|
|
|
Birodalmi nosztalgiák. A totális anarchiára a rend a válasz?
(Fotó: Reuters – Alekszandr Demjancsuk) |
Vlagyimir Putyin a hét végén majdnem mindegyik amerikai és európai
gáztervet keresztülhúzta. A türkmén és kazah gáz – szinte kizárólag
– Oroszország felé való terelése, az új, Moszkva által ellenőrzött
vezeték építése alighanem a tavalyi ukrán gázcsatánál is jobban
mutatja, mit jelent a Kreml energiapolitikája. Ebben az
energiapolitikában Gecse Géza egyetemi tanár Bizánctól Bizáncig című
legújabb könyvében az orosz birodalmi lét újjászületésének
meghatározó elemét véli felfedezni. A gazdasági potenciál, a
nagyvállalatok külpolitikai célokra való felhasználása valóban orosz
gyakorlat, valamint amerikai, mint az iraki példa mutatta, továbbá
francia vagy brit, miként jó néhány afrikai ország tapasztalta.
A birodalmi külpolitika részének is nevezhetnénk. Miben más az orosz?
Kétségkívül abban, hogy minket is érint.
Nem más az orosz birodalmiság abban sem, hogy – miként ez Gecse Géza
könyvében is olvasható – tagadja a létét. Pontosabban szólva
Rettegett Ivántól a szovjet "cárokig" egyfajta küldetésnek tartja
más népek meghódítását, adott esetben leigázását. Oroszországról van
szó, így most hagyjuk, hogy az egykori brit civilizációs küldetés,
vagy éppen a mostani amerikai külső "demokratizáló" stratégia
céljaiban mennyiben különbözik a pánszlavizmustól vagy az 1945 utáni
világforradalomtól. Az amerikai példa is inkább csak azért érdekes,
mert aligha lehet figyelmen kívül hagyni a mostani putyini út, az új
külpolitikai "stratégiai dzsiudzsicu" kialakulásában. Mint ahogy a
külső erő, a Nyugathoz való viszony mindig is része volt az orosz
politikának. Elzárkózás vagy nyitás? A szlavofilek a totális
elzárkózás, a nyugatosok a teljes nyitást képviselnék? Ennyire
sajnos nem egyszerű, főként az utóbbiak esetében. A sikeres orosz
nyugatosok, mint Nagy Péter, elsősorban a fejlett országok
technológiáját akarták átvenni, hogy azzal sikerre vigyék a "bizánci
gondolatot". (Ezt nehéz Niederhauser Emil akadémikusnál pontosabban
definiálni: "Oroszország fejlődése a korai középkortól Bizánc
jegyében alakult, átvette az ottani önkényuralmat és a hit sértetlen
megtartásának az igényét. Ez a tradíció folytatódott az új szovjet
államban, a hit, vagyis a marxizmus–leninizmus tisztaságának a
jegyében.")
Voltak sikertelen nyugatosok is, mint például Gorbacsov. A
sikertelen jelző orosz szempontból értelmezendő, hiszen az első és
utolsó szovjet elnök nemcsak a nagyhatalmi létet, hanem az egyszerű
államiságot is veszélybe sodorta. Jelcint alighanem sehova sem
érdemes sorolni. Gecse Géza talán elsőként veti fel Magyarországon a
kérdést, miért nem következett be az első orosz elnök alatt sem
szláv reneszánsz, sem orosz területi revízió, sem birodalmi
restauráció. A választ erre egy mondatban nehéz lenne megadni, talán
csak találó bon mot-ja miatt érdemes idézni erről Jevgenyij Primakov
egykori orosz kormányfő szavait: "Jelcin alatt az elitnek a lopás
volt az ideológiája, másra nem jutott idő."
Ennek fényében Vlagyimir Putyin megjelenése több mint törvényszerű
volt. Szinte bele volt kódolva az orosz történelembe. Azok voltak-e
gyakorta bizáncira emlékeztető módszerei is orosz nagyhatalmi lét
feltámasztásáért való küzdelmében? Nagyrészt igen. A totális
anarchiára a sikeres válasz eddig mindig a rend volt. Azonban
ennyire ne egyszerűsítsük le, inkább gondolkodjunk el azon, hogy mi
volt Washington és általában a Nyugat szerepe abban, hogy
Oroszország végül is nem választotta az "európai demokratikus utat".
Feltétlenül Putyin jött volna, ha nem támogatják Jelcin oligarcha
célú despotizmusát, ha nem keltenek félelmet Moszkvában a külföldi
katonai kalandokkal, a közép-ázsiai és baltikumi katonai bázisokkal?
Érdemes minderre választ keresni, addig azonban idézzünk Gecse Géza
jövőre vonatkozó megjegyzését, e szerint naivitás feltételezni, hogy
a "közép-európai térséggel kapcsolatos orosz elképzeléseknek nem
lesz szerepük jövőnk alakításában". |