Bizánctól Bizáncig - S. Benedek
András
Kattintással:
http://kelet-europa.blog.hu/2009/09/27/a_harmadik_roma
A harmadik Róma
Egy politikai paradigma
manifesztációja
Bizánc eleste (1453) után az egyesült-egyesített
orosz fejedelemségek romjain birodalommá fejlődött Oroszország lett a
pravoszlávia utolsó bástyája. Mivel maga az egyház elnevezése is (Igaz Hit)
minden más ideológiai gondolatot kizárt és hivatottnak érezte magát a vallás
terjesztésére s ¾
mivel az egyház feje maga a cár volt
¾ a politikai,
hatalmi terjeszkedésre.
A köznyelvben a pravoszláv vallást ortodoxiának nevezik. Az
is, kétségtelen, hiszen elődjeként Rómát nevezi meg, az erősen ókori birodalmat.
A második Róma ennek a logikának a mentén Bizánc, harmadik pedig maga Moszkva.
Rettegett Iván mondásaként idézik általában az akkor már vezető egyházi körökben
megfogalmazódott gondolatot: "Két Róma elesett. A harmadik áll és élnie,
uralkodnia kell az idők végezetéig".
Ez a mindenkori világgal szemben megfogalmazódott gőgös
szembenállás csak a felvilágosodás korára nyert terminológiailag is politikusabb
formát. Ez a pánszlávizmus, a moszkvai birodalmi gondolat álruhába öltözött
élcsapata.
A mindenkori Európának két, felfejthetetlen rejtvénnyel
kellett szembenéznie. Az egyik a Balkán, "Európa lágy alsó teste". Ebbe a
megfogalmazásba a 20. századi nagy háborúk idején még Olaszország is
beletartozott. A másik természetesen a pánszlávizmus, a gazdasági, kulturális és
ideológia fogalmak szerint megfoghatatlan, agresszív, idegen világ.
A 18. századtól a Balkánt Európa szerencsésebb felének
kutatói, felkészült tudósok és lánglelkű forradalmárok járták be, egyikük sem
volt képes az esetleges megosztó szimpátiánál többet felmutatni. A történészek
halk, de határozott véleménye szerint egyetlen ember volt, aki értette és
kezelni tudta a Balkán pokolbugyrait: Kállay Béni. Ez a legősibb magyar családok
egyikéből származó politikus már ifjúkorában elsajátította a török s a
legfontosabb balkáni népek nyelvét, megismerte történelmüket, vallásukat és
néprajzukat. Ott volt a kiegyezés idején Belgrádban, jó évtized múltán
Kelet-Ruméliában s a mi a legnagyobb tette: ő szervezte újra állammá
Bosznia-Hercegovinát. Egész Európa elismeréssel követte tetteit, amelyeket a
megértés és méltányosság vezetett. Az u. n. "balkáni háborúkat" sajnos már nem
élte meg. Sajnos nincs hasonló kaliberű Balkán-politikusunk ma sem. S ez fájó
hiány, aktuális politikai térvesztés.
A pánszlávizmussal kapcsolatban azonban sok nagytudású magyar
szakértőt sorolhatnánk fel, de egyikük sem volt képes e terjeszkedő ideológia
belső lényegét megérteni. Mindannyian a tényekből és jelenségekből indultak ki,
de munkáik leíró jellegűek. A magyar politikusok, politológusok eleve sajátos
csapdába kerültek. Még a pánszlávizmus legelső formáinak megjelenésekor a három
részre szakadt Magyarország Kelet felé is egy képzeletbeli, de aláaknázott
határmezsgyére került. Az európai civilizáció védőbástyájaként a kis Erdély volt
kénytelen fellépni. Jelképesen, de a gyakorlatban is. Báthory István és néhány
hadvezére volt egyedül képes megállítani időlegesen az orosz terjeszkedést. A
történelem későbbi pontjain is felbukkan az orosz veszély, így tehát, amikor a
pánszlávizmus lépett a színre, kissé europaizálódott formában, a magyar
közvélemény averzióval fogadta megjelenését. Ne feledjük: az úgy nevezett
herderi jóslat nemcsak a magyarok számára jövendölt nemzetpusztulást, de a jövő
nagy európai nemzeteként épp az oroszokat határozta meg. Mindez és az orosz
birodalom folytonos terjeszkedése a folyamatos veszély érzetét tartotta fenn.
Gecse Géza könyve (amely napjainkban új aktualitást nyer) a nyílt politikai
tárgyalásoktól a titkos paktumokig és az ideológia 19. századi újrafogalmazásáig
minden lehető mozgató rugót illetve gyakorlati próbálkozást felvonultat.
Történelmi ívével, amely fél évezredet fog át (azon belül nagyszabású leíró
elemzéssel) olyan könyvet tár elénk, amelynek tükrében Európa egyik legkényesebb
problémájáról is tiszta képet alkothatunk. Még talán időben.
Ha a Balkán kapcsán Kállay Béni nagyszabású alakját idéztük
fel, lehet hogy a gondolkodó Magyarország is kitermelte egy ma is aktív
szuperhatalom megértésének tudósát, aki a diagnosztikán túl az orvosi kezelés
esetleges módozatait is felmutatja. Ami a recenzens szerény véleménye szerint a
homoterápia. (Gecse Géza. Bizánctól Bizáncig. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest
2007.)
S. Benedek András
(S. Benedek András 2009. szeptember 8-án elhunyt. A temetése Budapesten 2009. szeptember 25-én volt.)
Hannoveri cikkek összefoglaló
oldala kattintással: http://www.gecse.eu/090901_Mutat.htm
Vissza a
főoldalra - kattintással