, nem illik ebbe a képbe.
Igaz, történelmi okok miatt valójában az elvileg teljes mértékben ide sorolható
legnagyobb európai szláv nemzet, a lengyelek, talán még nálunk is kevésbé.
1869-ben jelent meg Oroszországban Nyikolaj Danyilevszkij
könyve, amelyet aztán Németországban 1919-ben németül is kiadtak – állította
vendégünk. Ennek a különlegessége az, hogy az első világháború utáni
„kelet-európai” nemzetállami struktúrát „jósolta meg”, leszámítva a
balti államok függetlenségét. Ez azért is érdekes, mivel az önálló
Csehszlovákia, Jugoszlávia, a megnagyobbodott Románia, Bulgária határainak
kialakítására sem a orosz fehérgárdista, sem pedig a „vörös”, vagyis a
szovjet vezetésnek az első világháború után nem volt befolyása. Valamennyire
tehát a 19. századi pánszláv koncepció valósulhatott meg – Pétervár vagy Moszkva
tevékeny közreműködése nélkül.
Ráadásul a szovjet vezetés kezdetben következetesen nacionalizmusellenes volt,
és ebbe beletartozott az orosz nacionalizmus is, amelyet Leninék „nagyorosz
sovinizmusnak” neveztek. Ez sajátos ellentmondás, hiszen a Szovjetunió
legnagyobb államalkotó nemzete mégiscsak az orosz volt. Ne feledjük el –
hangsúlyozta Gecse -, hogy a a titkos diplomáciát a bolsevik vezetés elítélte
és a titkos cári diplomáciai szerződéseket hozzáférhetővé tette.
Nem véletlen, hogy ez a fajta hozzáállás különösen, ha a
klasszikus orosz elképzelésekkel hasonlítjuk össze, a magyar nemzeti gondolat
számára, kifejezetten rokonszenves volt. Tessék csak elképzelni, amikor a
fehérgárdista orosz tisztek élethalál harcukat vívták a bolsevikokkal még 1918
őszén is, azon törték a fejüket, hogy Kárpátalját hogyan lehet Oroszországhoz
csatolni. A dolog pikantériája, bár némi logika volt abban a törekvésükben, hogy
a Versailles-i béketárgyaláson részt vegyenek, hiszen Oroszország annak a
koalíciónak a tagjaként lépett az első világháborúba, amely végül mégiscsak
megnyerte a világháborút.
Nagyon kedvezőtlen volt a magyarságról kialakított orosz kép,
amit jelentős mértékben a velünk együtt élő szláv nemzeteknek, jelentős
mértékben a szerbeknek és a szlovákoknak „köszönhettünk”, akik
kígyót-békát kiabáltak ránk. „Fiziológiailag kihalófélben lévő” nép a
magyar, a „szlávság testébe vágott ék”, „bikanagyságúra felfuvalkodott
varangy”, amely az „orosz sas kardjának csapásai alatt fog elpusztulni”
és „ugyanaz a sors vár rá, mint az Orosz Birodalom területén élő többi „finn”
rokonnemzetével történt”, vagyis „be fog olvadni a szláv tengerbe”.
Csupa ilyen jelzős szerkezettel illettek bennünket.
Ezt a fajta magyarságról alkotott, meglehetősen sötét
magyarságképet már a dualizmus-kori magyar politikai vezetőréteg elég jól
ismerte. Nem volt tehát meglepő, hogy Andrássy Gyula a Monarchia
külügyminisztereként például 1878-ban, az orosz-török háború során, amikor
Pétervár nem tartotta be a Monarchiával kötött egyezményeket, állandóan arra
próbálta rávenni a Monarchia vezetését, hogy üzenjen hadat Oroszországnak. Ez
azért is érdekes, mert Andrássy próbálta lebeszélni a Monarchia vezetését a
balkáni terjeszkedésről. Kezdetben Bosznia-Hercegovinát például a legszívesebben
odaadta volna a szerbeknek. Ilyen szempontból viszont a magyar külügyminiszter
törekvései egybeestek az orosz elképzelésekkel, amelyeket aztán pont a Monarchia
szláv nemzetei és a katonai vezetés nyomására kényszerült Andrássy
felülvizsgálni.
A helyszíni felvételen Gecse Géza Andrássy Gyula 1877-78-as álláspontját
ismerteti.
Részlet az előadásból kattintással:
http://www.youtube.com/watch?v=_HhjpWelXrM
A sors sajátos fintora – folytatta vendégünk -,hogy Andrássy
Gyula azért kapott aztán szobrot Budapesten, amit 1945 után persze leromboltak,
amit ő eredetileg nem akart. A birodalmi politika sikeres megvalósítójaként
ünnepelték, holott ő a birodalmi terjeszkedést – pont amiatt, mert azt
végzetesnek tartotta a magyarság számára – hevesen ellenezte.
Sok ilyen ellentmondással találkozunk az Osztrák-Magyar
Monarchia fennállása során – mondta Gecse Géza -, majd hangsúlyozta, hogy a
második világháború utáni időszak abban különbözött alapvetően az első
világháború utánitól, hogy a második világháború után a Szovjetunió jelentős
szerepet kapott a régió életének formálásában és egy felújított szláv politikai
koncepció képviselőjeként döntő szava volt abban, hogy milyenek lesznek a
különböző nemzetek, így a magyarság életlehetőségei.
A nagyhatalmak közül például egyedül a moszkvai vezetés
támogatta a csehszlovákiai magyarok kitelepítését és e politika megállításában –
az angolszász hatalmakon kívül - részben a jugoszláv vezetéssel való
konfliktusa, részben pedig (ázsiai) világhatalmi tényezővé emelkedése játszott
szerepet.
A magyar 1956 után aztán mind a csehszlovák 1968, majd pedig
a nyolcvanas évek lengyel Szolidaritása a szovjet dominancia elleni akció volt,
így az egységes (pán)szláv politika valós esélyei radikálisan csökkentek, bár
hogy az ellenszenvnek és a rokonszenvnek lehet szerepe a nemzetközi politikában,
azt jól mutatja a délszláv háború példája, a Koszovóval kapcsolatos mai orosz
politika, de a térségben a Gazprom terjeszkedése és privatizációs politikája is.
Vagyis a szláv rokonszenvnek továbbra is van szerepe az államok közötti
kapcsolatokban. Minden esetre olyan tényező, amivel, illetve hiányával
mindenképpen számolni kell. Ha ezzel nem számolunk, ahhoz a strucchoz válunk
hasonlatossá, amelyik a homokba dugja a fejét.
A közönség kérdéseire válaszolva Gecse Géza azt is elmondta,
hogy minden magyarnak sok tennivalója van, hiszen a hannoveri egyetemen tartott
nyári akadémia kutatóinak jelentős része számára szinte sokkoló volt, hogy
milyen óriási a Magyarországgal szomszédos országokban élő magyarok száma.
„Mindannyiunk feladata, hogy ott, ahol vagyunk, a tudatlanság homályát
oszlassuk” – fejezte be előadását Gecse Géza.
Csákvári Dániel
A Hannoveri Magyar Református Gyülekezet lelkésze
Hannoveri cikkek összefoglaló oldala - kattintással